Eksperci ZF Services zalecają kontrolę w specjalistycznych warsztatach, zwłaszcza w przypadku pojazdów o przebiegu ponad 80 tys. kilometrów.
Amortyzatory należą do tych elementów zawieszenia, które narażone są na największe obciążenia. Jeżeli ich działanie nie będzie poprawne, może to prowadzić do poważnych konsekwencji – droga hamowania na wyboistej drodze może wydłużyć się nawet o 10 proc. Dystans potrzebny do całkowitego wyhamowania pojazdu ze zużytymi amortyzatorami poruszającego się z prędkością 50 km/h może wynieść nawet o 3,5 metra więcej. Ograniczone tłumienie prowadzi też do gorszej stabilności auta na zakrętach, gdyż koła znacznie wcześniej tracą kontakt z nawierzchnią. Jest to szczególnie groźne na mokrej drodze, gdy występuje ryzyko aquaplaningu.
Warto pamiętać, że zużycie amortyzatorów może być mniej wyczuwalne w pojazdach wyposażonych w elektroniczne systemy wspomagające, takie jak ABS czy asystent poślizgu i kontroli toru jazdy. W rzeczywistości zagrożenia są identyczne, gdyż efektywność działania tych systemów w wyniku zużycia amortyzatorów staje się ograniczona.
Amortyzatory zużywają się powoli i często w sposób nieodczuwalny (w odróżnieniu np. od opon). Kierowcy niejednokrotnie zauważają wadliwe działanie układu zawieszenia dopiero w momencie awaryjnego hamowania lub nagłego wymijania przeszkody. Dlatego eksperci ZF Services zalecają pierwszą kontrolę amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. kilometrów, a każdą następną co 20 tys. kilometrów. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. kilometrów w czasie 5-6 lat.
Dokonując wymiany zużytego amortyzatora należy pamiętać, że amortyzatory na jednej osi powinny być wymieniane jednocześnie. Należy zadbać również o przegląd i wymianę (w razie potrzeby) elementów towarzyszących – gniazd mocujących, odbojników i osłon. Zużycie tych elementów może mieć taki sam wpływ na właściwości jezdne pojazdu, jak złe działanie samego amortyzatora, nawet w przypadku, gdy ten ostatni został dopiero co wymieniony.
Komentarze (0)