W zeszłym roku oferta firmy Motul została uzupełniona o dwa nowe produkty.
Co ciekawe, w dobie zmian w konstrukcjach silników spowodowanych zaostrzaniem wymagań dotyczących czystości spalin te dwa nowe produkty to nie oleje o modnym poziomie lepkości SAE 0W-20, a 5W-40. Oczywiście nowoczesne oleje klasy lepkości SAE 0W-20 znajdują się już od jakiegoś czasu w ofercie firmy, w tym także te wymagane do smarowania coraz popularniejszych hybryd.
Dlaczego w dobie wymagań Euro 6 wprowadza się oleje o klasycznym poziomie lepkości? Odpowiedź jest dosyć oczywista, wszystko jak zwykle spowodowane jest wymaganiami producentów pojazdów. Oleje silnikowe, aby mogły być używane do smarowania silników, szczególnie podczas okresu gwarancyjnego, muszą spełniać oficjalne wymagania producenta pojazdu, zwane dopuszczeniami serwisowymi.
Producentem pojazdów, który spowodował wprowadzenie dwóch nowych produktów o lepkości 5W-40, jest BMW. Obecne wymagania serwisowe Grupy BMW przedstawiają się następująco:
- BMW LL-17 FE+ – specyfikacja ta bazuje na wymaganiach klasy ACEA A5/B5, czyli charakteryzuje się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową (HTHS) i przeznaczona jest do benzynowych silników z układami filtracji spalin GPF (Motul 8100 Eco-clean 0W-20).
- BMW LL-14 FE+ – poprzednie wymaganie do silników benzynowych, podobnie jak najnowsze LL-17 FE+ wybitnie paliwooszczędne, bazujące na nieaktualnej już klasie ACEA A1/ B1 i niskim HTHS. Te oleje mogą być zastąpione najnowszymi spełniającymi wymagania LL-17 FE+.
- BMW LL-12 FE – specyfikacja z 2012 roku przeznaczona jest zarówno do silników benzynowych, jak i Diesla, bazuje na wymaganiach ACEA C2 i także wymaga niskiej lepkości HTHS, choć nie tak niskiej jak dwie nowsze klasy BMW. Wymagany poziom lepkości to tym razem nie 0W-20, a 0W-30 (Motul Specific LL-12 FE 0W-30).
Warto wspomnieć, że BMW wciąż utrzymuje wymagania z 2001 i 2004 roku, czyli klasy LL-01 i LL-04. Dotyczą one olejów przeznaczonych do smarowania zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pamiętać należy o tym, iż do smarowania silników Diesla z DPF-ami konieczne będzie użycie środka smarnego klasy LL-04. Najstarsza klasa LL-01 oznacza możliwość smarowania silników benzynowych i Diesla, ale tych niewyposażonych w filtry cząstek stałych.
Wszystkie dopuszczenia BMW LL, w tym także te najstarsze sprzed 20 lat, wykorzystują nowy test silnikowy. Obecnie, aby uzyskać oficjalne dopuszczenia serwisowe BMW, należy spełnić testy stanowiskowe na nowym 4-cylindrowym silniku TGDI N20 o pojemności 2 l, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem. Osiąga on z tych 2 l pojemności 180 kW mocy, uzyskując moc jednostkową na poziomie 90 kW/l. Pojemność układu smarowania to obecnie 5,8 l.
Dla porównania, dotychczas używano silnika wolnossącego N52, 6-cylindrowego o pojemności 3 l i mocy 190 kW. Tym samym zarówno moc jednostkowa była niższa (63 kW/l), olej nie był poddawany silnemu utlenianiu w układzie smarowania turbosprężarki i cyrkulowała w nim większa ilość oleju – 6,1 l. Dodatkowo obecnie BMW wymaga wyższych parametrów przeciwutleniających i czystości silnika. Nie trzeba być specjalistą, aby zauważyć, iż obecne testy silnikowe są dla olejów silnikowych bardziej wymagające.
Podkreślić należy, że nowe dopuszczenia używają dotychczasowych oznaczeń, zatem na etykietach produktu, z punktu widzenia użytkownika samochodu, nic się nie zmieniło, oznaczenia klasy jakości olejów cały czas wyglądają tak samo, np. BMW LL-04.
30 lipca 2019 roku wszystkie dotychczasowe dopuszczenia BMW LL na starym silniku N52 stały się automatycznie nieaktualne. W związku z tym bardzo popularne do tego czasu oleje Motul, 8100 X-cess 5W-40 oraz 8100 X-clean 5W40 pozostały bez aktualnych dopuszczeń BMW. Użytkownicy tych produktów muszą pamiętać, że można ich używać do smarowania silników BMW, ale tylko tych wyprodukowanych przed tą datą.
Dla właścicieli samochodów BMW wyprodukowanych po tym terminie, do których silników wciąż zgodnie z wymaganiami BMW można używać olejów klasy LL-01 czy LL-04, Motul opracował dwa nowe produkty. Oba nazwami i lepkościami nawiązują do dotychczas bardzo popularnych produktów.
Oleje silnikowe, aby mogły być używane do smarowania silników, szczególnie podczas okresu gwarancyjnego, muszą spełniać oficjalne wymagania producenta pojazdu
Pierwszy z nich to 8100 X-cess Gen2 5W-40. Poziom specyfikacji i dopuszczeń przedstawia się następująco:
- Klasa jakości: ACEA A3/B4; API SN
- Dopuszczenia: BMW Long Life-01; MB-Approval 229.5/226.5; Porsche A40; Renault RN0710 licencja nr RN0710-19-60/RN0700 licencja nr RN0700-19-73; VW 502 00 – 505 00
- Poziom jakości: Chrysler MS-12991; Fiat 9.55535-H2/9.55535-M2/9.55535-N2/9.55535-Z2; GM-Opel LL B-025 (Diesel); PSA B71 2296
Drugi nowy olej to 8100 X-clean Gen2 5W-40:
- Klasa jakości: ACEA C3; API SN
- Dopuszczenia: BMW Long Life-04; GM dexos2 (zastępuje GM-LL-A-025 & B-025) licencja nr GB2B0325011; MB-Approval 229.52/226.5; Porsche C40; Renault RN0710 licencja nr RN0710-19-62/RN0700 licencja RN0700-19-75; VW 511 00
- Poziom jakości: Fiat 9.55535-S2/ 9.55535-T2
- Zalecenia: Kia/Hyundai, Honda, Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Ssangyong, Porsche C40.
W ofercie pozostają oczywiście produkty dotychczasowe, czyli 8100 X-clean 5W-40 oraz 8100 X-cess 5W-40, choć na ich etykietach nie znajdziemy już aktualnych wymagań BMW.
Piotr Pyrka
Motul
Komentarze (0)