do samochodów ciężarowych
Obecne wymagania użytkowników w stosunku do akumulatorów do samochodów ciężarowych narzucają producentom zastosowanie coraz to nowszych technologii.
Przykładem są akumulatory do samochodów ciężarowych nowej generacji firmy Bosch TECMAXX i firmy Varta PROMOTIV. Zastosowana w nich technologia jest oparta na drobnokrystalicznych stopach ołowiu z dodatkami srebra i masy czynnej z dodatkiem wapnia, ograniczając zużycie wody. Umożliwia to zastosowanie “szczelnej obudowy” i wieczka z rekombinacją gazów. Parametry techniczne czynią z nich źródło energii najwyższej klasy. Ich stopień samorozładowania jest zdecydowanie mniejszy niż standardowych. Są to akumulatory dla wymagających klientów, których wyższa cena nie odstrasza.
Akumulatory standardowe są wykonane w starej technologii antymonowej, dlatego wymagają częstej obsługi (dolewanie wody oraz okresowego doładowania, gdyż ulegają samorozładowaniu). Najbardziej popularne akumulatory do samochodów ciężarowych, np. 4max, wykonane są w technologii hybrydowej typu HD (o wzmocnionej odporności mechanicznej na drgania). Zachowują bardzo dobre parametry techniczne przy umiarkowanej cenie.
Dariusz Panek
Dobór akumulatorów
- do samochodów jeżdżących w długie trasy zagraniczne powinno się stosować akumulatory nowej generacji, by nie mieć problemów na przejściach granicznych przy długich oczekiwaniach itd.;
- do samochodów jeżdżących po kraju wystarczają akumulatory hybrydowe;
- do autobusów i autokarów powinno się zastosować akumulator 225 Ah, najlepiej 240 Ah o specjalnej konstrukcji, zapobiegającej niszczeniu akumulatora przy głębszym rozładowaniu;
- wielkość akumulatora należy dobrać na podstawie katalogu lub instrukcji obsługi samochodu (można stosować akumulator o większych parametrach, ale nigdy mniejszych).
Montaż akumulatorów
- Należy montować parami tylko takie same akumulatory (te same parametry – najlepiej identyczne od tego samego producenta);
- Przed zamontowaniem należy doładować akumulator (przed rozpoczęciem ładowania wymieszać elektrolit poprzez przechylanie akumulatora – elektrolit się rozwarstwia);
- Po doładowaniu sparować (połączyć plus z plusem minus z minusem na min. 1 godzinę – wyrównujemy ładunki na obydwu do tego samego poziomu);
- Sprawdzić ładowanie w samochodzie (napięcie 27, 6V do 28, 4V);
- Oczyścić i zabezpieczyć klemy oraz bieguny wazeliną techniczną (lub innym środkiem do tego przeznaczonym);
- Nie należy montować akumulatora nowego w parze ze starym (mają różne opory wewnętrzne, co w konsekwencji przy jednakowym prądzie ładowania doprowadza do sytuacji, że na jednym odkłada się większe napięcie, natomiast na drugim mniejsze i jeden jest niedoładowany zaś drugi przeładowywany – efekt końcowy wymiana obydwu). Używany akumulator lepiej doładować i zamontować z innym używanym. Nie będą się wzajemnie uszkadzały i dłużej popracują.
Przestrzeganie powyższych zasad doboru, montażu i eksploatacji akumulatorów do samochodów ciężarowych zabezpieczy użytkownika przed niespodziankami w trasie.
Eksploatacja akumulatorów
- Przy każdym przeglądzie akumulatora należy sprawdzić ładowanie akumulatora, upływność prądu w samochodzie na postoju, stan klem, poziom elektrolitu i ewentualne ubytki uzupełnić wodą destylowaną. Brudny, zanieczyszczony wygląd może powodować zwarcia powierzchniowe pomiędzy klemami w instalacji elektrycznej;
- Zabrania się podłączania czegokolwiek pod jeden akumulator pracujący szeregowo z drugim. Prąd, który płynie przez jeden akumulator ładuje go w 100 proc., natomiast do drugiego akumulatora dopływa niższa jego wartość, pomniejszona o prąd pobierany przez odbiornik podłączony równolegle, co doprowadza do przeładowania pierwszego i niedoładowania drugiego. W efekcie dochodzi do uszkodzenia obydwu. W takich przypadkach należy zastosować przetwornicę 24 V/12 V;
- Akumulatory nienaładowane (napięcie poniżej 12,3V) ulegają nieodwracalnym zmianom w wyniku zasiarczenia i tracą swoją pojemność. Należy sprawdzać akumulatory przechowywane w magazynie, które są nieeksploatowane, jak również te w samochodach o małych przebiegach.
Jaki akumulator należy zastosować do autobusów, czyli tam, gdzie jest potrzebna energia na postoju? Do oświetlenia, nagłośnienia, wentylacji, jak również do rozruchu silnika?
Najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie dwóch typów akumulatorów: głębokiego rozładowania i rozruchowego (takie rozwiązanie stosuje się już w komunikacji miejskiej w niektórych krajach). Akumulatory do samochodów ciężarowych w momencie głębszego rozładowania ulegają zasiarczeniu, co z kolei doprowadza do degradacji masy czynnej, a w następstwie utraty pojemności aż do zniszczenia akumulatora. Rozwiązaniem tego problemu jest akumulator 240 Ah o specjalnej konstrukcji, który wytrzymuje głębsze rozładowania, lepiej niż pozostałe akumulatory rozruchowe. Jest on droższy, ale łączy w sobie dwie cechy akumulatora rozruchowego, jak i głębokiego rozładowania.
Janusz Druchliński, szef działu Akumulatory w Inter Cars S.A.
Komentarze (0)