Jakość, jakiej oczekujemy!
W maju 1999 roku odbyła się pierwsza konferencja techniczna pt. “Diagnostyka a bezpieczeństwo ruchu drogowego”. Wtedy w artykule “Znaczenie jakości obowiązkowych badań pojazdów wykonywanych w stacjach kontroli pojazdów dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego” zostało przedstawionych szereg uwarunkowań koniecznych do spełnienia dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i możliwych do wykonania w stacjach kontroli pojazdów.
Stwierdzono, że drogą dla osiągnięcia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego może być spełnienie następujących warunków.
1.) Dokonywanie obowiązkowych badań technicznych każdorazowo przed upływem roku od poprzedniego badania technicznego niezależnie od wieku pojazdu i jego przebiegu.
2.) Rzetelne wykonywanie całego badania technicznego przez uprawnionego diagnostę.
3.) Wprowadzenie tabeli czynności kontrol-nych dla każdego badanego pojazdu.
4.) Określenie wymogu przedstawiania pojazdu do badania w stanie czystym.
5.) Uświadomienie każdemu właścicielowi pojazdu, że diagnosta kontrolujący jego pojazd dokonuje tych czynności w jego interesie (w trosce o jego bezpieczeństwo).
Być może spełnienie powyższych warunków pozwoli na uniknięcie wielu tragedii, a jednocześnie będzie celowe i konieczne w związku z integracją z Unią Europejską.
Wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo ruchu drogowego
W statystykach wypadkowych zły stan techniczny pojazdu jako przyczyna wypadku drogowego jest określany na poziomie ok. 2%. Współczesny nowy pojazd samochodowy daje określoną gwarancję zachowania się w ekstremalnych warunkach drogowych. Oczywiście żaden konstruktor i producent nie może zagwarantować pełnego bezpieczeństwa ruchu pojazdu w warunkach całkowitego lekceważenia podstawowych praw fizyki. Pojazd eksploatowany w miarę powiększania przebiegu ulega naturalnemu procesowi zużycia eksploatacyjnego. Poszczególne mechanizmy
i układy tracą wraz z przebiegiem swoją pełną sprawność techniczną. Zużyciu ulegają jego wszystkie elementy. Ponadto cały pojazd ulega stopniowej korozji tracąc swoją pierwotną wytrzymałość. Dodatkowo na stan techniczny pojazdu wpływają uszkodzenia wypadkowe oraz sposób i jakość wykonywanych napraw powypadkowych oraz nie bez wpływu na stan techniczny pojazdu są naprawy wykonywane przez kierowców lub właścicieli pojazdów w warunkach domowych.
Panuje przekonanie, że na ogólnie zły stan bezpieczeństwa polskiego ruchu drogowego składają się przede wszystkim:
• nieskuteczne egzekwowanie obowiązującego prawa ruchu drogowego,
• niski poziom kultury technicznej,
• niski poziom bezpieczeństwa biernego,
• zły stan wielu dróg oraz niewłaściwe ich wyposażenie,
• niedostateczna techniczna weryfikacja pojazdów przed dopuszczeniem ich do ruchu,
• słabe techniczne i organizacyjne wyposażenie służb ratunkowych.
Sam stan techniczny pojazdów ma znacznie większy wpływ na ilość wypadków niż wynika to ze statystyk wypadkowych policji. Najczęściej winą za powstanie wypadku obarcza się człowieka. W rzeczywistości to nie w 2%, a nawet w ponad 20% wypadków do ich zaistnienia przyczynia się zły stan techniczny pojazdu.
Jakość, jakiej oczekujemy!
System obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Polsce jest od wielu lat permanentnie modyfikowany. Został stworzony zestaw przepisów regulujących tak ważną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego dziedzinę naszej działalności. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach określa szczegółowo wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego. Dla każdego przedmiotu i zakresu badania określono sposób przeprowadzania badania oraz podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający. Uprawniony diagnosta (a jest nim osoba o wysokich kwalifikacjach zawodowych i wymaganej praktyce zawodowej) wykonując “tylko” zakres okresowego badania technicznego każdego pojazdu powinien wydać 349 decyzji. Wszystkie 349 decyzje powinny być pozytywne, tylko wtedy wynik badania technicznego może być pozytywny.
W tym miejscu w stacji kontroli pojazdów następuje konflikt interesów. Z jednej strony uprawniony diagnosta ma do dyspozycji odpowiedni sprzęt do przeprowadzania badań technicznych oraz posiada odpowiednią wiedzę, z drugiej strony właściciel pojazdu oczekuje najczęściej pozytywnego wyniku badania technicznego i to często pomimo niezadowalającego wyniku tego badania.
Część właścicieli pojazdów oczekuje od osoby przeprowadzającej badania rzetelnego określenia stanu technicznego jego pojazdu, wykrycia i wskazania wszystkich zagrożeń i nieprawidłowości. Jest jednak znaczna grupa właścicieli pojazdów, dla których najważniejsze znaczenie ma uzyskanie odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym bez względu na rodzaj i zakres nieprawidłowości w pojeździe. W takich sytuacjach powstają źródła nadużyć i nieuczciwej konkurencji. Jeżeli dodatkowo brakuje skutecznego nadzoru i kontroli pracy stacji kontroli pojazdów, to możemy całkowicie zniweczyć wszystkie wysiłki dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez eliminację z ruchu pojazdów nieodpowiadających szczegółowym warunkom technicznym.
Propozycje rządowe przeciwdziałające obniżeniu jakości badań technicznych
Wszystkie rodzaje badań technicznych pojazdów powinny w swojej istocie eliminować z ruchu drogowego, a tym samym z eksploatacji pojazdy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz warunkom ochrony środowiska. Może się wydawać, że aktualnie są stworzone takie warunki organizacyjne, które powinny zapewnić realizację wszystkich wskazanych wcześniej celów.
Niestety, tak nie jest. Rosnąca nieuczciwa konkurencja przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów powoduje znaczne “liberalizowanie” wymagań dla uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego. Czy można to zmienić? Z całą pewnością tak. W jaki sposób? Zdecydowanie zwiększyć wymagania dla diagnostów oraz kontrolę i nadzór nad stacjami kontroli pojazdów. Zapowiedzią określonych zmian i poprawy funkcjonowania stacji kontroli pojazdów jest rządowy projekt zmian do Ustawy prawo o ruchu drogowym przewidywany wprowadzeniem Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Projekty zmian Ustawy i Rozporządzeń są przedmiotem dyskusji, często bardzo burzliwych. Co z nich wyniknie – zobaczymy.
Marcin Buczyński
Panie i Panowie Diagności!
Posiadacie dobre wyposażenie, jesteście dobrze przygotowani, posiadacie czytelne przepisy – spróbujcie wykonywać wszystkie badania techniczne tak, aby każdy uczestnik ruchu drogowego, każdy z nas czuł się bezpieczny na drodze.
W maju 1999 roku odbyła się pierwsza konferencja techniczna pt. “Diagnostyka a bezpieczeństwo ruchu drogowego”. Wtedy w artykule “Znaczenie jakości obowiązkowych badań pojazdów wykonywanych w stacjach kontroli pojazdów dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego” zostało przedstawionych szereg uwarunkowań koniecznych do spełnienia dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i możliwych do wykonania w stacjach kontroli pojazdów.
Stwierdzono, że drogą dla osiągnięcia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego może być spełnienie następujących warunków.
1.) Dokonywanie obowiązkowych badań technicznych każdorazowo przed upływem roku od poprzedniego badania technicznego niezależnie od wieku pojazdu i jego przebiegu.
2.) Rzetelne wykonywanie całego badania technicznego przez uprawnionego diagnostę.
3.) Wprowadzenie tabeli czynności kontrol-nych dla każdego badanego pojazdu.
4.) Określenie wymogu przedstawiania pojazdu do badania w stanie czystym.
5.) Uświadomienie każdemu właścicielowi pojazdu, że diagnosta kontrolujący jego pojazd dokonuje tych czynności w jego interesie (w trosce o jego bezpieczeństwo).
Być może spełnienie powyższych warunków pozwoli na uniknięcie wielu tragedii, a jednocześnie będzie celowe i konieczne w związku z integracją z Unią Europejską.
Wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo ruchu drogowego
W statystykach wypadkowych zły stan techniczny pojazdu jako przyczyna wypadku drogowego jest określany na poziomie ok. 2%. Współczesny nowy pojazd samochodowy daje określoną gwarancję zachowania się w ekstremalnych warunkach drogowych. Oczywiście żaden konstruktor i producent nie może zagwarantować pełnego bezpieczeństwa ruchu pojazdu w warunkach całkowitego lekceważenia podstawowych praw fizyki. Pojazd eksploatowany w miarę powiększania przebiegu ulega naturalnemu procesowi zużycia eksploatacyjnego. Poszczególne mechanizmy
i układy tracą wraz z przebiegiem swoją pełną sprawność techniczną. Zużyciu ulegają jego wszystkie elementy. Ponadto cały pojazd ulega stopniowej korozji tracąc swoją pierwotną wytrzymałość. Dodatkowo na stan techniczny pojazdu wpływają uszkodzenia wypadkowe oraz sposób i jakość wykonywanych napraw powypadkowych oraz nie bez wpływu na stan techniczny pojazdu są naprawy wykonywane przez kierowców lub właścicieli pojazdów w warunkach domowych.
