Pod koniec stycznia br. w siedzibie firmy Bosch w Warszawie odbyła się dyskusja o efektach wprowadzonej w 2012 r. reformy szkolnictwa zawodowego.
Przy jednym stole zasiedli m.in. przedstawiciele resortu edukacji, dyrektorzy średnich szkół technicznych oraz pracodawcy – firmy Festo, Robert Bosch i Inter Cars. Spotkanie było okazją do wymiany obserwacji i pierwszych doświadczeń po wprowadzeniu reformy szkolnictwa zawodowego w Polsce. Uczestnicy zgodzili się, że wdrażane od 2012 r. zmiany powinny unowocześnić szkolnictwo zawodowe poprzez wprowadzenie dualnego systemu nauczania opartego na praktycznym zdobywaniu umiejętności w zakładach pracy oraz poprzez dostosowanie programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku i przedsiębiorców.
Ciągle nierozwiązanym problemem pozostaje praktyczna nauka zawodu, możliwa w wielu przypadkach tylko przy bliskiej współpracy szkół i pracodawców. Odpowiedzią na taką potrzebę są np. programy edukacji dualnej, prowadzone m.in. przez Volkswagena, Festo, Haering, Robert Bosch, MAN czy Solaris pod auspicjami Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej wysłuchali opinii praktyków oraz przedstawili plany na najbliższe lata. Uczestnicy spotkania otrzymali od ministerstwa wskazówki dotyczące rozdziału środków unijnych na cele edukacyjne, poinformowani zostali również o zdefiniowaniu przez MEN wyposażenia szkół zawodowych koniecznego do zdobywania wykształcenia. Na tej podstawie szkoły mogą wnioskować o zakup niezbędnego wyposażenia do władz lokalnych lub korzystać z będących w dyspozycji marszałków środków unijnych.
Spotkanie zakończyło się zebraniem listy postulatów i sugestii ze strony praktyków i przekazaniem jej przedstawicielom ministerstwa. Jako najistotniejsze szkoły wskazały promocję i poprawę wizerunku kształcenia zawodowego wśród młodzieży poprzez rzetelne i powszechne doradztwo zawodowe na poziomie gimnazjalnym, wsparte dodatkowo kampaniami promującymi edukację zawodową pośród młodych ludzi i ich rodziców. Zdaniem nauczycieli kluczowe jest również wprowadzenie zachęt dla pracodawców do prowadzenia praktycznego kształcenia zawodowego na terenie zakładów pracy, co pozwoli na podniesienie jego jakości oraz lepsze dostosowanie umiejętności przyszłych pracowników do faktycznych wymogów pracodawców.
Obie strony podkreśliły, że konieczny jest przegląd standardów wyposażenia dla szkół zawodowych i rzetelna ocena, czy szkoła spełnia wymogi, jeśli chodzi o wyposażenie i zaplecze warsztatowe do nauki konkretnego zawodu, a jeśli nie – jak i u kogo może wnioskować o środki finansowe na doposażenie. Istotne jest również szkolenie i pozyskiwanie nauczycieli do nauki zawodu, z czym szkoły mają obecnie problemy.
Komentarze (0)