Czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Steinhof, jako producent haków holowniczych, od dłuższego czasu przygotowywał się do tej zmiany.
Strefy czystego transportu, dotacje i nowe preferencje kierowców zmieniają park maszyn na polskich ulicach. Aktualnie samochód hybrydowy i coraz częściej elektryczny przestają być motoryzacyjną egzotyką. Zmienia się rodzaj napędu, jednak przyzwyczajenia zostają. Weekendowy wyjazd na rowery czy transport przyczepy ciągle są dla wielu kierowców częstymi zadaniami. Czy z hybrydą na pokładzie lub napędem elektrycznym jest to możliwe?
Hybrydy a holowanie – co musisz wiedzieć
Hybrydy zyskują na popularności, ale czy są przystosowane do holowania? Tradycyjnie uważano, że auta hybrydowe nie są idealne do ciągnięcia ciężkich przyczep, jednak wraz z postępem technologicznym na rynek zaczęły trafiać modele, które radzą sobie z takim zadaniem, jak choćby:
- Ford Kuga 2.5 Hybrid (190 KM) – do 1600 kg przyczepy hamowanej,
- Honda CRV 2.0 i-MMD (184 KM) – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Hyundai Ioniq 1.6 GDI (hybryda) – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Toyota RAV4 (2.5) – do 1650 kg przyczepy z hamulcem.
Oczywiście przed zakupem takiego samochodu warto skonsultować się z ekspertem Steinhof, który potwierdzi dostępność haka holowniczego do konkretnego modelu. Unikniemy wówczas rozczarowania, gdy po kupieniu hybrydy okaże się, że w katalogu nie ma jeszcze pasującej kuli haka.
– W motoryzacji aktualizacja oferty modelowej przyspiesza, dlatego również producenci akcesoriów muszą dostosować się do tego trendu. W Steinhof systematycznie rozbudowujemy ofertę haków holowniczych dla pojazdów hybrydowych. W związku z tym przed zakupem samochodu z takim napędem dobrze jest zajrzeć do naszego zaktualizowanego katalogu, aby mieć pewność, że hak holowniczy do upatrzonej hybrydy jest dostępny – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.
Elektryki z hakiem – czy to możliwe?
Wśród pojazdów elektrycznych również pojawiają się samochody zdolne do holowania. Mimo że starsze modele elektryczne często nie były przystosowane do takich zadań, nowoczesne konstrukcje radzą sobie z tym przyzwoicie. Przykłady aut elektrycznych zdolnych do holowania to:
- Audi e-Tron – do 1800 kg przyczepy hamowanej,
- BMW iX3 – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Tesla Model X – do 2268 kg przyczepy hamowanej,
- Volvo XC40 Recharge Pure Electric – do 1500 kg przyczepy hamowanej.
Niezbędne jest zwrócenie uwagi na całkowitą masę zestawu pojazd + przyczepa. Przy holowaniu cięższych przyczep, zwłaszcza przez auta elektryczne, łatwo przekroczyć limit 3500 kg dopuszczalnej masy całkowitej. Może być wówczas potrzebna inna kategoria prawa jazdy. Warto też uwzględnić konieczność opłaty za przejazd niektórymi drogami w związku z większą masą pojazdów.
Komentarze (0)