Części i regeneracja

ponad rok temu  15.03.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Akumulator a środowisko

Zgodnie z procedurą WLTP akumulator powinien zachować wysoki procent początkowej pojemności, by jego użytkownicy nie przekroczyli określonego progu emisji CO2 i tym samym nie narazili się na karę

Restrykcyjne przepisy Unii Europejskiej, mające na celu ograniczenie emisji CO2, skłaniają producentów samochodów do projektowania bardziej wydajnych pojazdów z nowoczesnymi silnikami i najnowszej generacji systemami wspierającymi oszczędzanie paliwa.

Liczba samochodów z systemem start-stop, z których wszystkie potrzebują zgodnego z oryginalnym wyposażeniem akumulatora AGM lub EFB, systematycznie rośnie. Podczas gdy tradycyjne układy napędzały większą część parku samochodów jeszcze w 2018 r., procentowy udział pojazdów z systemem start-stop co roku jest większy. 
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi nowo wyprodukowanych samochodów od 2021 r. ilość emitowanego przez pojazd dwutlenku węgla nie może przekraczać 95 g/km (średnia dla floty pojazdów). W celu pomiaru zużycia paliwa, emisji CO2 oraz emisji zanieczyszczeń w samochodach osobowych są one poddawane tzw. procedurze WLTP (Światowa Zharmonizowana Procedura Badania Pojazdów Osobowych), która od 2017 r. zastępuje używany dotąd standard NEDC. Procedurze WLTP od 2018 r. obowiązkowo poddawane są wszystkie pojazdy osobowe, a od 2019 r. – wszystkie nowe pojazdy typu van. W porównaniu z poprzednimi standardami WLTP lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy i dokonuje dokładniejszego pomiaru emisji dwutlenku węgla, a to dzięki badaniu zużycia akumulatora i przełożeniu go na zużycie paliwa i poziom emitowanego przez pojazd CO2. 
Przekroczenie wyznaczonych przez UE progów wiąże się z wysokimi karami pieniężnymi. Obecnie dla wielu producentów pojazdów najlepszym sposobem na zmieszczenie się w normach – i tym samym na uniknięcie nieprzyjemności finansowych – jest technologia start-stop. Pierwsze rentowne samochody z systemem start-stop zostały wprowadzone na rynek przez Citroëna w 2004 r. Wówczas Exide, partner w rozwoju i dostawca części na pierwsze wyposażenie tej marki, stworzył pierwszy akumulator AGM. Z akumulatorów marki Exide do pojazdów mikrohybrydowych zaczęły następnie korzystać marki BMW, Toyota, Fiat i wiele innych. Odtąd sprzedaż samochodów z systemem start-stop nieustannie rośnie i może wyprzedzić standardowe modele z silnikami spalinowymi. W 2018 r. pojazdy z tym systemem stanowiły około 35% europejskiego parku samochodów. Szacuje się, że do 2024 r. w system start-stop (półhybrydy i mikrohybrydy) będzie wyposażone aż 61% pojazdów, co daje duży potencjał wymiany akumulatora na zgodny z oryginalnym wyposażeniem akumulator AGM lub EFB na rynku wtórnym, na który wkroczyła ze swoją ofertą firma Exide. 
Przesunięcie europejskiej produkcji samochodów w stronę pojazdów z systemem start-stop wymagało zupełnie nowego typu akumulatora. Doświadczenie i wiedza Exide w zakresie magazynowania energii pozwoliły osiągnąć firmie czołowe miejsce wśród producentów akumulatorów do samochodów z tego typu układem napędowym. Z zewnątrz akumulatory do systemów start-stop są bardzo podobne do tych tradycyjnych, jednak technologia użyta we wnętrzu jest zupełnie inna. Nawet najprostsze auta ze start-stop wymagają od akumulatora wytrzymałości dwa razy większej niż pojazdy z tradycyjnym układem napędowym. Większe pojazdy z systemem start-stop oraz te z hamowaniem rekuperacyjnym potrzebują więcej energii i trzykrotnie większej wytrzymałości niż starsze modele.
Naprzeciw tym wymaganiom wychodzi innowacyjny akumulator Exide AGM. Wykorzystano w nim technologię LifeGrid® – idealną do zaawansowanych układów start-stop, w których akumulator musi być szybko naładowany energią pochodzącą z hamowania rekuperacyjnego. Technologia ta – w połączeniu z wysokoporowatymi separatorami z maty szklanej, zaawansowanymi stopami ołowiu oraz unikatowymi dodatkami węglowymi w masie czynnej – zapewnia stały dostęp energii i dłuższą żywotność akumulatora. Exide AGM to akumulator zaprojektowany tak, by wytrzymać ciągłe rozładowywanie i ładowanie przez system zarządzania energią i sprostać dużemu zapotrzebowaniu na energię w pojazdach wyposażonych w wiele odbiorników prądu.

