W Europie i Ameryce Północnej jazda motocyklem jest popularną rozrywką. Jednak na rynkach wschodzących motocykl to dla wielu osób często jedyny dostępny, prywatny środek transportu. Układ ABS dla motocykli oferowany przez firmę Bosch stanowi efektywny środek poprawy bezpieczeństwa pojazdów jednośladowych.
- Przy silnym hamowaniu na śliskiej nawierzchni ABS zapobiega zablokowaniu kół i nieuniknionemu w takim przypadku przewróceniu motocykla – podsumowuje zalety układu Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.
W japońskim Tochigi taśmy produkcyjne opuścił niedawno milionowy egzemplarz układu bezpieczeństwa Bosch. Bazując na aktualnej, dziewiątej generacji ABS, Bosch oferuje rozwiązania dla wszystkich motocykli: od układu Front ABS dla rynków krajów rozwijających się, takich jak Indie, Chiny oraz kraje ASEAN, do wchodzącego właśnie do produkcji układu stabilizacji MSC, który umożliwia pełne hamowanie w motocyklach sportowych, także w przypadku pochylenia jednośladu.
Bosch rozpoczął prace nad układem ABS dla motocykli pod koniec lat 80. Punktem wyjścia były układy przeciwblokujące dla samochodów osobowych. W 1994 roku fabrykę opuściły pierwsze układy ABS dla motocykla policyjnego Suzuki. Jednak w kolejnych latach produkcja rosła w powolnym tempie. Zmiana nastąpiła dopiero w roku 2009. Z jednej strony wzrosło zainteresowanie rozwiązaniami technicznymi w zakresie bezpieczeństwa, z drugiej strony – Bosch miał w ofercie nową, dziewiątą generację ABS, która wzbudziła powszechny podziw. Układ, jako pierwszy na świecie, nie wywodził się z techniki stosowanej w samochodach osobowych, lecz został zaprojektowany specjalnie pod kątem motocykli. W porównaniu do poprzedniej generacji ABS 9 wyróżniał się wysoką wydajnością przy o połowę mniejszej wielkości i wadze. Popyt na ten produkt przeszedł wszelkie oczekiwania. Od roku 2009 do 2013 produkcja rosła rocznie w tempie ok. 50%. Tylko w roku 2013 wyprodukowano ponad 350.000 układów. Obecnie już co czwarty wyprodukowany w Europie motocykl jest wyposażony w ABS.
- Na razie nie widać końca dynamicznego wzrostu – mówi Steiger, dumny z sukcesu swojego zespołu, który od roku 2007 w japońskim ośrodku badawczo-rozwojowym pracuje nad doskonaleniem układów ABS.
Skuteczność potwierdzona analizami
Wzrost bezpieczeństwa motocykli dzięki układowi ABS można zaobserwować, analizując dane o wypadkach. Analizy niemieckiej bazy danych o wypadkach GIDAS pokazują, że seryjnie montowany ABS mógłby obniżyć liczbę wypadków motocykli o jedną czwartą. W przypadku kolejnej jednej trzeciej ABS ma potencjał ograniczenia poważnych skutków wypadków.
- Niemal co drugi wypadek motocykla ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce podczas pokonywania zakrętu – mówi Steiger.
Ujawnia się przy tym dodatkowy potencjał, którym dysponuje układ stabilizacji MSC. Jako światowa innowacja wszedł on do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku w motocyklach KTM – modele 1190 Adventure oraz 1190 Adventure R. Nowy układ reguluje ciśnienie hamowania także w wypadku pochylenia motocykla.
Rozwiązania dla wszystkich
Dziewiąta generacja układu ABS firmy Bosch ma konstrukcję modułową, dzięki czemu można realizować warianty o różnym zakresie funkcji. Wariant dla przedniego koła o nazwie ABS 9 light to ekonomiczne rozwiązanie przeznaczone dla krajów takich jak Indie, gdzie jest duży popyt na wytrzymałe układy o prostej konstrukcji dla niedrogich pojazdów jednośladowych. Ponieważ w wielu krajach Azji nawet w motocyklach o pojemności skokowej powyżej 250 ccm tylne koło często posiada linkowy hamulec mechaniczny, układ ABS light zapobiega blokowaniu wyłącznie przedniego koła.
Wariant ABS 9 base oferuje już pełną ochronę dla obydwu kół. Dzięki temu nawet zmieniające się warunki jazdy, jak np. pojawiający się nagle sypki żwir czy plamy oleju na jezdni, przestają być powodem do obaw.
Wariant ABS 9 plus jest przeznaczony zwłaszcza dla wyczynowych maszyn. Dzięki dodatkowemu czujnikowi ciśnienia układ ingeruje już w trakcie podnoszenia ciśnienia. W porównaniu do wariantu ABS 9 base pozwala to znacznie zwiększyć skuteczność działania i rozpoznawania tendencji do unoszenia tylnego koła. Najbardziej zaawansowany wariant ABS 9 enhanced oferuje dodatkowo tzw. funkcję eCBS. Rozwinięcie skrótu, „electronic Combined Brake System”, oznacza elektroniczny, zintegrowany układ hamulcowy. Jest to innowacyjna kombinacja hamulca przedniego i tylnego koła, w zintegrowanej wersji układu wystarczy uruchomienie jednego z dwóch hamulców – do wyboru: przedniego lub tylnego, aby układ ABS 9 enhanced automatycznie uruchomił także drugi hamulec bez zwiększania siły potrzebnej do uruchomienia hamulca czy modyfikacji dozowanej siły hamowania.
W swojej ofercie dla motocykli Bosch ma także wspomniany już układ stabilizacji MSC, który jak dotąd zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Bazuje on na układzie ABS 9 enhanced i dodatkowo wykorzystuje czujnik kąta nachylenia motocykla SU-MM5.10. Czujnik ten dostarcza kompleksowych i aktualnych danych o stanie pojazdu, np. momencie obrotowym, kącie odchylenia od pionu i kącie pochylenia. Bazując na tych danych, układ MSC może w taki sposób dostosować moc silnika podczas przyspieszania oraz opóźnienie podczas hamowania, aby motocykl przez cały czas był stabilny. Kierowcy odczują to zwłaszcza podczas silnego hamowania na zakrętach, które nie będzie ich już przyprawiało o drżenie serca.
Źródło: Bosch
Komentarze (0)