Automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz bardziej swoich fanów. Już dzisiaj ponad 20 proc. nowo dopuszczonych do ruchu samochodów wyposażonych jest w automatyczną skrzynię biegów. Dla warsztatów otwiera się zatem pole dodatkowych korzyści ze specjalnymi olejami i filtrami oleju, ponieważ wiele automatycznych przekładni musi być regularnie serwisowanych. Automatyczne skrzynie biegów są kompleksowymi systemami, w których ściśle współpracują ze sobą mechanika z elektroniką. Niezależnie od tego czy przejmuje się prowadzenie samochodu, czy też uruchamia automat, elementy te jako jednostki przenoszenia siły podlegają wysokim obciążeniom.
Trudny dla oleju start
Niezbędnym do tego jest specjalny olej przekładniowy (ATF=Automatic Transmission Fluid), który jako nieodłączny partner przejmuje szereg ważnych funkcji. Przenosi on siły, smaruje koła przekładni olejowej, łożysk tocznego i ślizgowego oraz pozwala zachować stosowne tarcia. Ponadto olej do skrzyń automatycznych chroni przed korozją i nadmiernym zużyciem, musi charakteryzować się doskonałą lepkością w cieple i zimnie, pozostawać w skrzyni i zapobiegać tworzeniu się piany. Po drugiej stronie tych wymogów stoją wysokie obciążenia mechaniczne i termiczne, jakim podlega olej przekładniowy. Wysokie siły tarcia i częste zmiany temperatury przyczyniają się do stałego zużywania oleju. Aby olej spełniał funkcje smarowania i chłodzenia podczas coraz dłuższych okresów serwisowania, konieczne jest stałe czyszczenie przez wydajny olej, który uwalnia przed zanieczyszczeniami, jak ścier metalowy i brud.
Najnowszy stan techniki
MANN-FILTER oferuje dla popularnych modeli samochodów pasujące filtry oleju przekładniowego według najnowszego stanu techniki, naturalnie przy uwzględnieniu specyfikacji producenta oleju przekładniowego, jak również odpowiednich olei. Znajdują tu zastosowanie media filtracyjne, które odpowiadają nowoczesnym koncepcjom automatycznych skrzyń biegów, stopniowym automatom i bezstopniowym przekładniom (CVT = Continuosly Variable Transmission) i to odnośnie momentu obrotowego, komfortu uruchamiania i pewności funkcjonowania. Trzecim nieodłącznym elementem podczas serwisu przekładni jest uszczelka przy misce oleju przekładniowego. Ponieważ i ona odporna jest na wyjątkowe obciążenia termiczno-mechniczne, i również podlega procesom starzenia, a także często podczas demontażu jest uszkadzana – musi być regularnie wymieniana. MANN-FILTER oferuje znacznie poszerzony program w zakresie filtrów oleju przekładniowego łącznie z zestawem zawierającym uszczelkę. Wszystkie filtry MANN-FILTER dostępne są w jakości wyposażenia fabrycznego.
Porady przy wymianie oleju przekładniowego
1. Należy wymieniać olej przy ciepłej przekładni i ciepłym oleju, wcześniej trzeba sprawdzić szczelność agregatu.
2. Trzeba spuścić olej przekładniowy z miski olejowej.
3. W razie potrzeby należy spuścić olej z przekładnika; otworzyć osobną śrubę przekładnika, o ile taka występuje.
4. Należy zdemontować miskę olejową dla wymiany filtra.
5. Następnie trzeba wymienić filtr, założyć nową uszczelkę na wkładzie filtracyjnym i uważać na moment dokręcający.
6. W razie potrzeby powinno się ustawić taśmy hamulcowe.
7. Następnie należy zamontować miskę olejową i założyć nową uszczelkę, trzeba uważać na moment dokręcający.
8. Kolejna czynność to wlanie oleju (podstawową ilość).
9. Następnie należy włączyć silnik i przełączyć biegi.
10. Teraz trzeba uzupełnić olej do prawidłowego poziomu przy pracującym silniku; należy uważać na temperaturę oleju, ogrzanie oleju powoduje jego rozszerzenie; trzeba unikać przepełnienia i skorygować poziom nadmiaru oleju.
Komentarze (0)