Im mniejszy samochód, tym szersza paleta kolorów, podczas gdy w większych samochodach klienci stawiają na efekty specjalne – wynika z opublikowanego przez BASF raportu nt. kolorów oryginalnych powłok lakierniczych w Europie.
Istotne różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego w odniesieniu do kolorów to tylko jeden z odnotowanych trendów.
Biały to kolor, który króluje pośród barw wybieranych do wykończenia auta w całej Europie. Od 2007 roku odsetek białych samochodów stale rośnie i obecnie stanowi aż 30%. Razem z czarnym, szarym i srebrnym wykończenie monochromatyczne używane jest w 75% nowych pojazdów. O ile po tę paletę barw klienci sięgali w ostatnich latach z taką samą częstotliwością, istotne zmiany zaobserwowano w wyborach dokonywanych z palety barw chromatycznych. Tu wyraźnie widać, że najpopularniejszy na europejskich drogach jest niebieski i to w przypadku wszystkich rodzajów samochodów. Często spotkamy także czerwony i brązowy, przy czym ten drugi raczej na autach typu SUV, czerwony zaś na samochodach małych i kompaktach.
Kolory achromatyczne, takie jak czarny, srebrny i biały, „zachowują się” w sposób szczególny dzięki odpowiednio dopasowanym efektom specjalnym.
- Geometria nadwozia zyskuje wizualnie, a kolory prezentują się w nowym świetle – wyjaśnia Mark Gutjahr, szef pionu Automotive OEM Color Design BASF w Europie. - Zamierzona interakcja pomiędzy kolorem a efektami specjalnymi sprawia, że kolory samochodowe stają się bardziej złożone i urozmaicone. Prace nad efektami specjalnymi będziemy prowadzić jeszcze przez kilka lat. Nie wyczerpaliśmy jeszcze możliwości, jakie one oferują.
W 2015 roku ponad połowa wszystkich aut w Europie pokryta została luksusowym lakierem metalicznym, a 16% – lakierem perłowym. Nadwozia blisko jednej trzeciej pojazdów, głównie aut małych, pokryto lakierem na bazie gładkiej.
Komentarze (0)