Detailing to, jak sama nazwa wskazuje, dokładna, skrupulatna opieka nad samochodem (ang. detail – szczegół).
Dla wielu może się to wydawać nierealne, ale dziś samochód używany przez lata może wyglądać jak prosto z salonu. Wszystko dzięki auto detailingowi, który zyskuje na popularności także w Polsce. Profesjonalne mycie i czyszczenie to zaledwie ułamek tego, co proponują salony specjalizujące się w tej usłudze. Na czym ona polega i dlaczego warto?
Za granicą auto detailing zyskał popularność na początku dekady. W Polsce zainteresowanie tego typu usługami rośnie z dnia na dzień, dlatego powstają nowe salony, a firmy obecne na rynku od lat poszerzają swoją działalność o profesjonalną obsługę w tym zakresie. Co więcej, rośnie liczba wysokiej jakości produktów, które umożliwiają opiekę nad samochodem. O auto detailingu opowiada Krzysztof Wyszyński, product manager w firmie Würth Polska, specjalizującej się w sprzedaży produktów dla profesjonalistów m.in. z branży auto.
Pasja doskonałości
Ile czasu zajmuje umycie samochodu? W myjni samochodowej czyszczenie z zewnątrz i odkurzenie wnętrza nie przekroczy pół godziny. W salonie auto detailingu nad jednym samochodem pracuje się ponad cztery godziny, a czasem nawet cały dzień. Co w takim razie składa się na detailing?
Salony oferujące tego typu usługi działają niczym samochodowe spa. Specjaliści zajmują się każdym elementem, mają ogromną wiedzę o czyszczeniu różnego rodzaju powierzchni, takich jak metal, szkło czy skóra. Detailing to, jak sama nazwa wskazuje, dokładna, skrupulatna opieka nad samochodem (ang. detail – szczegół). Jego powierzchnia jest myta, płukana, wycierana i polerowana. Wszelkiego rodzaju zabrudzenia, rysy i wady lakieru usuwane są dzięki odpowiednio dobranym środkom myjącym, materiałom ściernym (gąbki i pasty polerskie) i wprawnemu polerowaniu. Nie pomija się szyb, felg i opon, bowiem specjaliści każdej z tych powierzchni poświęcają uwagę i stosują inne techniki czyszczenia czy impregnowania. Zabiegi obejmują też czyszczenie wnętrza pojazdu, ale nie kończy się na samym odkurzeniu. Wszystkie plastikowe elementy i deska rozdzielcza czyszczone są specjalnymi preparatami, które ułatwiają ich późniejsze utrzymanie w czystości oraz zabezpieczają przed szkodliwym wpływem promieni UV. Szczególną uwagę poświęca się tapicerce. Materiałowe obicie foteli jest starannie czyszczone i odnawiane, nawet tłuste plamy nie są problemem dla specjalistów od detailingu. Na dopieszczenie mogą liczyć także skórzane fotele, czyszczone specjalnym mleczkiem, które odnawia, nabłyszcza i konserwuje. Cały proces ma na celu renowację samochodu, tak aby wyglądał jak podczas pierwszej jazdy. To rodzaj profilaktyki, zabezpieczenie pojazdu przed skutkami upływających lat.
Rynkowa alternatywa
Na pograniczu warsztatu i detailingu są firmy, które oferują usługi szybkich i drobnych napraw, sprawdzenie podstawowych systemów odpowiadających za komfort czy bezpieczeństwo (jak klimatyzacja, tarcze i klocki hamulcowe, oświetlenie, wycieraczki), ewentualną wymianę materiałów eksploatacyjnych czy wymianę/uzupełnienie płynów. Firmy te oferują również podstawowe mycie za pomocą specjalistycznych środków, ale w porównaniu z detailingiem dużo mniej skupiają się na renowacji. W tym przypadku mycie czy korekta lakieru ogranicza się raczej do podstawowych zabiegów i sposobów, efekt nie jest tak widoczny i jest krótkotrwały. Tego typu punkty usługowe nie posiadają ani zaplecza, ani wiedzy, aby wykonywać bardziej skomplikowane naprawy, czy sprawić, by właściciel miał wrażenie, że odbiera samochód, który wygląda jak prosto z salonu tak na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Co wybrać?
Przy wyborze salonu należy pamiętać, że auto detailing zapewni dokładną kosmetykę, a korzyści to nie tylko czysty samochód. Wszystkie zabiegi, którym poddaje się pojazd, sprawiają, że jego elementy stają się odporniejsze na niekorzystne warunki eksploatacji.
W Polsce wielu kierowców wciąż woli umyć samochód samodzielnie lub w prostej myjni, ale mało kto wie, że w ten sposób zamiast poprawić jego stan, tak naprawdę się go pogarsza. Do pogorszenia jakości lakieru wystarczy źle dobrany środek czyszczący. Wartość pH płynów używanych do mycia samochodu ma bardzo duże znaczenie. Lakierowane i chromowane elementy łatwo reagują ze zbyt zasadowymi lub kwasowymi specyfikami, co prowadzi do powstawania skaz na powierzchni zewnętrznej. Kierowcy błędnie uważają, że niezależnie od rodzaju środek pieniący sprawdzi się też na aucie i używają chemii domowej do ręcznego mycia, a płyn do mycia naczyń powoduje matowienie lakieru. Z kolei ocet, pojawiający się w niektórych składach płynów, przy częstym stosowaniu może przyspieszyć korozję. Co więcej, mleczka i wybielacze do kuchni czy łazienki zawierają drobinki ścierne, które mogą zapoczątkować drobne rysy, a ich częste używanie zniszczy lakier.
Każdy samochód w końcu trafi na sprzedaż. Wtedy zaś im bardziej będzie zadbany, tym wyższa będzie jego wartość na rynku wtórnym. W przypadku egzemplarzy kultowych czy kolekcjonerskich auto detailing jest wręcz koniecznością, by taka inwestycja wygenerowała w przyszłości zysk, a nie stratę.
Krzysztof Wyszyński, product manager w firmie Würth Polska
Komentarze (0)