Doświadczenie Exide, jako producenta oryginalnego wyposażenia na rynku wtórnym, znalazło swoje odzwierciedlenie również w wynalezionym w 2008 r. akumulatorze Exide EFB, który odgrywa coraz większą rolę w kontekście redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Na rynku wtórnym dostępna jest jego najnowsza generacja, wyposażona w technologię Carbon Boost 2.0, będącą odpowiedzią na coraz bardziej rygorystyczne europejskie normy ekologiczne oraz na coraz większe wymagania klientów w zakresie zdolności przyjmowania ładunku i dostępności energii. Ta zaawansowana technologia wykorzystuje ulepszone dodatki węglowe, łącząc w sobie zoptymalizowaną strukturę powierzchni płyt ze znacznie lepszą przewodnością. Umożliwia to swobodny przepływ ładunku, a ponadto pomaga rozpuszczać gromadzące się na płytach ujemnych akumulatora siarczany, które ograniczają możliwość efektywnego ładowania. Zgodnie z procedurą WLTP akumulator powinien zachować wysoki procent początkowej pojemności, by jego użytkownicy nie przekroczyli określonego progu emisji CO2 i nie narazili się tym samym na karę. Proces ładowania zajmuje tylko 8% czasu trwania testu, reszta przeznaczona jest na rozładowywanie. W związku z tym należy zaprojektować akumulator tak, by zapewnić jak największy odzysk energii w tym krótkim okresie. Carbon Boost 2.0 maksymalizuje akceptację ładunku elektrycznego, dzięki czemu wyposażony w nią akumulator Exide EFB przyjmuje o 75% więcej ładunku niż akumulator poprzedniej generacji, a pod koniec testu wykazuje o 2,5 raza mniejsze zużycie niż starsze modele. Znaczące korzyści płynące z zastosowania akumulatora Exide EFB są najbardziej odczuwalne w warunkach jazdy miejskiej. Ponadto w samochodach niewyposażonych w system start-stop akumulator Exide EFB zapewnia dużo lepszą wydajność niż te tradycyjne.
Uzupełnienie gamy Exide do pojazdów z systemem start-stop na rynku wtórnym stanowi akumulator Exide Auxiliary, który wspomaga akumulator rozruchowy, zasilając niektóre lub większość dodatkowych funkcji i/lub akcesoriów samochodów, takich jak czujniki PDC, multimedia, różne radary, funkcje start-stop itd. Jest efektywny i ekonomiczny, stanowi alternatywę dla innych rozwiązań, takich jak przetwornice DC-DC. Produkt wytrzymuje podczas testów 250 000 cykli pracy, potwierdzając doskonałą żywotność. Końcówki biegunów w wersji mini-EN jednego z typów znajdujących się w ofercie są unikatowe w skali rynku.
Odpowiedzialność Exide za środowisko naturalne nie ogranicza się do projektowania i produkcji akumulatorów start-stop. Firma to także jeden z największych podmiotów zajmujących się recyklingiem akumulatorów. Akumulator kwasowo-ołowiowy to najlepiej przetwarzalny produkt konsumencki we współczesnym świecie. Aż 95% z nich może być ponownie wykorzystanych. Obudowę można skruszyć, przetworzyć na granulki z tworzywa sztucznego, aby wytworzyć nowe obudowy akumulatorów i pokrywy. Ołów w kratkach i mocowaniach jest wytapiany i ponownie formowany do wytworzenia nowych kratek i tlenku ołowiu. Nawet elektrolit jest neutralizowany i poddawany obróbce chemicznej w celu ekstrakcji kwasu siarkowego. Exide posiada w Europie aż trzy centra recyklingu, a wtórne wykorzystywanie surowców i zrównoważony rozwój to nieodłączna część strategii firmy.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Akumulator Exide EFB odgrywa coraz większą rolę w kontekście redukcji zużycia paliwa i emisji spalin
Exide to jeden z największych podmiotów zajmujących się recyklingiem akumulatorów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony