Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Badania techniczne w SKP (2)

Problematyka merytoryczno-prawna

Oznaczenia kodowe krajów udzielających homologacji
Wraz ze znacznym wzrostem liczby badań technicznych pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych za granicą znacząco wzrosła liczba wątpliwości i pytań dotyczących ich przeprowadzania. Wiele wątpliwości budziła między innymi ocena elementów wyposażenia pojazdów i ich ocechowanie. W celu ułatwienia dekodowania oznaczeń homologacyjnych została opracowana poniższa tabela. Zawiera ona oznaczenia kodowe krajów udzielających homologacji występujących w dokumentach i na wyrobach motoryzacyjnych, które przyjęły “Porozumienie dotyczące jednolitych warunków technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane i/lub używane w tych pojazdach oraz zasad wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych warunków”.

Ustalenie typu, wariantu i wersji podczas badania technicznego pojazdu w stacji kontroli pojazdów

Wprowadzenie systemu Pojazd w procedurze rejestracji pojazdu, jak również struktura katalogu ITS wymaga jednoznacznego określenia danych technicznych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji, w tym informacji dotyczących typu, wariantu i jego wersji. Przykładowe ustalenie danych identyfikacyjnych pojazdu na podstawie tabliczek znamionowych i nr VIN przedstawiono poniżej.







Zestawienie oznaczeń pozycji w nowych dowodach rejestracyjnych oraz w dokumentach rejestracyjnych stosowanych w Unii Europejskiej. Wraz z wprowadzeniem nowego wzoru dowodu rejestracyjnego opracowane zostało zestawienie oznaczeń pozycji w nowych dowodach rejestracyjnych, jak również w dokumentach rejestracyjnych stosowanych w Unii Europejskiej (na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. nr 133 z 2002 r., poz. 1123 z późniejszymi zmianami)).
Pozycje w nowym dowodzie rejestracyjnym zgodnie z zał. nr 3 do ww. rozporządzenia:
A numer rejestracyjny pojazdu,
B data pierwszej rejestracji pojazdu,
C dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
C.1.1 nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego ),
C.1.2 numer PESEL lub REGON,
C.1.3 adres posiadacza dowodu rejestracyjnego,
C.2.1 nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
C.2.2 numer PESEL lub REGON,
C.2.3 adres właściciela pojazdu,
D dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
D.1 marka pojazdu,
D.2 typ pojazdu:
- wariant, jeżeli występuje,
- wersja, jeżeli występuje,
D.3 model pojazdu,
E numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy),
F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu ), wyłączając motocykle i motorowery (w kg),
F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg),
F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg),
G masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego, innego niż kategoria M1, masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg),
H okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie,
I data wydania dowodu rejestracyjnego,
J kategoria pojazdu,
K numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje,
L liczba osi,
O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
P.1 pojemność silnika (w cm3),
P.2 maksymalna moc netto silnika (w kW),
P.3 rodzaj paliwa,
Q stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów,
S.1 liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
S.2 liczba miejsc stojących, jeżeli występuje.

Pozostałe kody Unii Europejskiej stosowane w dokumentach rejestracyjnych (na podstawie dyrektywy WE nr 1999/37 zmienionej nr 2003/127):

D.2.1 wariant
D.2.2 wersja
(M) rozstaw osi [w mm]
(N) dla pojazdów z maksymalną masą całkowitą przekraczającą 3500 kg, rozkład maksymalnej masy całkowitej na osie:
(N.1) oś 1 [w kg]
(N.2) oś 2 [w kg]
(N.3) oś 3 [w kg]
(N.4) oś 4 [w kg]
(N.5) oś 5 [w kg]
(P) silnik:
(P.4) prędkość obrotowa mocy maksymalnej [w min-1]
(P.5) numer identyfikacyjny silnika
(R) kolor pojazdu
(T) maksymalna prędkość [w km/h]
(U) poziom hałasu:
(U.1) poziom hałasu na postoju [w dB(A)]
(U.2) obroty silnika podczas pomiaru hałasu na postoju [w min-1]
(U.3) poziom hałasu w czasie jazdy [w dB(A)]
(V) emisje zanieczyszczeń:
(V.1) CO [w g/km lub g/kWh]
(V.2) HC [w g/km lub g/kWh]
(V.3) NOx [w g/km lub g/kWh]
(V.4) HC + NOx [w g/km]
(V.5) cząstki stałe dla silników diesla [w g/km lub g/kWh]
(V.6) współczynnik skorygowanej absorpcji dla silników diesla [w min-1]
(V.7) CO2 [w g/km]
(V.8) zużycie paliwa [w l/100 km]
(V.9) klasa ochrony środowiska według homologacji europejskiej; odniesienie do odpowiedniej wersji Dyrektywy 70/220/WE lub Dyrektywy 88/77/WE (tzw. EURO)
(W) pojemność zbiorników paliwa [w litrach]

Odczytywanie informacji zawartej na tabliczce znamionowej haka
Wiele problemów sprawiało również ustalenie i ocena parametru haka holowniczego, gdy w danych technicznych pojazdu uwzględniono dopuszczalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy (zarówno z hamulcem, jak i bez). Wartość odpowiadająca literze “D” na tabliczce znamionowej określa uciąg haka i jest podana w kiloniutonach [kN]. Zdarza się, że brakuje informacji o masie przyczepy. Aby określić, o jakiej dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) przyczepę można podpiąć do haka, należy dokonać stosownych obliczeń bądź skorzystać z wykresu.
Wartość “D” odczytana z tabliczki wynosi 7,8 [kN]

Przykład: Tabliczka znamionowa haka

Aby obliczyć DMC przyczepy korzystamy ze wzoru (wzór 1).
Po podstawieniu wartości (przykładowo dla Mitsubishi Carismy
DMC = 1745 [kg]) (wzór 2).

DMC przyczepy - 1462 [kg]

W celu ustalenia DMC przyczepy można także skorzystać z poniższego wykresu, gdzie GA – DMC przyczepy, GF – DMC pojazdu, D – uciąg haka.
Jednocześnie informujemy, że:
a) w Polsce nie ma obowiązku posiadania haka odejmowanego,
b) zaczep linki nie jest wymagany (może być mocowana bezpośrednio do haka).

Sposób rozkodowania i weryfikacji danych zawartych w polu kodu OCRB w nowych dowodach rejestracyjnych





W związku z coraz większą liczbą wydanych przez organy rejestrujące nowych dowodów rejestracyjnych, Instytut Transportu Samochodowego opracował sposób rozkodowania i weryfikacji danych zawartych w polu kodu OCRB powyższego dokumentu. Odnoszą się one do niektórych pozycji zawartych w dowodzie rejestracyjnym. Poniżej przedstawiamy również budowę Identyfikatora ITS. Znajduje się on m.in. w polu kodu OCRB, katalogu ITS, jak również wykorzystywany jest przez organy rejestrujące w systemie Pojazd. Identyfikator ten pozwala jednoznacznie zidentyfikować pojazd w katalogu, a co za tym idzie ustalić wszelkie dane niezbędne do jego zarejestrowania.
Dla pozycji ogólnej – tzw. generyku na ostatnich sześciu miejscach znajdują się zera (????????000000).

Rys. 1. Dowód rejestracyjny.



Paweł Dziedziak, Marcin Balke, Tomasz Nielepkowicz



Rys. 2. Struktura pola kodu OCRB.



Rys. 3. Struktura kodu ITS.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony