W październiku 2004 roku firma Motofocus przeprowadziła badania dotyczące kanałów dystrybucyjnych części samochodowych w Polsce. Zleceniodawcami badania byli znaczący importerzy części samochodowych. Poniższe opracowanie ujawnia różnice występujące pomiędzy poszczególnymi dystrybutorami, pokazuje ich słabe i silne strony, czasy dostaw do sklepów i warsztatów, rozkład wielkości obrotów pomiędzy sklepami i warsztatami oraz preferencje i oczekiwania klientów.
Poniżej przedstawiamy fragment wyników raportu.
W strukturze badanej grupy największą jej podgrupę stanowili reprezentanci warsztatu ze sklepem – 42,8%. 27,8% zapytanych reprezentowało sklep, natomiast sam warsztat – 18% spośród badanych. Najmniejszą grupę, bo tylko 2,3%, stanowiły osoby reprezentujące warsztat OES.
”Czym kierujesz się przy wyborze dystrybutora?”
Przy tym pytaniu uczestnicy badania mieli za zadanie wskazać najpierw jedną odpowiedź, później mieli możliwość wskazania trzech równorzędnych odpowiedzi.
W przypadku odpowiedzi wszystkich uczestników razem przy pojedynczym wskazaniu pierwszym najważniejszym kryterium okazała się dostępność części. Na drugim miejscu znalazła się korzystna polityka cenowa. Kryterium to można rozumieć jako prowadzenie takiej polityki, aby umożliwić klientowi osiąganie satysfakcjonującego zysku. W przypadku wskazań trzech najważniejszych kryteriów w zasadzie równorzędnymi kryteriami okazują się być szybkość dostawy, szerokość oferty i dostępność części.
Polityka cenowa znalazła się na czwartym miejscu. Wstępne wyniki pokazują, że badania wykazały znaczne różnice w podejściu sklepów i warsztatów do tej tematyki.
Kolejne pytanie w badaniu brzmiało: „Jak oceniasz współpracę z pracownikami dostawcy zajmującymi się poszczególnymi tematami?”
Tym razem uczestnicy badań oceniali w punktach w skali od 1 do 6 poszczególne działy w każdej firmie. Zamieszczona tabela pokazuje, że najwyżej oceniana jest przez klientów praca działów zamówień (4,8 punktu); kolejne działy w klasyfikacji to dział obsługi telefonicznej, wysyłki towarów oraz sprzedaży.
Twórcy badania dokonali bardziej szczegółowej analizy w przypadku niższych ocen działów windykacji. Z bazy głosujących usunięte zostały osoby, które jako kryterium wyboru dostawcy wskazywały warunki płatności oraz korzystną politykę cenową. Starano się przez to wyeliminować osoby mogące mieć problemy płatnicze. Mimo to okazało się, że uzyskany wynik jest zbliżony do pierwotnego.
Stosunkowo niskie oceny działu handlowego mogły być spowodowane niespełnionymi oczekiwaniami warsztatów i sklepów w wielu dziedzinach, na przykład oczekiwanie niższej ceny czy dłuższego terminu płatności mogło negatywnie przełożyć się na ocenę tego działu.
Analiza ocen dotyczących działu marketingu wykazała, że znaczny procent wszystkich problemów, z jakimi spotykają się firmy, to brak informacji – stwierdziło tak 16,9% ankietowanych. Z pewnością miało to znaczący wpływ na ocenę tego działu. Jak powszechnie wiadomo, firmy mają często problem z właściwym przepływem informacji wewnątrz, nie wspominając już o wyjściu z informacją na zewnątrz i dotarciu z nią do klienta. Stąd też niska - 3,7 punktu - ocena działu marketingu.
Komentarze (0)