Pierwszy kwartał 2016 roku był dla polskiej branży oponiarskiej bardzo dobrym okresem. Wzrosty zanotowano zarówno w kategorii opon do samochodów osobowych, jak i ciężarowych oraz motocykli.
– Odnotowaliśmy największe wzrosty sprzedaży opon w Polsce od lat – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Opon do samochodów osobowych w pierwszym kwartale br. sprzedało się o 7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego, opon ciężarowych sprzedano o 11 proc. więcej, a rekordowy, 24-proc. wzrost sprzedaży odnotowano w kategorii opon motocyklowych.
– Zwiększona sprzedaż opon osobowych to efekt przedsezonowej odbudowy zapasów przez dystrybutorów, którzy w roku 2015 znacząco je redukowali. Warto też zwrócić uwagę na bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży opon w najwyższych segmentach rynku (Performance i SUV) – wskazuje Jacek Pryczek, prezes zarządu PZPO. – Od co najmniej paru lat obserwujemy wzrost sprzedaży pojazdów wyposażanych przez producentów w opony o średnicach 17 cali i większych. W związku z tym rynek wymiany tych właśnie produktów rośnie, a trend ten powinien utrzymywać się w kolejnych latach – dodaje Jacek Pryczek.
Jedyny, ale 29-proc. spadek dotyczył opon rolniczych. – Opony rolnicze to bardzo specyficzna kategoria – z jednej strony bardzo sezonowa, a z drugiej o dłuższym czasie użytkowania produktu. Wpływ na to ma także wzrost zadłużenia gospodarstw rolnych, co odbiło się na płynności finansowej tego sektora – tłumaczy Piotr Sarnecki.
Warto zwrócić uwagę na znaczny, 11-proc. wzrost sprzedaży opon do samochodów ciężarowych. – Przyczyn wzrostu sprzedaży w tym segmencie należy upatrywać w stosunkowo dobrej kondycji gospodarek państw Unii Europejskiej, istotnej wymianie towarowej pomiędzy rynkami i związanej z tym aktywności flot transportowych. Warto zauważyć, że dużą siłą na tym rynku są polskie floty, obsługujące olbrzymi tonaż przewozów międzynarodowych w Europie Zachodniej – konkluduje Jacek Pryczek.
Sytuacja branży oponiarskiej z perspektywy całej Europy również daje powody do optymizmu. Na całym kontynencie, w porównaniu z wynikami z pierwszego kwartału 2015 roku, odnotowano 3-proc. wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych, 5-proc. wzrost sprzedaży opon ciężarowych i 4-proc. wzrost w kategorii opon motocyklowych. Spadek – podobnie jak w Polsce – zanotowano tylko w przypadku opon rolniczych i wyniósł on 7 proc.
Komentarze (0)