Panuje przekonanie, że na ogólnie zły stan bezpieczeństwa polskiego ruchu drogowego składają się przede wszystkim:
• nieskuteczne egzekwowanie obowiązującego prawa ruchu drogowego,
• niski poziom kultury technicznej,
• niski poziom bezpieczeństwa biernego,
• zły stan wielu dróg oraz niewłaściwe ich wyposażenie,
• niedostateczna techniczna weryfikacja pojazdów przed dopuszczeniem ich do ruchu,
• słabe techniczne i organizacyjne wyposażenie służb ratunkowych.
Sam stan techniczny pojazdów ma znacznie większy wpływ na ilość wypadków niż wynika to ze statystyk wypadkowych policji. Najczęściej winą za powstanie wypadku obarcza się człowieka. W rzeczywistości to nie w 2%, a nawet w ponad 20% wypadków do ich zaistnienia przyczynia się zły stan techniczny pojazdu.
Jakość, jakiej oczekujemy!
System obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Polsce jest od wielu lat permanentnie modyfikowany. Został stworzony zestaw przepisów regulujących tak ważną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego dziedzinę naszej działalności. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach określa szczegółowo wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego. Dla każdego przedmiotu i zakresu badania określono sposób przeprowadzania badania oraz podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający. Uprawniony diagnosta (a jest nim osoba o wysokich kwalifikacjach zawodowych i wymaganej praktyce zawodowej) wykonując “tylko” zakres okresowego badania technicznego każdego pojazdu powinien wydać 349 decyzji. Wszystkie 349 decyzje powinny być pozytywne, tylko wtedy wynik badania technicznego może być pozytywny.
W tym miejscu w stacji kontroli pojazdów następuje konflikt interesów. Z jednej strony uprawniony diagnosta ma do dyspozycji odpowiedni sprzęt do przeprowadzania badań technicznych oraz posiada odpowiednią wiedzę, z drugiej strony właściciel pojazdu oczekuje najczęściej pozytywnego wyniku badania technicznego i to często pomimo niezadowalającego wyniku tego badania.
Część właścicieli pojazdów oczekuje od osoby przeprowadzającej badania rzetelnego określenia stanu technicznego jego pojazdu, wykrycia i wskazania wszystkich zagrożeń i nieprawidłowości. Jest jednak znaczna grupa właścicieli pojazdów, dla których najważniejsze znaczenie ma uzyskanie odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym bez względu na rodzaj i zakres nieprawidłowości w pojeździe. W takich sytuacjach powstają źródła nadużyć i nieuczciwej konkurencji. Jeżeli dodatkowo brakuje skutecznego nadzoru i kontroli pracy stacji kontroli pojazdów, to możemy całkowicie zniweczyć wszystkie wysiłki dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez eliminację z ruchu pojazdów nieodpowiadających szczegółowym warunkom technicznym.
Propozycje rządowe przeciwdziałające obniżeniu jakości badań technicznych
Wszystkie rodzaje badań technicznych pojazdów powinny w swojej istocie eliminować z ruchu drogowego, a tym samym z eksploatacji pojazdy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz warunkom ochrony środowiska. Może się wydawać, że aktualnie są stworzone takie warunki organizacyjne, które powinny zapewnić realizację wszystkich wskazanych wcześniej celów.
Niestety, tak nie jest. Rosnąca nieuczciwa konkurencja przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów powoduje znaczne “liberalizowanie” wymagań dla uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego. Czy można to zmienić? Z całą pewnością tak. W jaki sposób? Zdecydowanie zwiększyć wymagania dla diagnostów oraz kontrolę i nadzór nad stacjami kontroli pojazdów. Zapowiedzią określonych zmian i poprawy funkcjonowania stacji kontroli pojazdów jest rządowy projekt zmian do Ustawy prawo o ruchu drogowym przewidywany wprowadzeniem Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Projekty zmian Ustawy i Rozporządzeń są przedmiotem dyskusji, często bardzo burzliwych. Co z nich wyniknie – zobaczymy.
Marcin Buczyński
Panie i Panowie Diagności!
Posiadacie dobre wyposażenie, jesteście dobrze przygotowani, posiadacie czytelne przepisy – spróbujcie wykonywać wszystkie badania techniczne tak, aby każdy uczestnik ruchu drogowego, każdy z nas czuł się bezpieczny na drodze.
Komentarze (0)