Lakiernictwo i blacharstwo

2 miesiące temu  21.10.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Blacharsko-lakiernicze innowacje

WS-PRIMER to pistolet wyjątkowo trwały i niewrażliwy na uszkodzenia będące efektem niefrasobliwości użytkownika

Inżynierowie opracowują roboty do różnych zastosowań. Inspiracją są struktury szkieletowe oraz mięśnie przekładane na serwomechanizmy i siłowniki. Tylko czekać, aż sektor refinish zatrudni maszyny do czynności powtarzalnych, które zazwyczaj mają negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Inteligentne maszyny potrafią poruszać się w otoczeniu i wykonywać złożone zadania. Już dziś z powodzeniem asystują podczas skomplikowanych operacji chirurgicznych, a wiele wskazuje, że wkrótce będą mogły wyręczyć ratowników medycznych. Ten postęp nie omija automotive aftermarket, gdzie człowiek coraz częściej staje się operatorem zaawansowanych czynności. W dobie deficytu fachowców w warsztatach refinish najmłodsi pracownicy lakierni będą po prostu przygotowywać karoserię aut do lakierowania. Taka wizja wcale nie jest odległa, a tych i innych przykładów innowacyjnych wdrożeń dostarczyły nam targi Automechanika 2024 we Frankfurcie.
Co podczas tegorocznej edycji uznano za najbardziej innowacyjny debiut? Nim więcej o robocie pracującym w kabinie lakierniczej, przybliżmy zwycięską propozycję PPG.

Body & paint – nadwozie i lakierowanie
– Ekosystem cyfrowy PPG LINQ to naprawdę kompletne rozwiązanie cyfrowe na rynku, na którym optymalizacja wykorzystania materiałów i wydajności jest tak ważna, dlatego też uznaliśmy ten nowy system za zwycięzcę rywalizacji – ogłosił Jason Moseley, dyrektor generalny IBIS Worldwide i juror wręczający nagrody podczas ceremonii Automechanika Innovation Awards. 
Innovation Awards przyznawane są za wybitne osiągnięcia technologiczne o istotnym znaczeniu rynkowym w branży automotive, gdzie liczą się dążenie do doskonałości i zrównoważony rozwój w branży lakierniczej. I coraz bardziej wdrożenie narzędzi cyfrowych, które pozwalają stworzyć lepsze środowisko pracy i przyciągnąć do branży młodsze pokolenie. 
Jak na owe potrzeby rynku odpowiada globalny gigant? Ekosystem PPG LINQ™ zwiększa wydajność oraz zrównoważony rozwój warsztatu blacharsko-lakierniczego poprzez digitalizację i automatyzację zadań naprawczych, w tym odczytu kolorów i mieszania farb. Minimalizuje niepewność, ogranicza poprawki i marnotrawstwo produktów lakierniczych. Jest tak, ponieważ serce systemu stanowi szybsze i dokładniejsze dopasowywanie kolorów przy użyciu narzędzi cyfrowych zamiast tradycyjnych metod (np. fiszek). Ta oparta na chmurze platforma łączy sprzęt, oprogramowanie i usługi. Komponenty ekosystemu cyfrowego PPG LINQ obejmują oprogramowanie PPG LINQ COLOR™, asystenta warsztatu blacharsko-lakierniczego PPG MAGICBOX™, oprogramowanie PPG VISUALIZID™, spektrofotometr PPG DIGIMATCH™ i system PPG MOONWALK®. Ten ostatni to wielokrotnie nagradzany, zautomatyzowany system mieszania lakierów wprowadzony na rynek w 2019 r.
Zautomatyzowanie rutynowych czynności znacznie obniża koszty operacyjne warsztatów blacharsko-lakierniczych. Skalowalne rozwiązania można wdrożyć w małych i dużych warsztatach. A skoro mowa o automatyzowaniu – przybliżmy wreszcie debiut, który szeroko komentowano w trakcie targów.


Automechanika Innovation Awards przyznawane są wybitnym osiągnięciom technologicznym o istotnym znaczeniu rynkowym w branży dostawców motoryzacyjnych, sektorze warsztatów i usług samochodowych lub producentów oryginalnego wyposażenia. Tym razem uhonorowano w ten sposób firmę PPG za innowację w sektorze nadwozie i lakierowanie

