Płyny hamulcowe Boscha spełniają wszystkie wymagania producentów samochodów. Ich niektóre parametry przewyższają nawet obowiązujące obecnie normy bezpieczeństwa. Zadaniem płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pompy hamulcowej na hamulce kół, smarowanie komponentów hydraulicznych i ich ochrona przed korozją. Aby zapobiegać tworzeniu się niebezpiecznych pęcherzyków powietrza, płyn hamulcowy musi w każdych warunkach temperaturowych i eksploatacyjnych wykazywać się stałą gęstością i możliwie wysokim punktem wrzenia.
W zależności od typu układu hamulcowego oraz zaleceń producenta, Bosch oferuje kilka rodzajów płynów hamulcowych, których parametry są wyższe od aktualnie wymaganych norm:
- Płyn hamulcowy DOT 3 można spotkać w starszych pojazdach. Nie wolno go mieszać ani wymieniać na inny typ płynu.
- Płyn hamulcowy DOT 4 gwarantuje największe bezpieczeństwo ze względu na wysoką temperaturę wrzenia. Jest stosowany w obecnie produkowanych modelach aut.
- DOT 4 Super to płyn hamulcowy jeszcze skuteczniej chroniący przed powstawaniem pęcherzyków powietrza w wysokich temperaturach pracy. Można go wymieniać rzadziej niż inne płyny.
- Płyn hamulcowy DOT 4 HP odznacza się niższą gęstością, która umożliwia szybszy wzrost i spadek ciśnienia w elektronicznie sterowanych systemach hamulcowych. Zapewnia w związku z tym jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo. Przeznaczony jest szczególnie do stosowania w pojazdach wyposażonych w ABS, ASR, ESP® .
- DOT 5.1 to standard o podobnych parametrach jak płyn DOT 4, ale o ulepszonej gęstości i minimalnym spadku temperatury wrzenia dzięki lepszym właściwościom higroskopijnym, a w związku z tym wymaga rzadszych wymian. DOT 5.1 to idealny płyn do wymagających zastosowań oraz dla miłośników sportowej jazdy.
Płyny hamulcowe Boscha spełniają wszystkie wymagania producentów samochodów, a w wielu punktach przewyższają nawet obowiązujące normy bezpieczeństwa. Przykładowo, punkt wrzenia na sucho, a więc punkt wrzenia nowego płynu hamulcowego DOT 4 Super firmy Bosch, jest o 50°C wyższy w stosunku do obowiązującej normy DOT. Jeśli zaś chodzi o punkt wrzenia na mokro, z określoną zawartością wody, płyn Bosch DOT 4 Super posiada rezerwę bezpieczeństwa wyższą od zalecanej wartości o 25°C. Ponadto, płyny hamulcowe Bosch zapewniają niezmienne przenoszenie ciśnienia hamowania w całym okresie eksploatacji, optymalną gęstość we wszystkich temperaturach pracy, wysoki stopień ochrony przed tworzeniem pęcherzyków powietrza oraz, dzięki wysokiej jakości dodatkom uszlachetniającym, doskonałe właściwości smarujące i antykorozyjne.
Bezpieczną i łatwą pracę z płynami hamulcowymi w warsztatach umożliwiają dostępne w różnych wielkościach, praktyczne, hermetycznie zamykane pojemniki. Wszystkie wykonane są z metalu, bardziej odpornego na dyfuzję niż plastik. Rozwiązanie takie znacznie wydłuża dopuszczalny okres składowania. Opatentowana procedura opróżniania pojemników z resztek płynu umożliwia efektywne wykorzystanie ich zawartości oraz chroni środowisko.
Wymiana płynu hamulcowego
Popularne płyny hamulcowe na bazie glikolu (DOT 3, DOT 4 i DOT5.1) są higroskopijne. Oznacza to, że absorbują wilgoć z otoczenia, przede wszystkim przez przewody hamulcowe. Z czasem zawartość wody w płynie wzrasta, a punkt wrzenia obniża się. Jeśli komponenty układu silnie nagrzeją się podczas intensywnego hamowania, w układzie hydraulicznym mogą tworzyć się pęcherzyki pary.
W przeciwieństwie do płynu hamulcowego, pęcherzyki pary są ściśliwe, czyli zmniejszają swoją objętość pod wpływem ciśnienia. Właściwość ta powoduje gwałtowny spadek ciśnienie w układzie i osłabienie siły hamowania, co objawia się niebezpieczną dla kierowcy możliwością wciśnięcia pedału hamulca do samej podłogi. Zbyt duża zawartość wody w płynie hamulcowym może powodować dodatkowo korozję elementów układu.
Ze względów bezpieczeństwa Bosch zaleca wymianę płynu hamulcowego co 1-2 lata lub po przejechaniu 20-40 tysięcy kilometrów. W układach hamulcowych bez systemu regulacji siły hamowania wymiany płynu dokonuje się przy użyciu urządzenia do odpowietrzania układu. Podczas pracy należy ściśle stosować się do zaleceń producenta, szczególnie jeśli chodzi o objętość płynu i kolejność odpowietrzania poszczególnych części układu. Informacje na ten temat można znaleźć w kompleksowym programie warsztatowym ESI[tronic] firmy Bosch. Układy hamulcowe z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, np. ASR, EDS lub ESP, wymagają specjalnej procedury wymiany płynu. Agregat hydrauliczny tego typu systemów ma dodatkowy obwód, w stanie spoczynku oddzielony od obwodu podstawowego zaworami elektromagnetycznymi. Bez aktywacji systemu regulacji siły hamowania część starego płynu hamulcowego pozostanie w agregacie hydraulicznym. Jeśli system regulacji siły hamowania nie będzie używany przez dłuższy czas, może to prowadzić do korozji, a nawet awarii agregatu hydraulicznego. Aby temu zapobiec, pompa wysokociśnieniowa oraz odpowiednie zawory muszą zostać uaktywnione podczas wymiany płynu hamulcowego. Boschowskie testery diagnostyczne KTS oferują funkcję “odpowietrzania” układu. Program diagnostyczny prowadzi użytkownika przez kolejne punkty procedury, która umożliwia przepłukanie dodatkowego obwodu agregatu hydraulicznego aktywnych systemów hamulcowych. Po wymianie płynu hamulcowego zalecany jest odczyt pamięci błędów systemu regulacji siły hamowania. Za pomocą urządzeń serii KTS, w systemach, które to dopuszczają można dodatkowo skontrolować skuteczność działania systemu ESP. Gwarantuje to pełną sprawność wszystkich obwodów systemu hamulcowego.
Komentarze (0)