Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  10.01.2018, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 3 minuty

Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego

Kolejna edycja targów Retro Motor Show oraz Akademii Renowacji już dawno za nami, ale to nie oznacza, że cała inicjatywa umarła. Wręcz przeciwnie - najwięcej dzieje się wtedy, kiedy tego nie widać. Uczniowie wszystkich szkół, które uczestniczą w projekcie, biorą aktywny udział w przeróżnych zadaniach wskazanych przez organizatora. Najbardziej spektakularnym wyzwaniem jest oczywiście proces lakierowania samolotu znanego podróżnika Romualda Koperskiego, który w 2018 roku, na 100-lecie Lotnictwa Polskiego wykona nim przelot na trasie Warszawa - Tokio - Warszawa.

Zadanie polakierowania samolotu Antonow AN-2 przypadło Szkole Samochodowej z Torunia, ale ze względu na stopień wymagań i skomplikowania prac, lakierowanie samego kadłuba wykonali technicy współpracującej z „Akademią” firmy NOVOL. 

Nie zmienia to faktu, że uczniowie szkoły cały czas aktywnie uczestniczą w każdym etapie prac. Wykorzystaliśmy udział firmy NOVOL do podzielenia się wiedzą i umiejętnościami z przyszłymi adeptami trudnej sztuki lakiernictwa i dodatkowo zaprosiliśmy „samochodówkę” z Bydgoszczy. W dniach 11-12 grudnia przeprowadziliśmy szkolenie dla szkół połączone z pracami lakierniczymi przy kadłubie - tłumaczy Adam Niedzwiedzki, „ojciec chrzestny” i „mózg operacyjny” Akademii Renowacji. 

Dodatkowe wsparcie zapewniła również firma Wagner, która przeprowadziła pokaz i szkolenie na temat maszyn i urządzeń do nanoszenia powłok lakierniczych. 

Pierwszym etapem szkolenia było wspólne zaprezentowanie technologii oraz materiałów, jakie zostaną użyte wraz z urządzeniami do aplikacji lakieru. Tę część przygotował dział techniczny firmy NOVOL. Sam kadłub lakierowany był natomiast w firmie Serwis Pojazdów Szynowych pana Piotra Mieczkowskiego - kontynuuje nasz rozmówca.

Wcześniej jednak trzeba było samolot odpowiednio przygotować. Głównym zadaniem było oczyszczenie go ze starej powłoki. Tym zajęła się firma Renovatio z Bydgoszczy, która prezentowała się podczas „Akademii Renowacji” w Poznaniu.

Przy oczyszczaniu samolotu Antonov zastosowaliśmy obróbkę strumieniową znaną w Polsce pod nazwą sodablasting lub potocznie nazywaną ,,sodowanie”. Ta technologia została wymyślona w USA, na potrzeby oczyszczenia Statuy Wolności. Jest to bezinwazyjna technika do usuwania lakieru z pojazdów: nie nagrzewa a co za tym idzie nie uszkadza ona czyszczonej powierzchni, nie zmienia struktury. Jak najbadziej uzasadnione było zastosowanie sodowania do oczyszczenia poszycia samolotu z anodowanego aluminium. Inne metody niosłyby za sobą niepożądane skutki np. piaskowanie zdeformowałoby karoserię oraz  usunęłoby warstwę anody; natomiast obróbka ręczna pochłonęłaby więcej czasu i również usunęłaby anodę - tłumaczą przedstawiciele Renovatio. 

Łącznie podczas prac nad kadłubem zostało zużyte około 2,5 tony ścierniwa. Cały proces trwał około 100 roboczogodzin. 

Drugie tyle czasu spędziliśmy przy oczyszczaniu wszelkich zdemontowanych detali poszycia. Obliczyliśmy, że wydajność przy tej grubości powłokach lakieru, oraz istniejących starych szpachli wynosiła około 1,5 m2 na godzinę.

Na tak oczyszczone poszycie aluminiowe, został nałożony specjalny podkład i (w celach dekoracyjnych) warstwa lakieru nawierzchniowego w kolorze srebrnym (RAL 9006).

Elementy, które wcześniej zostały zdemontowane przez uczniów z Zespołu Szkół Samochodowych w Toruniu, zostaną polakierowane już na warsztatach szkolnych pod nadzorem nauczyciela zawodu Pana Grzegorza Linowskiego.

Drugi etap szkolenia już teoretycznego przeprowadziliśmy w Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. Tematem było lakiernictwo przemysłowe - dodaje Adam Niedzwiedzki. 

Co ważne, przy wszystkich wyżej wymienionych pracach, cały czas osobiście był obecny Romuald Koperski. 

Za pomoc w realizacji zadań dziękujemy:

Przygotowanie powierzchni - http://renovatio.pl/

Materiały lakiernicze i technologie- http://akademia.novol.pl/

Urządzenia do aplikacji - http://www.wagner-polska.com.pl/wagner-w-polsce.html

GALERIA ZDJĘĆ

Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego
Akademia Renowacji: trwa proces lakierowania samolotu Romualda Koperskiego

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ PrgWG 1 ponad rok temu Na serwisie motoryzacyjnym przeczytać o lakierowaniu samolotu w serwisie pojazdów szynowych - bezcenne. :-)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony