– raport z konsultacji. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opublikowało raport z konsultacji społecznych projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020.
W konsultacjach wzięło udział prawie 900 osób, z czego ponad 92% opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli, a pozostałe 8% – zaproszonych instytucji, organizacji i stowarzyszeń, m.in. Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej. Wszystkie wnioski dostarczone do sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego poddane zostały analizie, a na jej podstawie powstał raport opracowany przez firmę Millward Brown. Analizę oparto na pięciu głównych filarach. Poniżej podano najważniejsze problemy związane z bezpieczeństwem na drogach zdaniem respondentów.
I. Bezpieczne drogi (51%, 453 wnioski).
II. Bezpieczny człowiek (47%, 412 wniosków).
III. Bezpieczna prędkość (33%, 289 wniosków).
IV. Bezpieczny pojazd (8%, 68 wniosków).
V. Ratownictwo i opieka powypadkowa (2%, 18 wniosków).
Najczęściej wskazywanym przez respondentów obszarem w zakresie potencjalnych zmian i usprawnień programu był filar drugi – „Bezpieczny człowiek” (389 uczestników, 44%). Najliczniejsze były opinie o zbyt małym znaczeniu działań edukacyjnych – zarówno pośród niechronionych uczestników ruchu (piesi i rowerzyści), jak również obecnych i przyszłych kierowców (zły system szkolenia, szkolenie pod kątem egzaminu, a nie rzeczywistych umiejętności itp.). Pojawiały się też głosy o konieczności zaostrzenia systemu karania za wykroczenia na drodze, zwłaszcza te najcięższe: duże przekroczenia dopuszczalnej prędkości, przejeżdżanie na czerwonym świetle, brawurowa jazda itp. Znaczna liczba ankietowanych opowiedziała się również za zmianami w systemie karania za wykroczenia drogowe (większe zróżnicowanie kar za poszczególne wykroczenia, uzależnienie wysokości mandatu od dochodów kierowcy itp.). Przekazane uwagi i opinie zostaną wprowadzone do projektu dokumentu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020. Ostateczna wersja dokumentu przyjęta zostanie przez członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Pełna treść raportu dostępna jest pod adresem: http://www.transport.gov.pl/files/0/1796256/MillwardBrownRaportzkonsultacjiNPBRD.pdf
Komentarze (0)