Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje prawidłowo, należy przeprowadzić pełną kontrolę wizualną oraz testy działania. W jaki sposób na podstawie wyglądu sondy ocenić przyczynę jej usterki – podpowiadają eksperci Denso.
Przystępując do analizy, w pierwszej kolejności należy sprawdzić wtyczkę i przewód w celu upewnienia się, że nie są one uszkodzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają negatywny wpływ na sygnał z elementu pomiarowego. Następnie należy sprawdzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów uszkodzeń, które mogłyby wskazywać na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne. Ważne jest, aby element pomiarowy sondy był nienaruszony i zapewniał prawidłowe działanie. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.
1. Stan normalny
Wygląd sondy – rurka ochronna elementu pomiarowego jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń i ma kolor matowy.
Przyczyna – czyste spalanie w silniku będące efektem terminowych przeglądów i konserwacji.
2. Zanieczyszczenie środkiem niezamarzającym
Wygląd sondy – ziarnisty, szaro-biały kolor, miejscami z zielonkawymi osadami.
Przyczyna – zanieczyszczenie wynikające z obecności płynu chłodzącego w cylindrach silnika.
Rozwiązanie:
- sprawdzić szczelność układu chłodzenia silnika, szczególnie uszczelkę głowicy i w razie potrzeby naprawić,
- wymienić sondę.
3. Zanieczyszczenie olejem
Wygląd sondy – rozległe ciemnoszare/czarne osady na rurce ochronnej.
Przyczyna – zanieczyszczenie spowodowane nadmiernym zużyciem oleju.
Rozwiązanie:
- sprawdzić silnik pod kątem wycieków oleju lub zużycia i naprawić w razie potrzeby,
- wymienić sondę.
4. Zanieczyszczenie paliwem
Wygląd sondy– nadmierna ilość ciemnobrązowej lub czarnej sadzy.
Przyczyna – zanieczyszczenie spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowo--powietrzną. Przyczyną może być uszkodzona grzałka sondy lub wadliwy układ paliwowy.
Rozwiązanie:
- sprawdzić układ paliwowy i wykonać pomiar składu spalin,
- sprawdzić zasilanie grzałki sondy lambda (sondy co najmniej 3-przewodowe),
- usunąć usterkę,
- wymienić sondę.
5. Zanieczyszczenie dodatkiem
Wygląd – rozległe osady czerwone lub białe.
Przyczyna – zanieczyszczenie z powodu stosowania szkodliwych dodatków lub nadmiernej ilości dodatków. Niektóre składniki dodatków do paliwa mogą zanieczyścić element pomiarowy sondy. Składniki te, spalane w silniku, wytwarzają dymy, które mogą zanieczyścić lub zapchać element pomiarowy sondy.
Rozwiązanie:
- wyczyścić silnik i układ paliwowy w celu usunięcia dodatków,
- wymienić sondę.
6. Zanieczyszczenie ołowiem
Wygląd – błyszczące, ciemnoszare osady na rurce ochronnej sondy.
Przyczyna – zanieczyszczenie z powodu stosowania paliwa ołowiowego. Ołów działa na platynę, która znajduje się w czujniku sondy i w katalizatorze.
Rozwiązanie:
- opróżnić zbiornik paliwa z benzyny ołowiowej i napełnić benzyną bezołowiową,
- wymienić sondę.
Po wykonaniu naprawy i wymianie zanieczyszczonej sondy lambda należy sprawdzić działanie katalizatora – zanieczyszczenie również mogło go uszkodzić, zmniejszając jego sprawność.
Więcej informacji na temat sond lambda Denso można znaleźć w bezpłatnym katalogu dostępnym na stronie www.Denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.
Komentarze (0)