Wydarzenia

ponad rok temu  03.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

„Auto Salon Auto Serwis 2012”

dla obiektów w Warszawie i Bielsku-Białej. Podczas Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych (5 grudnia 2013 r., Warszawa) przyznano po raz 12. tytuł „Auto Salon Auto Serwis 2012” dla najlepszego obiektu dealersko-serwisowego w Polsce. Po raz pierwszy w historii konkursu zaproszono do udziału nie tylko stacje dealersko-serwisowe, ale także samodzielne serwisy motoryzacyjne. Nowością był też poszerzony o przedstawicieli redakcji "NW" skład jury.

Z roku na rok powstaje w Polsce coraz więcej ciekawych obiektów motoryzacyjnych. Polska Izba Motoryzacji i „Nowoczesny Warsztat” postanowiły dać szansę na wyróżnienie i rozreklamowanie się w skali kraju nie tylko salonom dealerskim, ale i samodzielnie działających podmiotom. Wszak niezależny rynek motoryzacyjny musi walczyć z koncernami samochodowymi nie tylko o przychody z serwisowania i napraw pojazdów, lecz także o swój marketingowy wizerunek. O ile trudno odmówić warsztatom fachowości, to już z rzadka właściciele firm korzystają z doświadczenia specjalistów od organizacji pracy, ergonomii, wystroju wnętrz czy wreszcie specjalistów od kształtowania przestrzeni.


Profesjonalizm i nowatorstwo rozwiązań architektonicznych wcale nie musi być domeną placówek działających w strukturach autoryzowanych sieci samochodowych marek. Często o dodatkowej punktacji decyduje np. wykorzystanie trudnej do zabudowy działki lub umiejętne połączenie wymogów kilku marek samochodów w jednym obiekcie. Nowa odsłona konkursu AUTO SALON to także pole rywalizacji dla samodzielnych serwisów motoryzacyjnych. I tak też było!
W tegorocznej edycji „Auto Salon Auto Serwis 2012” w skład Komisji Konkursowej weszli: architekt Katarzyna Pilarek, Magdalena Patajewicz – Polska Izba Motoryzacji, oraz przedstawiciele redakcji „Nowoczesnego Warsztatu”. Do konkursu przystąpiło 10 obiektów motoryzacyjnych, w tym 3 samodzielne serwisy. Ze zgłoszonych punktów wybrano półfinałową piątkę, którą jury odwiedziło osobiście. Były to takie salony i serwisy, jak: ADD MOTOR (Renault, Dacia) – Wrocław, CAR-MASTER (Jaguar, Land Rover) – Kraków, CENTRUM WROCŁAW, (Volkswagen, Audi), EUROSERVICE, (Volvo) – Warszawa, SERWIS BLACHARSKO-LAKIERNICZY ŠKODA KORCZYK, Bielsko-Biała. Zwycięzcami zostały dwie ostatnie z wymienionych firmy: warszawski punkt dilerski i bielski serwis blacharsko-lakierniczy.

EUROSERVICE, WARSZAWA, AL. JEROZOLIMSKIE
Dogodna lokalizacja (przy nowo powstających węzłach autostradowych, przy ruchliwej ulicy wlotowej do Warszawy) to nie jedyny walor nowoczesnego obiektu o powierzchni użytkowej rzędu 5000 m2. Kształt działki stał się utrapieniem, ale jednocześnie czynnikiem inspirującym dla architekta obiektu. Nietypowo, powierzchnia ekspozycyjna została celowo umieszczona na piętrze obiektu. Zapewne umożliwia to lepszą ekspozycję samochodów widoczną z szosy przebiegającej opodal. Jury doceniło fakt, że obiekt zatrudniający ok. 90 osób cechuje nieustandaryzowane poziomowanie budynku, a przy tym wszystkim podzielony na sektory o różnej funkcji gwarantuje przemyślaną akustykę i dobrą izolację poszczególnych grup użytkowników. Naświetla dachowe w części najdalej odsuniętej od frontu dostarczają dziennego światła do wszystkich stanowisk pracy. Budynek posiada dużą fasadę ze szkła od strony frontowej w połączeniu z płaszczyznami betonu fasadowego.
Trzykondygnacyjny budynek z półpiętrami użytkowymi ukształtowano w formie klina. Z holu, na poziomie którego znajduje się recepcja salonu samochodowego, prowadzą nas na piętro centralnie usytuowane schody, z których przechodzi się na galerię z poczekalnią dla klientów, otwartą na hol i wglądem na stanowiska serwisu przez pionowe przeszklenie. Oczekujący na serwis lub po odbiór samochodu mają doskonały widok na pracę serwisu. Ciekawym pomysłem jest winda samochodowa, dzięki której ekspozycję salonu można wygodnie zmieniać, włącznie z – uwaga! – parkingiem samochodowym na specjalnej połaci dachu, co wygląda imponująco. Co więcej, taras w wyjątkowych sytuacjach jest wykorzystywany jako miejsce spotkań z szerokim widokiem na okolicę. Na piętrze, w „dziobie” znajdziemy przestrzeń nieobudowaną budynku, wykorzystywaną dla aktualnie promowanych modeli pojazdów. Intencja ta realizowana jest wybitnie po zmroku, a wrażenie „unoszenia się w przestrzeni” ekspozycji musi przyciągać wzrok przechodniów. Trudno powiedzieć, czy jest to efekt przemyślany, ale robi wrażenie. Powierzchnia głównego salonu sprzedaży to ponad 1000 m2 (nie licząc wspomnianego dachu).
Podsumowując. W całości zadanie architektoniczne jest tu spójne. Forma współgra z infrastrukturą techniczną i odwrotnie, technika stała się inspiracją do rozwiązań architektonicznych. Trzeba przyznać, że tak na zewnątrz, jak i w środku rozwiązania świetnie nawiązują do prezentowanej marki i harmonijnie podkreślają jej stylistykę.

