Kawasaki Versys-X 300 będzie pierwszym na świecie motocyklem wyposażonym seryjnie w ABS 10 Boscha. Ten sam układ będzie również stosowany w motocyklu Suzuki GSX-S125, rocznik 2018.
Chociaż ABS 10 jest o prawie 30% lżejszy i 45% mniejszy niż obecny ABS 9, to zachowuje wszystkie cechy poprzednika. Układ znajduje zastosowanie przede wszystkim w małych jednośladach, które są szczególnie popularne na rynkach wschodzących.
– Bosch stworzył układ ABS 10 w celu wprowadzenia tego kluczowego dla bezpieczeństwa rozwiązania do wszystkich klas motocykli i na wszystkie rynki – mówi Geoff Liersch, kierownik działu Two-Wheeler and Powersports w firmie Bosch.
Każdego roku w Tajlandii i Indonezji w wypadkach motocyklowych ginie 21 000 osób. Jak wynika z przeprowadzonych przez Boscha badań wypadków, gdyby każdy jednoślad był wyposażony w ABS, można by uniknąć około jednej czwartej tych wypadków. Układ ABS zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania awaryjnego i w ten sposób stabilizuje pojazd, pomagając motocykliście uniknąć upadku.
Stosowania ABS w motocyklach wymaga coraz więcej krajów na całym świecie. W Unii Europejskiej wszystkie nowo rejestrowane po roku 2017 jednoślady z silnikami o pojemności skokowej ponad 125 cm3 muszą być wyposażone w ten układ. Podobne przepisy będą obowiązywały od roku 2018 w Japonii i Indiach, a od roku 2019 również na Tajwanie. Brazylia planuje w latach 2016-2019 uchwalić ustawę, która wymusi montowanie ABS-u we wszystkich istniejących rodzajach pojazdów o pojemności silnika powyżej 300 cm3. Podobne uregulowania mają być wprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ekwadorze.
Komentarze (0)