Filtry paliwa Hengst Filter
bilans zysków i strat
Jeśli zdarza ci się pytać klienta o to, jaki filtr masz zamontować, to pewnie słyszysz coś w stylu „dobry, nie za drogi” lub „w dobrej cenie”. Czy w przypadku filtra można zdefiniować pojęcie dobrej ceny? Czy da się w ogóle zdefiniować „dobry” filtr?
Czy dobry filtr to ten, który uczynnie służy w całym okresie pomiędzy wymianami serwisowymi, a może to ten, który ma dobrą (czyt. uśrednioną) cenę? W świecie dualizmu zły oznaczałoby więc drogi i w dodatku taki, który szybko się zapcha. Niestety droższy filtr jest często tym „złym” cenowo, ale najlepszym dla samochodu.
W cyklu artykułów „ABC filtracji paliwa” omówiliśmy już, jakie są alarmujące sygnały zużycia filtra paliwa, jak uniknąć błędów podczas ich serwisowania, a także czy filtracja jest w ogóle potrzebna, skoro tankujemy czyste paliwo z renomowanych stacji. Powiedzieliśmy już A, B i C, teraz w ostatecznym rozrachunku przyszedł czas na D, czyli bilans zysków i strat powiązanych z zakupem dobrego filtra paliwa bądź wyborem tego, który ma tylko dobrą cenę.
Typy filtrów – który jest dobry, a który lepszy?
We współczesnych samochodach znajdziemy rozwiązania filtracyjne oparte na jednym lub dwóch filtrach paliwa. Pod względem budowy wyróżniamy trzy typy filtrów paliwa:
- Wymienny wkład. Wymieniany jest tylko wkład filtra, co pozwala zaoszczędzić czas, generuje miej odpadów i jest zdecydowanie bardziej ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem.
- Filtry spin-on, czyli nakręcane, puszkowe, które posiadają metalową obudowę, a podczas serwisowania należy wymieniać cały filtr. Biorąc pod uwagę rocznik samochodów jeżdżących po polskich drogach, jest to prawdopodobnie najpopularniejsze, aczkolwiek też najmniej ekonomiczne czy ekologiczne rozwiązanie.
- Filtry przewodowe. Zainstalowane są w przewodzie paliwowym i mają wykonaną z aluminium, stali i tworzywa sztucznego obudowę. Są często stosowane w pojazdach benzynowych. W tego typu filtrach element filtracyjny jest plisowany i ułożony w układzie gwiaździstym, co daje większą powierzchnię filtracyjną i przekłada się na większą zdolność do pochłaniania zanieczyszczeń.
Zaletą wymiennego wkładu jest jego duża powierzchnia filtracyjna – wykonany jest wyłącznie z tworzyw niemetalowych, które można poddać recyklingowi. Idealnym przykładem takiego rozwiązania są filtry Hengst z serii Energetic. Podczas wymiany odkręcamy obudowę i wymieniamy jedynie element filtracyjny i uszczelki. Dzięki łatwemu w eksploatacji i przyjaznemu dla środowiska projektowi filtra Energetic, wykorzystującego technologię clip-in, wymiana odbywa się wyjątkowo szybko i jest czystsza. Gdy filtr jest usuwany, zawór spustowy odprowadza paliwo do zbiornika. Przy montażu nowego filtra ważna jest kolejność operacji. Najpierw należy włożyć wkład w obudowę (pokrywę nakręcaną) tak, aby zapiąć zatrzask, a następnie wkręcać całość w obudowę. Wymienny wkład jest zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem i dla mechanika, i dla środowiska.
Dobre materiały filtracyjne
Dobór medium filtracyjnego to podstawowe zadanie przy tworzeniu każdego rodzaju filtra. Zapewnienie filtracji – w ogólnym tego słowa znaczeniu – już nie wystarczy. Medium musi być dopasowane do innych elementów budowy silnika czy parametrów jego pracy (jak w przypadku filtrów paliwa Hengst E488KP D459 i E458KP D368 do samochodów marki Mercedes-Benz z silnikiem Diesla). Bardzo ważne są zarówno struktura materiału filtrującego, jak i specjalna impregnacja. Jakość medium filtracyjnego decyduje o żywotności filtra, chłonności zanieczyszczeń i odporności na agresywne ciecze. Cena filtra odzwierciedla więc know-how producenta i szczegóły budowy filtra czy materiałów, z których został wykonany, czyli coś, czego nie zobaczysz „gołym okiem”, ale co wychodzi w testach drogowych czy podczas użytkowania pojazdu.
