W tym roku mija 85 lat, odkąd Goodyear zawitał do Polski. Swoje przedstawicielstwo w Warszawie amerykańska firma otworzyła dokładnie 15 kwietnia 1929 roku. Potraktujmy ten jubileusz jako okazję do przypomnienia najważniejszych chwil w historii firmy.
1898 – Frank Seiberling, amerykański przemysłowiec, zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company, na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860).
1899 – Rusza produkcja. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.
1901 – Na łamach Saturday Evening Post pojawia reklama, a w niej – znany do dziś logotyp firmy Goodyear: „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.
1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon
do Forda Model T. Firma staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego, a współpraca z Fordem trwa do dziś.
1909 – Powstaje pierwsza opona Goodyear do samolotu.
1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Jako poszycie konstrukcji została wykorzystana unikalna, opracowana przez naukowców z Akron tkanina.
1914 – Początek przygody ze sportem samochodowym. Opon Goodyear używają wszyscy zawodnicy wyścigu 500 mil na torze Indianapolis.
1916 – Firma staje się największym producentem opon samochodowych na świecie (hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”).
1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Rusza produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.
1924 – Goodyear kupuje od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.
1929 – Powstaje oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce.
1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.
1943 – Goodyear otrzymuje kontrakt na produkcję elementów kadłuba do bombowców Boeing B-29 Superfortress (Superforteca).
1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.
1963 – Jadący na ogumieniu Goodyear Craig Breedlove bije rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę.
1964 – Goodyear dołącza do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.
1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwycięża wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.
1970 – Misja Apollo 14. Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu.
1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.
1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.
1995 – Goodyear dokonuje zakupu większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica. Początek inwestycji firmy w Polsce.
1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.
2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.
2010 – Na konferencji klimatycznej w Kopenhadze zaprezentowana zostaje prototypowa opona BioIsopreneTM.
2011 – Goodyear rozpoczyna pracę nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology – AMT).
2012 – Firma prezentuje opony o ocenie AA na etykiecie (EfficientGrip AA Edition).
2012 – Naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkrywają, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może wydłużyć żywotność bieżnika i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia.
2013 – Premiera opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.
2013 – Po raz trzeci z rzędu Goodyear Tire & Rubber Company trafia na listę 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.
Komentarze (0)