Firma Axalta Coating Systems, producent farb i lakierów, opublikowała sprawozdanie roczne na temat popularności kolorów za rok 2013. Opracowanie zawiera m.in. prognozę dotyczącą czterech megatrendów kolorystycznych pt. „Say it with Color!”
Pozycję najpopularniejszego w globalnej branży motoryzacyjnej koloru wzmocniła w roku 2013 biel – w stosunku do roku poprzedniego jej popularność wzrosła o sześć punktów procentowych. Biorąc pod uwagę odcienie bieli i jej odmiany, 22% pojazdów było w kolorze czystej bieli, zaś 7% w kolorze bieli perłowej. Czerń była drugim co do popularności kolorem na świecie (jej udział wyniósł 20%), ale chętniej niż czysta czerń wybierana była czerń z efektami. Kolor srebrny (z wynikiem 15%) i szary (12%) straciły na popularności, podczas gdy czerwień zachowała swoją pozycję z wynikiem 8%. Udział zarówno niebieskiego, jak i brązowego/beżowego w globalnym rynku wyniósł 5%. Jeśli chodzi o pozostałe kolory, popularność zielonego, pomarańczowego, fioletowego i innych kolorów była niska, choć odnotowano niewielki wzrost popularności żółtego/złotego. Ogólnie rzecz biorąc, w przeciągu ostatniej dekady popularne były kolory neutralne, stanowiąc 76% wszystkich kolorów obecnie sprzedawanych pojazdów.
Ameryka Północna
Biel z wynikiem 26% nadal zyskiwała na popularności i już siódmy rok z rzędu była najchętniej wybieranym kolorem. Swoją popularność zwiększyła także czerń (20%) – klienci chętnie wybierali czerń z efektami w sektorze luksusowych samochodów osobowych i luksusowych SUV-ów.
Powolną utratę popularności kontynuowały kolory srebrny i szary. Dwa najpopularniejsze kolory chromatyczne to czerwony (9%) i niebieski (7%).
W Meksyku preferowane były jaśniejsze kolory neutralne: biel z wynikiem 32% i srebrny z wynikiem 18%. Z wynikiem 17% uplasowała się na miejscu trzecim czerń.
Europa
Popularność bieli wzrosła w roku 2013 o pięć punktów procentowych – kolor biały ma 29% nowych samochodów; najpopularniejsza odmiana tego koloru to czysta biel.
Czerń z wynikiem 21% była drugim najchętniej wybieranym kolorem, ale jej popularność w porównaniu z rokiem 2012 zmalała. Zmalało również zainteresowanie kolorem szarym i srebrnym, co stanowi odzwierciedlenie trendów światowych.
Nieco spadła również popularność koloru niebieskiego, zaś czerwonego – nieco wzrosła. Oba kolory osiągnęły wynik 7%.
Azja
W Azji kolory neutralne zdobyły 75% rynku – wzrost o dwa punkty procentowe w stosunku do roku 2012, choć wynik ten nadal nie dorównuje wynikowi z roku 2001, kiedy to kolory neutralne stanowiły 86% palety. Czerwony był najpopularniejszym nieneutralnym kolorem używanym do lakierowania pojazdów.
W Japonii siódmy rok z rzędu najpopularniejszym kolorem jest biały, po nim są czarny i srebrny. Niska była popularność szarego (7%), a niebieski był najbardziej „kolorowym” wyborem – jego udział wyniósł 7%.
W Chinach mieliśmy do czynienia z silną pozycją czarnego, zwłaszcza w sektorze pojazdów luksusowych. Wzrosło jednak zainteresowanie kolorem białym. Popularność niebieskiego, zielonego i żółtego była niska w porównaniu z barwnymi odmianami czerwieni i brązu.
W Korei Południowej rynek zdominowały kolory jaśniejsze. Biały pozostał numerem jeden, stanowiąc 32% rynku. Srebrny, z wynikiem 18%, zajął miejsce drugie, szary trzecie, a za nim czarny.
Srebrny pozostał najpopularniejszym kolorem w Indiach, z wynikiem 30%. Tuż za nim uplasował się biały (28%). Brązy/beże osiągnęły wynik 10%, ale ciemniejsze kolory, takie jak czarny, cieszyły się niewielkim zainteresowaniem, stanowiąc jedynie 7% rynku.
Ameryka Południowa
Osiągając wynik 29%, biel zepchnęła na drugi plan kolor srebrny, po raz pierwszy od roku 2001 zajmując pierwsze miejsce. Następny był czarny z wynikiem 14%, a dalej szary i czerwony – oba osiągnęły wynik 9%. Czerwony pozostawał piątym najpopularniejszym kolorem od roku 2002.
Popularność brązowego/beżowego, niebieskiego i zielonego lekko wzrosła.
Inne kraje i regiony
W Rosji biały plasował się w czołówce z wynikiem 18%. W przeciwieństwie do innych krajów stosunkowo popularny był zielony (8% rynku).
Jaśniejsze kolory dominowały w Afryce – najwyżej uplasowały się biały, srebrny i szary, z czego najlepszy wynik osiągnęła biel (43%). Czerwony był najchętniej wybieranym kolorem nieneutralnym (6%), wyprzedzając niebieski (4%).
Komentarze (0)