W roku 2010 łączna liczba samochodów zasilanych gazem płynnym LPG w Polsce wyniosła 2 325 tysięcy sztuk1. Według danych WLPGA, Polska jest trzecim (po Korei Południowej i Turcji) w świecie krajem pod względem liczby samochodów zasilanych autogazem. Liczba samochodów zasilanych LPG systematycznie rośnie. Nadal aspekty ekonomiczne decydują o wyborze tego nośnika napędu, jednak coraz więcej użytkowników ma świadomość ekologiczności tego rozwiązania.
Popularyzacja samochodowych instalacji gazowych
Obecnie – ze względu na wciąż rosnące ceny benzyny – obserwujemy wzmożone zainteresowanie instalacjami autogazu. Oczekiwanie na montaż w pierwszych miesiącach 2011 roku trwało nawet 2-3 tygodnie. Obecnie szacuje się, że rokrocznie w Polsce będzie dostosowywanych na autogaz do około 200 tys. samochodów. Popularyzacja autogazu – jako paliwa dla pojazdów silnikowych – wpisuje się w politykę prowadzoną przez Unię Europejską. Zgodnie z tzw. planem 20/20/20, Unia Europejska zakłada, że do 2020 roku udział paliw alternatywnych w rynku Unii Europejskiej przekroczy 20%. Według ostatnich uzgodnień europejskich, Polska powinna osiągnąć w 2020 roku 15% udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energii końcowej oraz 10% udziału biopaliw w transporcie2.
Przewaga paliw gazowych nad innymi kopalnymi źródłami energii
Podstawową zaletą stosowania paliw gazowych – oprócz zmniejszenia kosztów w porównaniu do benzyny lub oleju napędowego – jest czystość ekologiczna procesu spalania. Dzięki przejściu na gaz (LPG, CNG lub LNG) silniki wydzielają znacznie mniej substancji powodujących efekt cieplarniany, a także tworzących smog miejski. W przypadku zastosowania autogazu w silnikach Diesla (tzw. dotrysk gazu) obniżają również poziom hałasu. Najczystszym gazem w trakcie spalania jest CNG.
Należy pamiętać, że podczas spalania paliw kopalnych wydziela się wiele szkodliwych – zarówno dla ludzkiego zdrowia jak i środowiska naturalnego – substancji, takich jak:
- CO (tlenek węgla) – działanie toksyczne, powoduje m.in. niedotlenienie tkanek. Jest również gazem cieplarnianym;
- NMHC (węglowodory niemetanowe) – wpływają na zdolność tlenotwórczą atmosfery;
- THC (łącznie węglowodory) – wpływają na zdolność tlenotwórczą atmosfery, a także powstawanie smogu i efekt cieplarniany;
- NOx (tlenki azotu) – mają oddziaływanie toksyczne. Powodują powstawanie smogu oraz kwaśnych deszczy;
- PM (cząstki stałe, „pył zawieszony”) – powoduje choroby serca i płuc, a w konsekwencji przedwczesną śmierć;
- CO2 (dwutlenek węgla) – powoduje powstawanie efektu cieplarnianego.
Zastosowanie autogazu w pojazdach silnikowych znacznie ogranicza emisję wyżej wymienionych substancji. W wypadku LPG (w porównaniu do innych paliw kopalnych) emisja jest niższa:
- NMHC o 40%,
- tlenku węgla o ok. 45%,
- THC o 40%,
- PM o 90%.
W przypadku zastosowania CNG współczynniki są jeszcze bardziej korzystne. Emisja zmniejsza się w odniesieniu do:
- CO o ok. 65%,
- NMHC i THC o 85%,
- cząstek stałych o 99%.
W Europie LPG jest najczęściej stosowanym paliwem alternatywnym w transporcie (2% transportu drogowego UE)3 i może stanowić doskonałe źródło energii na etapie przejściowym do samochodów z napędem hybrydowym, które są nadal mało popularne i stosunkowo drogie, a poza tym ostatecznie mogą okazać się mniej przyjazne dla środowiska, niż się zakłada. Również pod względem emisji innych szkodliwych związków chemicznych LPG wypada zdecydowanie lepiej niż powszechnie stosowane paliwa. Przy spalaniu LPG nie powstają związki siarki i ołowiu4. Ponadto, emisja związków azotu jest niższa niż w wypadku benzyny.
Samochodowe instalacje gazowe – więcej niż ekonomiczna korzyść
Stosowanie paliw gazowych jest nie tylko bardziej opłacalne kosztowo, ale wydatnie przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Nie należy przy tym martwić się o obniżenie osiągów samochodu, ponieważ przy prawidłowo zamontowanej instalacji pozostają one na takim samym poziomie, jak w przypadku napędu benzynowego. Przy koszcie instalacji w wysokości 3000 złotych, spalaniu 10 litrów na 100 km i różnicy w cenie pomiędzy Pb95 i LPG na poziomie 2-3 zł za litr, montaż instalacji zwraca się po przejechaniu 15 000 km. Warto przy wyborze samochodu wziąć pod uwagę zamontowanie instalacji LPG. Jest to nie tylko tańsza alternatywa dla innych paliw kopalnych, ale również sposób na przyłączenie się do globalnych działań związanych z ochroną środowiska.
Mariusz Łosiewicz, wiceprezes Zarządu ds. Technicznych
1. Raport Polskiej Organizacji Gazu Płynnego za rok 2010, str. 8
2. Raport Polskiej Organizacji Gazu Płynnego za rok 2010, str. 24
3. Raport PGOP 2009 r., str. 35.
4. „Wpływ na środowisko” www.knra.pl
– instalacja zwróci się po 15 tys. kilometrów. Mianem autogazu określamy LPG (gaz płynny propan-butan), CNG (sprężony metan) oraz LNG (płynny metan). Są to coraz popularniejsze paliwa, będące doskonałą alternatywą dla innych kopalnych źródeł energii.
Komentarze (0)