Auto-Color Witkowscy i robot lakierniczy PG-90E
Robot nie potrafi jeszcze oklejać karoserii, ale przyuczony świetnie operuje pistoletem lakierniczym. I dokładnie taki pokaz urządziła polska firma, która od 1996 r. konsekwentnie współpracuje z producentami i wprowadza na rynek nowoczesne rozwiązania. Ten stały uczestnik targów we Frankfurcie tym razem zaskoczył prezentacją robota marki Paint GO.
– Od ponad 20 lat wprowadzamy rozwiązania chińskiego partnera na polskim rynku i w krajach ościennych. Tym razem zdecydowaliśmy się pokazać wizję niedalekiej przyszłości. Ramię robota poruszającego się w kabinie lakierniczej zeskanuje pojazd do lakierowania, a po tym, jak operator wybierze poszczególne elementy do lakierowania, bez zwłoki zabierze się do pracy! – przybliżał propozycję Dawid Baron z firmy Auto-Color Witkowscy. – Ile robotów PG-90E będzie pracowało w Polsce? Myślę, że do następnej edycji targów będziemy mogli pochwalić się co najmniej kilkoma instalacjami. Już pierwszego dnia wydarzenia niemało przedsiębiorców wyraziło zainteresowanie! Do wyobraźni przemawia, jak błyskawicznie przebiega doskonalenie oprogramowania. Tylko czekać sytuacji, że zamiast wykwalifikowanych lakierników w warsztacie wystarczy 2 pracowników, by robot przez 16 godzin lakierował potokowo karoserie czy kolejkę elementów na stojakach, które sukcesywnie dokładamy do kabiny.
Warto wspomnieć, że pierwsze takie roboty już pracują na azjatyckim rynku. Inteligentny biomimetyczny robot do malowania natryskowego, połączony z systemem wizji maszynowej, symuluje rzeczywisty proces i techniki ręcznego malowania za pomocą algorytmu sztucznej inteligencji (AI). Inżynierowie zadbali, by rozpoznawał poszczególne detale, planował ruchy ramieniem uzbrojonym w typowy pistolet do natryskiwania – we Frankfurcie  w SATA5500. Wystarczy mu kabina o wymiarze podłogi 4 × 7 m. Robot służy do wymalowań całościowych i pojedynczych elementów. Po wykonanej pracy wysyła kompleksowy raport z „odrobionego zadania”. 
W sąsiedztwie stoiska (hala 11.1, stoisko A57) mieliśmy dowód, że także zrobotyzowane głowice szlifierskie są kompaktowe, lekkie i zaprojektowane z myślą o ciągłej pracy na robotach o niskim udźwigu. Firma Mirka ma sporo doświadczenia we wdrażaniu robotów w różnych gałęziach przemysłu wytwórczego – tak w szlifowaniu, jak i polerowaniu. Jednak i na polu czyszczenie spoin uproszczono zabieg dzięki nowej szlifierce Mirka® FBS-B, która zapewnia bezprzewodową wygodę szlifowania taśmowego. To kompaktowe narzędzie akumulatorowe zaprojektowano do szlifowania paneli i napraw karoserii, czyszczenia spoin spawalniczych i zgrzewów punktowych podczas napraw powypadkowych, a także renowacji pojazdów. Z zamontowanym akumulatorem 5,0 Ah szlifierki te ważą mniej niż 1,2 kg. Dzięki mechanizmowi napinającemu i otwartemu dostępowi do pasa ten można łatwo wymienić w ciągu zaledwie kilku sekund! Urządzenie wyposażone jest w lampkę, która oświetla powierzchnię roboczą i poprawia precyzję szlifowania, a rączka ma ochronną klapkę, która chroni dłoń operatora przed iskrami. Oprócz wygodnego i bezpiecznego bezstopniowego przycisku spustowego, prędkość szlifowania można łatwo regulować w zakresie od 2200 obr./min do 17 000 obr./min w siedmiu krokach za pomocą przycisków zamontowanych na rączce, znanych z innych bezprzewodowych narzędzi. A dzięki łączności Bluetooth® szlifierka taśmowa jest sparowana z aplikacją mobilną myMirka®, która pomaga operatorom monitorować poziom wibracji i rejestrować narzędzia.
Kabiny lakiernicze też sprzyjają oszczędności. Firma Saico pokazała we Frankfurcie model Saicozero o wydajności powietrza 42 000 m3/h, prędkości powietrza 0,40 m/s. A to wszystko przy mocy elektrycznej zaledwie 18 kW.