Czy syntetyczne media filtracyjne są dobre?
Zastosowanie mieszanego medium z zawartością od 5 do 20% włókien szklanych o średnicy ok. jednego mikrona zapewnia wysoką dokładność filtracji i wydłużenie okresów wymian. Przykładem są najnowsze filtry paliwa Hengst E488KP D459 i E458KP D368 dla wszystkich samochodów osobowych Mercedes-Benz z silnikiem Diesla, które wyposażone zostały w 3-stopniową separację wody. W pojazdach tych zastosowano dwa typy silników z różnymi systemami wtryskiwania, dlatego filtry mają różne medium filtracyjne i pomimo „na oko” takiego samego wyglądu nie mogą być używane zamiennie. E488KP D459 wytrzymuje ciśnienie wtrysku do 2500 barów z wydajnością separacji 99,7%, a filtr E458KP D368 dopasowany jest do ciśnienia 2000 barów z wydajnością separacji cząstek 95%. Dlatego tak ważne jest, aby użyć prawidłowego elementu filtra. Oba elementy montuje się na spodzie pojazdu za pomocą blokady bagnetu. Instrukcje dotyczące instalacji są dołączone do każdego opakowania produktu. Właściwie dobrane syntetyczne medium filtracyjne w połączeniu z know-how producenta OE pozwala na dokładnie taką ochronę silnika i układu wtryskowego, jaką założył producent samochodu.
Czy kompozytowe media filtracyjne są lepsze?
Do najnowszych systemów wtryskowych Hengst oferuje filtry paliwa wykonane z nowoczesnych kompozytowych mediów filtracyjnych, zbudowanych z wielu warstw i dodatkowo z powłoką z niezwykle drobnych pneumotermicznych włókien z tworzywa sztucznego. W tego typu filtrach o budowie w układzie gwiaździstym nad warstwą filtracji wstępnej znajduje się warstwa filtracji dokładnej, co w efekcie o ponad 100% zwiększa zdolność pochłaniania zabrudzeń (cząstki korozji, kurzu, osady ze zbiornika i wody) w porównaniu z mediami standardowymi.
Czy proces produkcji ma wpływ na działanie filtra?
W fabrykach Hengst papier filtracyjny jest przetłaczany, plisowany i wygrzewany w piecu w temperaturze 190°C, potem składany, a następnie cięty. Pierwsza i ostatnia plisa łączona jest dzięki zastosowaniu specjalnej techniki, zapewniającej szczelność. Połączenie niskiej jakości mogłoby doprowadzić do przenikania nieprzefiltrowanego paliwa, które mogłoby uszkodzić układ wtryskowy. Po raz kolejny to, czego nie widać podczas zakupu, może wydłużyć lub skrócić żywotność zamontowanego filtra i zależnych od niego systemów.
Jak dobrze przetestować filtr?
Dział badawczy Hengst testuje różne czynniki wpływające na filtr podczas codziennego użytkowania, ale też w ekstremalnych warunkach pracy. W trakcie testu do oleju napędowego dodawana jest woda, aby sprawdzić skuteczność filtra w procesie separowania wody od paliwa.
Natomiast filtry puszkowe z metalową obudową testowane są za pomocą helu, którym wypełniany jest filtr, dzięki czemu sprawdzana jest szczelność. Ewentualne nieszczelności wykrywane są w komorze próżniowej. Dzięki małemu rozmiarowi cząstek hel pozwala na pomiar z dużą dokładnością.
Bilans zysków i strat
Czy warto zainwestować w dobry filtr paliwa, czy wystarczy kupić taki w dobrej cenie? Odrzucając na bok te wszystkie niewidoczne „gołym okiem” cechy czy właściwości, decyzja sprowadza się do kilku istotnych z punktu widzenia użytkownika pojazdu różnic, dzięki którym jeden filtr jest bohaterem dla samochodu, a drugi staje się złoczyńcą powoli wykradającym dodatkowe środki z portfela kierowcy.
50 zł dodane do ceny dobrego filtra paliwa „boli” tylko przez chwilę, w momencie płacenia za zakup, ale odjęte od tej ceny może „zaboleć” mocniej jeszcze przed kolejną wymianą serwisową. Bez względu na to, czy wybierasz filtr dla siebie, czy dla klienta, któremu naprawiasz auto, rozważ wszystkie za i przeciw i oceń, czy wybrany filtr za jakiś czas będzie dobrym bohaterem, czy złoczyńcą tej opowieści.
Arek Ostaszewski
trener techniczny Hengst Filter
Komentarze (0)