
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Okazuje się, że użytkownicy biznesowi platformy pierwszy raz w historii raportu sprzedają pojazdy szybciej niż osoby prywatne. Największe oznaki ożywienia widać wśród kupujących pojazdy ciężarowe i budowlane.
Początek 2025 roku wygląda optymistycznie - przynosi oznaki stabilizacji i delikatną poprawę nastrojów konsumenckich. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r, co jest wynikiem poniżej oczekiwań rynku, jednak sektor motoryzacyjny nadal utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu. W styczniu liczba wizyt na OTOMOTO wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy biznesowi pierwszy raz w historii raportu sprzedają pojazdy szybciej niż osoby prywatne. Rynek maszyn ciężkich wskazuje na zwiększony popyt, co daje nadzieje ożywienie w sektorze.
Największa aktywność użytkowników platformy
Jeśli chodzi o dni tygodnia, to niedziele i święta (godziny: 17:00-21:00) są najczęściej wykorzystywaną porą do wyszukiwania ofert pojazdów. W styczniu OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln użytkowników, a liczba wizyt wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy średnio spędzali na stronie 12,5 minuty, przeglądając 14,7 odsłon na wizytę. Użytkownicy są aktywni i intensywnie przeglądają oferty poszukując aut, częściej odwiedzając platformę w ciągu miesiąca, co może wskazywać na duże zaangażowanie i realną chęć zakupu.
Ceny aut używanych na OTOMOTO wzrosły o 3% m/m dla użytkowników biznesowych, podczas gdy w segmencie prywatnym spadły o 3,45%. Mediana cen aut w skali kraju obniżyła się o 1000 zł m/m, przy czym największe spadki odnotowano w województwach podkarpackim (-2700 zł) oraz lubelskim, lubuskim i opolskim (-1900 zł). Jedynym regionem, w którym ceny wzrosły, było województwo łódzkie (+400 zł m/m). Spadek cen może wynikać z faktu, że prywatni sprzedający nie zdążyli sprzedać swoich pojazdów w grudniu i obecnie wystawiają “rocznikowo starsze”, zaś sprzedający biznesowi mieli wystarczająco czasu, aby zaopatrzyć się w nowy towar, który może być zaoferowany po wyższych cenach.
Użytkownicy biznesowi sprzedają szybciej
W styczniu 2025 średni czas aktywności ogłoszeń biznesowych skrócił się o 2 dni, podczas gdy dla sprzedawców prywatnych pozostał bez zmian. Po raz pierwszy w historii raportów średni czas aktywności ogłoszeń dla użytkowników indywidualnych przekroczył wartości biznesowe. Wskaźnik MDS (średni czas potrzebny na wyprzedaż wszystkich ogłoszonych aut) wzrósł z 68 dni w grudniu 2024 do 81 dni w styczniu 2025. Taka wartość MDS jest typowa dla stycznia, gdyż do jego obliczenia używamy szacunku sprzedaży aut z okresu ostatnich 45 dni, tj. okresu świąteczno- noworocznego, wiosenne ożywienie na rynku powinno przyczynić się do skrócenia tego wskaźnika w kolejnych miesiącach.
Przybywa kupujących pojazdy ciężarowe i budowlane
Segment maszyn ciężkich odnotował wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m, co sugeruje zwiększone zainteresowanie tym rynkiem. Po słabszym 2024 roku, w którym sektor notował spowolnienie, początek 2025 roku przynosi odbicie i wzrost aktywności kupujących.
Najwyższe ceny odnotowano w segmencie pojazdów ciężarowych i budowlanych, gdzie ponad 56% ofert przekracza 100 tys. zł, a 29,3% ofert dotyczy pojazdów powyżej 200 tys. zł. Najbardziej spolaryzowanym segmentem jest sektor agro – w kategorii przyczep aż 80% pojazdów kosztuje mniej niż 100 tys. zł, podczas gdy w innych kategoriach widoczna jest większa rozpiętość cenowa.
Fot. OTOMOTO
Komentarze (1)