SERWIS BLACHARSKO-LAKIERNICZY ŠKODA KORCZYK, BIELSKO-BIAŁA
Obiekt dilerski KORCZYK powstał w 2008 roku. Potrzeba kompleksowych usług, ale też wizja strategii rozwoju firmy zadecydowały o budowie nowoczesnego zaplecza blacharsko-lakierniczego. Świadomym zamysłem architekta było zaprojektowanie nowo budowanego obiektu w konwencji i stylu istniejącego już obok salonu samochodowego. Same zaś przedsięwzięcie jest przykładem konstruktywnej współpracy z partnerem biznesowym, dostawcą lakierów PPG Industries Poland. Dzięki uzyskanej premii technologicznej w ramach Programu Operacyjnego – Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.3 Kredyt technologiczny, zastosowano tu innowacyjną, w pełni wodorozcieńczalną technologię składającą się także z podkładów, lakierów bezbarwnych PPG ENVIROBASE HIGH PERFORMANCE, a nie tylko lakierów bazowych (o jakości usług blacharsko-lakierniczych świadczy udzielana dwuletnia gwarancja). W efekcie ograniczono emisję lotnych związków organicznych LZO, z dużym marginesem spełniając wymogi unijne w zakresie ochrony środowiska.
Jury doceniło przemyślane rozwiązania w dziedzinie zarządzania energią, co, jak wiadomo, przy technologii wodorozcieńczalnej wymaga pewnych reżimów. System ogrzewania jest w pełni programowalny, w zależności od dni tygodnia i godzin pracy – optymalizuje się wydatek ciepła. Bryłę budynku projektowano z myślą o minimalizacji ubytków ciepła zimą, zaś układ świetlików dachowych podyktowany był maksymalizacją światła dziennego. Sprytnie zlokalizowany świetlik dachowy znajdziemy także boksie lakierniczym – mieszalni. Ale największe wrażenie robi pokaźny stosunek przeszkleń w połaci dachu pomieszczenia lakierni. Inteligentnie i świadomie zorganizowano również system oświetlenia – schemat zapalania lamp pozwala na doświetlanie ściśle wyznaczonych stref pracy. Ergonomia stanowisk pracy jest wzorcowa – dwie strefy przygotowawcze naprzeciw wjazdu do kabiny lakierniczej. Sama kabina, ze względu na specyfikę aplikowanych materiałów wodorozcieńczalnych bazowych oraz lakieru bezbarwnego, powinna posiadać rozwiązania energooszczędne, pozwalające uzyskać porównywalne lub niższe koszty eksploatacji w porównaniu z aplikacjami rozpuszczalnikowymi. Takimi rozwiązaniami są tu: zastosowanie jako medium grzewczego gazu, wysokosprawny palnik, systemy zwiększające w określonych obszarach kabiny prędkość przepływu powietrza, systemy rekuperacji (odzysku) ciepła, zwłaszcza podczas faz malowania i suszenia.
Inteligentnych rozwiązań jest tu o wiele więcej, jak myjnia funkcjonująca w obiegu zamkniętym (wody), system wycieraczek przy pomieszczeniach myjni (pozwala utrzymać czystość w hali), rekuperacja w systemie wentylacji, kolektory słoneczne na dachu czy system kontroli dostępu dla kilkudziesięcioosobowej grupy pracowników. Te ostatnie skonfigurowano ze względu na prawa dostępu do wyznaczonych pomieszczeń (np. część biurowa, szatnia etc.) i świetnie też mogą wspomagać system rozliczania pracowników z czasu pracy jak i odpoczynku

Podsumowanie
Oba nagrodzone obiekty stanowią przykład wzorcowej współpracy specjalistów różnych dziedzin. Świadomość reguł decydujących od wyborze konsumenta każe dziś pochylić się nad koncepcją placówki także oczywiście w towarzystwie architekta. Bez wątpienia trzy pozostałe obiekty, które jury wybrało do półfinałowej piątki, wyróżniają się albo ciekawą realizacją architektury (zwłaszcza krakowski CAR-MASTER czy CENTRUM WROCŁAW), albo wysokim standardem usług (ADD MOTOR). W rywalizacji o tytuł „Auto Salon Auto Serwis 2012” decydowała przewaga kompletnej i spójnej wizji architektonicznej, a pod tym kątem nominowana „trójka” prezentowała się nieco, ale jednak słabiej od zwycięzców.

Rafał Dobrowolski
Współpraca: Artur Ostaszewski,
Katarzyna Pilarek,
Mirosław Giecewicz, PIM

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony