Jedną z nowości, jaką zaprezentowała firma Hengst Filtration na targach Automechanika we Frankfurcie (13-17 września br.), były kompaktowe filtry kabinowe Blue.ion. Zapewniają one niezmiennie wysoką, a zarazem energooszczędną wydajność filtracji, osiągniętą dzięki połączeniu dwóch technologii: jonizacji cząstek w strumieniu powietrza dla lepszej separacji oraz polaryzacji materiału filtrującego, która utrzymuje ładunek w filtrze, zapewniając niezmiennie wysoką separację.
W ciągu godziny system wentylacji w samochodzie zasysa do wnętrza pojazdu 300 000 l powietrza, a wraz z nim zanieczyszczenia, alergeny i zapachy z najbliższego otoczenia. Choć może to dziwić, udowodniono, że poziom zanieczyszczeń wdychanych przez pasażerów pojazdu może być nawet pięciokrotnie wyższy niż w przypadku przechodniów na poboczu drogi. Jakość powietrza w kabinie jest niezwykle ważna zarówno dla zdrowia, jak i bezpieczeństwa podróży. Filtry kabinowe znacznie zmniejszają poziom zanieczyszczeń nawet w przypadku bardzo drobnych cząstek (PM1 i mniejszych), przyczyniając się do zdrowego i higienicznego klimatu w kabinie pojazdu.
Konstruktorzy filtrów kabinowych stoją przed nie lada wyzwaniem – z jednej strony muszą stworzyć kompaktową konstrukcję, z drugiej połączyć ją z najniższym możliwym oporem przepływu oraz filtracją najdrobniejszych cząstek. To wszystko udało się osiągnąć inżynierom Hengst, którzy zaprojektowali innowacyjny filtr kabinowy Blue.ion, który zapewnia:
- wysoką ochronę przed zanieczyszczeniami i alergenami,
- maksymalną wydajność filtracji (na poziomie FFP2) przy zachowaniu kompaktowej konstrukcji,
- efektywność energetyczną ze względu na niski opór przepływu,
- wydłużoną żywotność w całym okresie między wymianami serwisowymi.
Umieszczony bezpośrednio przed filtrem jonizator zapewnia elektryczne naładowanie cząstek. Poprawia to ich separację w filtrze, który również ma warstwę elektrycznie naładowaną. Cząstki naładowane elektrycznie można lepiej oddzielić za pomocą specjalnie dobranego medium filtracyjnego. Ponadto naładowane cząstki tworzą częściowo aglomeraty, które dzięki swojej wielkości są lepiej oddzielane. Ze względu na opisane efekty jonizacji można uzyskać wydajność filtracji, którą w innym przypadku można osiągnąć, tylko stosując filtry o znacznie wyższych oporach przepływu. Dzięki separacji na poziomie FFP2 Blue.ion zapobiega przedostawaniu się do kabiny pojazdu bardzo drobnych pyłków i bakterii.
Pomimo jonizacji ładunek elektryczny zmniejsza się w okresie eksploatacji filtra, co skutkuje spadkiem wydajności przy mniejszej separacji cząstek. Dlatego w drugiej warstwie filtra umieszczono powłokę polaryzującą. Zastosowanie pola elektrostatycznego trwale utrzymuje ładunek w medium filtracyjnym, a połączony system zapewnia niezmiennie wysoką separację zanieczyszczeń przez cały okres pomiędzy wymianami. Niska różnica ciśnień oznacza mniejsze zużycie energii przez wentylator i niższą emisję hałasu. Również pod tym względem Blue.ion przewyższa konwencjonalne filtry, które aby osiągnąć wydajność znamionową przy tej samej różnicy ciśnień, potrzebują około 5 razy więcej miejsca na instalację.
– Nasza codzienna praca skoncentrowana jest wokół zapewniania innowacyjności i wydajności oferowanych produktów, dlatego wciąż badamy nowe technologie w dziedzinie filtracji powietrza – komentuje Julian Niehoff, manager produktu w Hengst Filtration. – W trakcie działań rozwojowych odkryliśmy, że połączenie technologii jonizacji i polaryzacji daje decydującą wartość dodaną. Nie znamy innego energooszczędnego produktu na rynku, który oferuje porównywalną wydajność filtracji przy tak kompaktowej konstrukcji.
Filtr ten został opracowany z myślą o samochodach osobowych, ale w przyszłości może też być dostosowany do użytku w pojazdach użytkowych, a także maszynach rolniczych i budowlanych. Blue.ion jest projektem przeznaczonym dla producentów pojazdów – filtry wyprodukowane z użyciem tej technologii nie są obecnie dostępne na niezależnym rynku części zamiennych. W najbliższych latach z pewnością zobaczymy wiele innowacji w zakresie filtracji powietrza kabinowego. Hengst Filtration już dziś oddaje w ręce konstruktorów pojazdów nowoczesny filtr o niespotykanej dotąd wydajności.
Komentarze (0)