Inteligentny robot natryskowy uczy się za pomocą algorytmów AI, więc być może nabędzie także umiejętność cieniowania sąsiednich elementów karoseryjnych. Już dziś nie żąda podwyżki i nie czeka na urlop. Wymaga tylko zasilania 220 V i pracuje przy poborze prądu na poziomie 16 A

Rozwiązania dla zwiększenia produktywności
To właśnie we Frankfurcie Axalta ogłosiła wprowadzenie Axalta Nimbus – platformy opartej na chmurze danych, stworzonej w celu zwiększenia wydajności oraz produktywności i maksymalizacji rentowności dla klientów zajmujących się pracami refinish. 
– Mamy długą historię w Axalta, która przesuwa granice tego, co jest możliwe, i ciągle zmienia branżę naprawczą – zaznaczyła Patricia Morschel, wiceprezes ds. marketingu i operacji handlowych w Axalta. – Do wdrażania innowacji motywuje nas pasja, chcemy pomóc naszym klientom osiągać lepsze wyniki. Axalta Nimbus umożliwia im dostęp do wszystkich narzędzi i zasobów Axalta na jednej platformie. Należą do nich: Axalta Nimbus Color, Katalog, Stan magazynowy, Sklep, Informacje, Akademia i Wsparcie.
Z kolei na stoisku Indasa ogłoszono zawiązanie partnerstwa na rzecz warsztatów blacharsko-lakierniczych. Otóż po zawarciu umowy z firmą Evercoat ta staje się odpowiedzialna za marketing i dystrybucję na rynkach europejskich. Innymi słowy, amerykański lider w dziedzinie wysoko wydajnych wypełniaczy będzie bliżej naszego rynku.
Także pistolety lakiernicze ewoluują, czego przykładem jest premiera modelu WS-PRIMER na stoisku Iwata. To pierwszy pistolet natryskowy do podkładów dostępny w 2 wersjach zoptymalizowanych pod najważniejsze rodzaje aplikacji. Zapewnia najwyższą jakość wyników podczas pracy „mokro na mokro” i według zapewnień producenta nie wymaga szlifowania powierzchni. To akurat zasługa technologii Split Nozzle™, która zwiększa atomizację, kierując przepływ powietrza precyzyjnie przez trzy nacięcia na dyszy. Samoregulujące się uszczelnienie iglicy zwiększa dokładność nawet przy niskim ciśnieniu. Japońscy inżynierowie, opracowując nową konstrukcję uszczelnienia iglicy, sprawili, że znacząco zredukowano czas potrzebny na jej prawidłowe dokręcenie.


Czy tylko czekać, aż robot zastąpi człowieka podczas szlifowania i polerowania? Zrobotyzowane głowice szlifierskie Mirka są kompaktowe, lekkie i zaprojektowane z myślą o ciągłej pracy

Zrównoważone produkty lakiernicze
Podczas targów Automechanika 2024 firma BASF Coatings wprowadziła na rynek nowe, zrównoważone lakiery bezbarwne wykorzystujące technologię ChemCycling pod markami Glasurit i R-M. Wykonane z przetworzonego surowca zwiększają wydajność warsztatu blacharsko-lakierniczego, redukując emisję CO2 o 50%. Takie rezultaty dają nowe lakiery bezbarwne z domieszkami biomasy. Dzięki technologii ChemCycling firmy BASF surowce pochodzące z recyklingu… zużytych opon są wykorzystywane do tworzenia certyfikowanych produktów Ccycled, skutecznie zapobiegając ich składowaniu na wysypiskach lub spalaniu.
Na stoisku prezentowano m.in. lakiery bezbarwne Glasurit AraClass A-C-24 Eco Balance i R-M Race Finish-R eSense. Są to pierwsze produkty przeznaczone do renowacji samochodów, które wykorzystują tę technologię, przynosząc korzyści zarówno warsztatom blacharsko-lakierniczym, jak i środowisku. Gwarantują też szybką obróbkę, skoro powłoka schnie w zaledwie 20 minut w temperaturze 40°C. Ta cecha jest szczególnie korzystna w przypadku pojazdów elektrycznych, ponieważ minimalizuje ich narażenie na nadmierne ciepło. A jak wiadomo, skrócenie czasu schnięcia znacznie obniża zużycie energii, co przekłada się na poprawę wydajności i zmniejszenie wpływu na środowisko. Oprócz lakierów bezbarwnych BASF wprowadzi niedługo na rynek kolejne zrównoważone rozwiązanie: lakiery bezbarwne o zawartości LZO poniżej 250 g/l.
Także firma Roberlo skupia się na produktach, które wyróżniają się wysoką wydajnością oraz jakością w procesie suszenia i utwardzania. Dla sektora renowacji samochodów opracowano gamę produktów Halley UV20 i UV200. Jedną z największych nowości jest wprowadzenie procesu pod nazwą Airex. Dzięki lakierowi bezbarwnemu Kronox 3700 można całkowicie zrezygnować z wymuszonego suszenia powierzchni!

Tekst i fot. Rafał Dobrowolski
 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony