Poniżej przekażemy kilka ważnych porad dotyczących konserwacji źródła prądu w samochodzie. Akumulatory cierpią w czasie mroźnych, zimowych dni. Nierzadko zimno ogranicza funkcjonowanie akumulatora, a pora zimowa jest dla niego próbą sił, bo podczas zimna traci on szybciej energię. A to niedobrze, ponieważ właśnie teraz musi wykazać się szczególnie dużą mocą. Światła do jazdy, ogrzewanie tylnej szyby oraz siedzeń, dmuchawa i inne elementy „wysysają” ostatnią energię z akumulatora. Wynik: prądnica samochodowa prawie nie daje sobie rady z gwałtownie wzrastającą liczbą odbiorników, aż kiedyś następuje koniec pracy. Światło gaśnie, pojazd zatrzymuje się, uruchomienie silnika nie jest już możliwe. Żeby zrozumieć dlaczego akumulator w minusowych temperaturach przestaje funkcjonować, chcielibyśmy to pokrótce wyjaśnić. W akumulatorze znajdują się co najmniej dwie płyty ołowiane: jedna naładowana ujemnie, a druga dodatnio. Pomiędzy nimi przepływa kwas siarkowy rozcieńczony wodą destylowaną. Z płyty naładowanej dodatnio elektrony wędrują do płyty naładowanej ujemnie. Ta wędrówka elektronów to prąd. Im bardziej jest zimno na zewnątrz, tym z większym trudem mogą poruszać się elektrony. Jeżeli zamarza płyn pomiędzy elektrodami, prąd jest uwięziony w lodzie.
PORADY DOTYCZĄCE KONSERWACJI AKUMULATORA
Żeby akumulator długo pozostał skuteczny, możemy wykonać kilka czynności:
- Podczas uruchamiania silnika w żadnym przypadku nie wolno włączać wszystkich odbiorników elektrycznych od razu. Tylko wtedy do dyspozycji pozostaje wystarczająca ilość energii.
- Wszystkie elementy wymagające prądu, takie jak np. podgrzewane siedzenia czy tylna szyba… nie powinny być włączone przez cały czas, bo prądnica dostarcza także moc w celu doładowania akumulatora.
- Konserwacja to ważny punkt, czystość to atut. Wilgotnymi nieczystościami płyną prądy pełzające, które akumulatory rozładowują na dłuższy czas.
- Wilgoć na biegunach zagraża utlenianiem. Jeżeli można zobaczyć białą warstwę, przyłącza trzeba wyczyścić szczotką drucianą, a następnie posmarować bieguny smarem stałym. Wtedy złączki będą chronione przed atakiem rdzy.
- Stan napełnienia akumulatora należy regularnie sprawdzać. Także i bezobsługowe akumulatory mogą wykazywać latem ubytek płynu. Trzeba być ostrożnym przy dolewaniu wody destylowanej, kwas w akumulatorze jest żrący. Pamiętajmy o tym, aby założyć rękawiczki!
- Jeżeli podczas pierwszego nagłego spadku temperatury zauważymy, że akumulator ma już niewiele mocy, w tym momencie należy go podładować przy użyciu prostownika.
Uwaga!
W wąskich pomieszczeniach podczas ładowania powstaje gaz wybuchowy, może on eksplodować! Dlatego nigdy nie należy zbliżać się do niego np. z papierosem.
- Za pomocą kabli rozruchowych można z pewnością akumulator jeszcze raz obudzić, ale mimo wszystko lepiej go podładować.
Samochód znowu ma prąd
Jeżeli ładowanie akumulatora już nie pomaga, trzeba zamontować nowy. Tutaj warto skorzystać z akumulatorów marki VEMO, które z pewnością spełnią oczekiwania kierowców. Są one ponadprzeciętnie dobrymi akumulatorami, które będą długo spełniać swoje zadanie. Trwałość akumulatorów marki VEMO znacznie przewyższa inne.
Cechy szczególne akumulatorów VEMO
W akumulatorach VEMO nie ma warstwowania kwasu dzięki nieustannemu mieszaniu się go podczas jazdy. Poprzez to akumulatory mają podwyższoną trwałość. Dzięki mieszaniu kwasu mamy mniejsze zużycie na płytach ołowianych i radzimy sobie z mniejszą ilością ołowiu.
- Mniej ołowiu = mniejszy ciężar
- Mniejszy ciężar = mniejsze zużycie benzyny
- Mniejsze zużycie benzyny = mniejsza ilość CO2
- Akumulator VEMO to korzyść dla środowiska
Szczególnego traktowania wymagają odłączone akumulatory, to znaczy w pojazdach, z których zimą się z nich nie korzysta. Najbardziej korzystna temperatura przechowywania akumulatora wynosi pomiędzy 0 a +10OC. Mimo to, należy zaaplikować akumulatorowi raz na tydzień ładowanie konserwacyjne. Przy tym należy zwrócić uwagę na prawidłowe zamocowanie małych klem urządzenia do ładowania akumulatorów (prostownika). Mogą się one łatwo ześlizgnąć i akumulator rozładuje się. Rezultat to niemogący ruszyć na wiosnę samochód.
Porady podczas uruchamiania silników wysokoprężnych zimą
Rozruszniki oraz akumulatory w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym muszą wykonać zimą najcięższą pracę: Dzięki kilku krokom można łatwiej uruchomić silnik:
- Sprawdzić w warsztacie ustawienie silnika. Jeżeli dostroi się luz zaworów oraz kąty (czasy) rozrządu, zużycie akumulatora spada.
- Warto skorzystać z wysokojakościowego oleju silnikowego marki VAICO – Made in Germany.
- Świece żarowe marki VEMO odznaczają się szybkim czasem rozżarzania wstępnego, szybkim uruchamianiem oraz znaczną trwałością. Długa faza dopalania aż do trzech minut gwarantuje spokojną oraz cichą pracę silnika i niewielką emisję spalin.
TECHNIKA AKUMULATOROWA MARKI VEMO
Korzyści dla właścicieli aut
- Gotowe do zamontowania, napełnione oraz naładowane
- Dłuższa trwałość
- Mniejsze koszty paliwa
Korzyści dla środowiska
- Redukcja emisji CO2
- Mniej ołowiu
- Mniej kwasu
Uwarstwienie kwasu w konwencjonalnych akumulatorach prowadzi w największej części do ubytku ich pojemności, ale nie w naszych akumulatorach marki VEMO. Poprzez zastosowanie przegródek pionowych i mostków otrzymujemy efektywne automatyczne wymieszanie kwasu, dzięki czemu zostaje osiągnięta dłuższa trwałość naszego akumulatora marki VEMO.
Przegródki pionowe i mostki
Przez jednorodne wymieszanie kwasu płyty ołowiane akumulatorów wykazują znacznie mniejsze zużycie. Nowa technika została rozwinięta w Niemczech.
Porównanie zużycia płyt ołowianych
Fot. A – Płyta ołowiana tradycyjnego akumulatora po teście na trwałość.
Fot. B – Wyraźnie bardziej jednorodne płyty akumulatora marki VEMO w przypadku prawie podwójnego obciążenia.
Dzięki mieszaniu akumulator marki VEMO może poradzić sobie od razu korzystając z jeszcze mniejszej pojemności nominalnej w porównaniu z akumulatorami bez mieszania, których zmniejszająca się pojemność znacznie maleje. Akumulatory marki VEMO są nieustannie udoskonalane, a także odznaczają się podwyższoną trwałością.
Komentarze (4)