Firma Michelin zorganizowała spotkanie, na którym z dużą dumą ogłosiła wyniki badań trzech najbardziej rozpoznawalnych organizacji, które nieczęsto mamy okazję oglądać we współpracy. Mowa tu o Dekrze, TÜV-ie i ADAC. Przeprowadzenie badań pod okiem fachowców z każdej z tych organizacji ma na celu maksymalną obiektywizację wyników. Badano opony Michelin i jej najbliższych rywali z segmentu premium, pod kątem trzech walorów, które to z kolei wybrali kierowcy, wskazując w ankiecie, jakie czynniki decydują o wyborze opony i co jest dla nich najważniejsze w jej eksploatacji. Gdy przychodzi do zakupu nowego kompletu opon, wybór ten okazuje się dla kierowców bardzo ważny. 75 proc. kierowców w Europie samodzielnie decyduje o tym kiedy zmienić opony, 60 proc. szuka informacji przed zakupem (w porównaniu do tylko 20 proc. przy zakupie innych części wymiennych), a 45 proc. deklaruje, że zna własne oczekiwania kupując opony. 60 proc. badanych deklaruje duże przywiązanie do marki. Dla 70 proc. kierowców bardzo ważne jest, aby opony zapewniały psychiczny spokój podczas prowadzenia samochodu. Dla 50 proc., aby nie wymagały żadnej dodatkowej pracy związanej z ich obsługą.
Trwałość, oszczędność paliwa, bezpieczeństwo
To właśnie te trzy walory wybrali kierowcy w ankiecie jako najważniejsze dla nich, przy wyborze i eksploatacji opon. Na prezentacji Michelin podkreślał, że pogodzenie i utrzymanie każdej z tych cech na wysokim poziomie, jest trudnym zadaniem, gdyż wiele czynników składających się na poszczególne z trzech walorów, właściwie wzajemnie się wyklucza.
Droga hamowania (bezpieczeństwo) mierzona jest za pomocą precyzyjnego urządzenia GPS, które dokonuje pomiaru prędkości, przejechanej drogi i siły hamowania. Wynikiem tego testu jest sprawdzenie drogi hamowania pojazdu wyposażonego w dane opony.
Zużycie paliwa testuje się na trzy sposoby.
Pierwszym sposobem jest test zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych, podczas którego wyspecjalizowane urządzenia typu GPS mierzą prędkość pojazdu oraz pokonany dystans, a zaawansowany komputer pokładowy rejestruje dokładny przebieg jazdy i wszystkie parametry, takie jak zużycie paliwa. Wykorzystując tę metodę przeprowadzono test na trzech identycznych autach Volkswagen Golf 2.0 TDI.
Samochód, w którym zamontowano oponę MICHELIN Pilot Sport 3 w rozmiarze 225/40 R18 uzyskał spalanie 4,59 l/100 km. Pozostałe Golfy na oponach konkurencyjnych firm uzyskały wyniki 4,7 l/100 km i 4,8 l/100 km. Oznacza to, że po przejechaniu 10 tys. km samochód na oponach Michelin spalił 686 litrów paliwa, a na oponach innych producentów 706 i 720 litrów.
Drugi sposób to laboratoryjne określenie oporu toczenia wg normy ISO 28580. Na podstawie uzyskanych wyników oporu toczenia można obliczyć różnice w spalaniu auta wyposażonego w konkretne opony.
Ciekawą, trzecią metodą, jest prezentacja samego oporu toczenia. Eksperci ADAC, DEKRA i TÜV mierzą drogę toczenia siętrzech identycznych samochodów wyposażonych w opony różnych producentów. Samochody zostają swobodnie spuszczone z trzech takich samych pochyłych platform i jadą prosto na biegu jałowym (tzw. luzie) aż do samoistnego zatrzymania. Samochód wyposażony w opony o najmniejszym oporze toczenia pokona najdłuższy dystans.
Trwałość badano korzystając z sześciu identycznych samochodów z oponami różnych producentów, które pokonują 10 tys. km. Ich kierowcy zmieniają się w trasie, aby wyeliminować wpływ stylu jazdy danego kierowcy. Przekładane są również opony między autami (inaczej niż kierowcy), aby wyeliminować wszystkie czynniki mogące mieć wpływ na obarczenie błędem uzyskanych wyników.
Równowaga najważniejsza
To trudne zadanie, jakim jest zrównoważenie na wysokim poziomie każdego z trzech głównych walorów opon, wg wyników, które zostały nam zaprezentowane, najlepiej udało się oponom spod znaku gumowego ludzika. Na diagramach, wykresach i grafikach widzieliśmy, że równo- waga osiągów między trzema głównymi walorami, rzeczywiście wychodziła lepiej niż badanym rywalom. Oczywiście, były też pojedyncze walory, gdzie wyższe notowania miała konkurencja, jednak tu Michelin zwraca uwagę na wyważenie między trzema osiągami.
Artur Ostaszewski
Komentarze (0)