Części i regeneracja

ponad rok temu  27.12.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Awarie termostatu - jak określić ich przyczynę?

Są dwa typowe scenariusze awarii termostatu:

1. Jeśli termostat zatnie się w pozycji otwartej, dojdzie do ciągłego przepływu płynu chłodzącego do chłodnicy, co spowoduje wychłodzenie silnika. Nadmiernie wychłodzony silnik nie pracuje wydajnie, a to oznacza zwiększone zużycie paliwa, większą emisję spalin i szybsze zużywanie się części silnika. Dodatkowo ogrzanie wnętrza pojazdu nie będzie możliwe.

2. Jeśli natomiast termostat zatnie się w pozycji zamkniętej, obieg płynu chłodzącego zostanie zablokowany, przez co nie będzie on mógł się dostać do chłodnicy, aby ją schłodzić, powodując przegrzanie silnika.

Konsekwencje zacięcia się termostatu w pozycji otwartej są być może mniej katastrofalne, niż w przypadku jego zacięcia się w pozycji zamkniętej, ale one również są niepożądane dla Twojego klienta. Ponieważ nie każdy przypadek starzenia się termostatu jest dostrzegalny jako typowa awaria, Gates zaleca serwis profilaktyczny.

Następujące oznaki wskazują, że termostat wymaga wymiany:

1. WYCIEK W MIEJSCU MONTAŻU

Wygląd: przesączanie, zacieki lub ślady chłodziwa w miejscu montażu lub w jego pobliżu albo na obudowie.

Przyczyna: nieprawidłowy montaż termostatu lub nieprawidłowe użycie uszczelek, uszczelnień lub środka uszczelniającego.

Rozwiązanie: w przypadku niedawno założonego termostatu: ostrożnie wymontuj termostat, sprawdź go i zamontuj ponownie. Zastosuj odpowiedni moment dokręcenia. Sprawdź stan uszczelek i uszczelnień oraz to, czy zostały poprawnie założone. Jeśli zalecane jest użycie środka uszczelniającego, oczyść obrzeże uszczelnianej części i powierzchnię montażową oraz nałóż nowy środek uszczelniający wzdłuż krawędzi. Jeśli przyczyną wycieku nie jest niepoprawna instalacja termostatu, natychmiast wymień go na nowy.

2. RDZA

Wygląd: rdza na powierzchniach termostatu.

Przyczyna: zanieczyszczenie chłodziwa, niezgodny płyn chłodzący lub zmieszanie płynów chłodzących o różnych składach chemicznych. Inną możliwą przyczyną jest wadliwy korek ciśnieniowy powodujący powstawanie pęcherzy powietrza, które przyspieszają proces korozji.

Rozwiązanie: wymień termostat. Starannie przepłucz układ chłodzenia przed zamontowaniem nowego termostatu i napełnij go odpowiednim chłodziwem zalecanym przez producenta. Sprawdź korek ciśnieniowy i wymień go, jeśli jest wadliwy.

3. NAGROMADZENIE OSADU

Wygląd: wewnątrz termostatu odkładają się osad, szlam i kamień, które zatykają termostat i utrudniają poprawne działanie części składowych.

Przyczyna: zanieczyszczenie chłodziwa, niezgodny płyn chłodzący lub zmieszanie płynów chłodzących o różnych składach chemicznych.

Rozwiązanie: wymień termostat. Starannie przepłucz układ chłodzenia przed zamontowaniem nowego termostatu i napełnij go odpowiednim chłodziwem zalecanym przez producenta.

4. TERMOSTATY STEROWANE ELEKTRONICZNIE

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony