Części i regeneracja

ponad rok temu  03.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Amortyzatory a bezpieczeństwo

Gdyby poprosić użytkowników samochodów o wymienienie elementów składowych zawieszenia, zapewne najczęściej padłoby słowo amortyzator. I słusznie, bo jest to część znajdująca się w każdym współczesnym pojeździe, kojarzona jednak bardziej z lepszym komfortem jazdy niż bezpieczeństwem. A to właśnie na bezpieczeństwo największy wpływ mają niesprawne amortyzatory.

Przeprowadzone badania dowodzą, że wielu użytkowników eksploatuje pojazdy ze znacznie zużytymi amortyzatorami, nie będąc tego świadomym. Dzieje się tak m.in. dlatego, że proces utraty siły tłumienia przebiega stopniowo, a spadek komfortu jazdy nie jest wyraźny (użytkownik się przyzwyczaja). Dopiero w trudnej sytuacji drogowej (np. hamowanie na łuku pofalowanej drogi przy śliskiej nawierzchni) może okazać się, że w wyniku niesprawnych amortyzatorów kierowca traci panowanie nad pojazdem.
Amortyzatory należy traktować jako część eksploatacyjną, podlegającą wymianie po przejechaniu określonego dystansu, a stopniowe ich zużywanie się to proces naturalny. Zdarzają się oczywiście nagłe awarie, np. po wjechaniu w wyrwę jezdni, uderzenie w krawężnik czy w wyniku wypadku. Ważne, aby po stwierdzeniu usterki dokonać naprawy w oparciu o właściwie dobrane i o odpowiedniej jakości części.
Amortyzatory zastosowane przez konstruktorów do danego pojazdu są pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy komfortem a „trzymaniem się” drogi. W największym uproszczeniu amortyzator „twardy”, tj. zapewniający doskonałe tłumienie drgań, jest mało komfortowy. Niemniej wieloletnie prace konstrukcyjne pozwoliły w pewnym stopniu pogodzić te dwie cechy, w czym duży udział miała i ma ciągle założona w 1873 roku firma Bilstein.
W roku 1957 firma rozpoczęła seryjną produkcję amortyzatorów gazowych jednorurowych dla Mercedesa, zaś obecnie dostarcza na pierwszy montaż amortyzatory dla takich firm, jak: Porsche, BMW, Audi, Jaguar i wielu innych. Bilstein dostępny jest także na rynku wtórnym, gdzie oferta pokrywa większość pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Warto przyjrzeć się bliżej dwóm grupom produktowym, przeznaczonym do seryjnych pojazdów eksploatowanych w warunkach normalnego ruchu drogowego.
Pierwszą grupę stanowią olejowe amortyzatory Bilstein B2. Jest to produkt wysokiej jakości, ale oferowany w korzystnej cenie, przeznaczony zwłaszcza do pojazdów fabrycznie wyposażonych w amortyzatory olejowe. Gwarancją wysokiej jakości jest transfer technologii z produktów przeznaczonych na pierwszy montaż.
Druga grupa to amortyzatory olejowo-gazowe Bilstein B4, potocznie nazywane amortyzatorami gazowymi. Przy rosnących obciążeniach i temperaturach sprężony gaz znajdujący się ponad lustrem oleju redukuje jego pienienie. Daje to niezmienną siłę tłumienia nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach. Technologia zastosowana po raz pierwszy przez Bilstein ponad 50 lat temu jest obecnie standardem w większości samochodów. Zalety tego rozwiązania zostaną docenione szczególnie w dynamicznych sytuacjach drogowych, takich jak gwałtowne hamowanie, szybkie wjechanie w zakręt, omijanie przeszkody itp.
Obok sportowych osiągów Bilstein B4 to także wysoki komfort, a co za tym idzie – przyjemność z codziennego użytkowania samochodu. W odróżnieniu od bardziej sportowych, malowanych na żółto amortyzatorów Bilstein B6 i B8, prezentowane B2 oraz B4 charakteryzuje czarna kolorystyka.

Zużyte lub niskiej jakości amortyzatory mogą powodować negatywne skutki, m.in.:
- wydłużenie drogi hamowania,
- zwiększenie ryzyka aquaplaningu,
- utratę przyczepności przy szybkim pokonywaniu nierówności,
- przyspieszone zużycie opon oraz innych elementów zawieszenia,
- pogorszenie ogólnego komfortu jazdy.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony