– okiem fachowca
Targi Automechanika 2008 (Frankfurt/Niemcy) to miejsce, w którym spotyka się cała branża. To we Frankfurcie wystawiają się wszystkie firmy wyposażające warsztaty w nowoczesny sprzęt i urządzenia. We wrześniu br. zakończyła się kolejna edycja tych targów, dlatego prezentujemy Państwu interesujące – naszym zdaniem – produkty.
Skanery
Oglądając skanery samochodowe widzimy, że projektując ten przyrząd, konstruktorzy mają różne podejście do obsługi tego urządzenia lub inaczej mówiąc, różną filozofię naprawy samochodu. Jedni uważają, że skaner powinien zawierać w sobie wszystkie dane potrzebne do naprawy, czyli przede wszystkim schematy elektryczne i rozmieszczenie elementów w aucie. Inni wręcz odwrotnie, że skaner służy do komunikacji z urządzeniami elektronicznymi w samochodzie, a co innego zbiór danych w postaci książek albo płyt CD. I jedni, i drudzy mają rację, bo każdy z mechaników ma swoje indywidualne podejście do swojego zawodu. Ciekawostką jest taki produkt, który stara się zaspokoić wszystkich użytkowników. To nowe urządzenie nazywa się Fuzion i jest produkowane przez firmę Tecnotest, związaną z firmami SPX i Robinair. Fuzion, oprócz normalnej funkcji skanera, oferuje pełną pomoc w postaci dokumentacji technicznej. Jeżeli zabraknie nam jakichś danych, możemy się połączyć z laptopem, gdzie będziemy mieli inne źródła informacji i inne schematy. Jeżeli to okaże się niewystarczające, łączymy się przez Internet z fachowcami z branży. A jak i to zawiedzie w poszukiwaniu złośliwej usterki, firma zaprasza do rozmowy telefonicznej. A wszystko to, jak zapewniał przedstawiciel, nie odrywając rąk od skanera Fuzion. Oczywiście poza funkcjami komunikacji szeregowej, skaner może w każdej chwili służyć jako wysokiej klasy oscyloskop. Oglądając na targach skanery diagnostyczne, zdajemy sobie sprawę, że poza najważniejszą sprawą jaką jest komunikacja z samochodem, przyrząd będzie dla nas dobry, o ile sposób wyświetlania danych będzie dla nas jak najbardziej przystępny. Dlatego producenci sprzętu zwracają na to szczególną uwagę. Przykładem może być nowy skaner firmy Snap-on, Solus Pro. Na ekranie możemy mieć maksymalnie osiem wartości parametrów albo mniej, np. dwa. Wykres może być mały, mniej dokładny (widzimy ogólny zarys charakterystyki), albo zrobimy duże zbliżenie i wtedy analizujemy go z bardzo dużą dokładnością. Takie możliwości są cenne podczas diagnostyki samochodowej, o czym nierzadko dowiadujemy się dopiero, jak już kupimy i użytkujemy taki sprzęt przez jakiś czas.
Multimetr i oscyloskop
Nie tylko szeregowa komunikacja jest w samochodzie najważniejsza. Multimetr i oscyloskop są przyrządami, które stosuje się często w codziennym użytku. Jednak aby wykonywany pomiar był wiarygodny, a instalacja pozostała nienaruszona, musimy mieć odpowiedni zestaw szpikulców. Porozchylane miniaturowe gniazda czy zmieniona geometria wtyczek – czasami jest to nie do naprawienia. Dużo osób samemu wyrabia takie pomocnicze wtyczki pomiarowe. Na Automechanice było mało firm mogących zaoferować taki specjalistyczny sprzęt. Jedną z lepszych jest angielski Silvertronic. Odpowiednia długość ostrzy, mocne uchwyty, wysoka jakość izolacji, to tylko niektóre atuty całej gamy niezbędnych artykułów, potrzebnych do bezinwazyjnej pracy z multimetrem i oscyloskopem. Zamiast kupować pojedyncze elementy, warto zaopatrzyć się w cały kuferek, łącznie z odpowiednimi przedłużkami. Omawiając podłączenia elektryczne warto wspomnieć o firmie Klann, która jest partnerem firmy Gedore. Poza skomplikowanymi narzędziami mechanicznymi do konkretnych modeli samochodów, firma produkuje niedrogie przyrządy odryglowujące piny we wtyczkach elektrycznych. Przy pomocy takich narzędzi bez trudu wyciągniemy każdy pin, nawet z najbardziej zabudowanej wtyczki.
Tester wtryskiwaczy EPS 200 firmy Bosch.
Specjalistyczne programy
Na Automechanice 2008 prezentowały się także firmy mające do zaoferowania specjalistyczne programy. Na przykład, firma Topmotive posiada w swoje ofercie schematy elektryczne, dane techniczne w postaci programu VIVID. Przetłumaczony program na dziewiętnaście języków, stanowi konkurencyjną alternatywę dla powszechnie znanej u nas Autodaty. Poza tym firma sprzedaje DVSE, program będący zbiorem katalogów części zamiennych. Mocną stroną tego programu jest porównywanie zamienników z różnych firm. Naprawa nowoczesnego samochodu jest coraz bardziej skomplikowana, dlatego wymiana informacji, czyli dzielenie się ze swoimi doświadczeniami jest niezbędne, aby niepotrzebnie nie tracić czasu i dochodzić do czegoś, co zostało już dawno odkryte przez kolegów z branży. Na początku wymienialiśmy się takimi informacjami między kolegami z najbliższego otoczenia. Potem przyszedł czas Internetu i dzielenie się swoją wiedzą w większym kręgu. Aktualnie skuteczną formą uzyskania szybkiej odpowiedzi jest centrum telefoniczne, tzw. hotline. Dane z setki, a nawet tysięcy warsztatów są zbierane do centralnego komputera. Fachowcy z wieloletnim doświadczeniem potrafią albo samemu odpowiedzieć na pytanie, albo znaleźć właściwą odpowiedź w komputerze. Jeżeli nawet i to zawiedzie, znają oni osoby, które specjalizują się w danej marce samochodu lub w danym temacie i w ciągu krótkiego czasu problem może być rozwiązany. Warto korzystać z czyjejś pomocy, bo inaczej moglibyśmy nad określonym problemem spędzić wiele godzin czy nawet dni. Nie warto udawać, że sami poradzimy sobie ze wszystkim. Przykładem takiej mniej znanej w Polsce, a bardzo prężnie działającej firmy w Niemczech, jest firma Centrodigital. Z jednej strony oferuje wsparcie techniczne, a z drugiej strony pomoc w rozliczeniach finansowych.
Kable i przedłużki pomiarowe firmy Silvertronic.
Samochody zabytkowe
Pisząc o wyposażeniu warsztatu, zazwyczaj myślimy o najnowszych autach. Ale przecież każdy z nas ma co pewien czas propozycję naprawy samochodu mającego więcej niż 20 lat. W samych Niemczech szacuje się, że zarejestrowanych jest około dwóch milionów samochodów zabytkowych. Ktoś musi je naprawiać i na tym też można nieźle zarobić. Dlatego istnieją całe hurtownie z częściami do samochodów zabytkowych. Po rozmowie z wieloma fanatykami jedna informacja ciągle się powtarzała, że warto rejestrować się na stronach internetowych, na których można kupić wszystko, co jest niezbędne do naprawy starych pojazdów (części, schematy itp.), np. www.opel-classicparts.com, www.bmwclassicparts.com.
Skaner Fuzion.
Badanie wtryskiwaczy
Podczas Automechaniki 2008 było sporo stanowisk umożliwiających badanie wtryskiwaczy do silników wysokoprężnych i do benzynowych. Tradycyjnie firma Bosch prezentowała nowoczesne tego typu testery. Dużym zainteresowaniem cieszył się tester EPS 200. Dużo mniejszy od wcześniejszych wersji kompaktowy tester bada wtryskiwacze w bardzo różnych warunkach, począwszy od zmiany temperatury, aż po zmianę warunków pracy (bieg jałowy, pełne obciążenie). Tester pokazuje graficznie całą pracę wtryskiwacza i porównuje zmierzoną charakterystykę ze wzorcową od producenta. Dodatkowo, możemy zabrudzone wtryskiwacze poddać czyszczeniu.
Stanisław Mikołaj Słupski
Komentarze (0)