Postęp związany ze sztuczną inteligencją przyczyni się do rozwoju rozwiązań proponowanych przez firmę – zakłada Bosch, planując zainwestowanie w ten obszar ponad 2,5 mld euro do końca 2027 roku. AI ma pozwolić na szybsze wdrażanie innowacji oraz wzrost liczby oferowanych przez koncern produktów i usług.
– Rozwój sztucznej inteligencji daje nam nowe możliwości, przyspiesza ona wdrażanie innowacji i wspomaga prowadzenie biznesu – mówi Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch. Bosch był jedną z pierwszych firm, która wdrożyła AI, co w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą przyczyniło się do wyraźnej przewagi na rynku. W ostatnich 5 latach koncern wystąpił o opatentowanie ponad 1500 rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co czyni go jednym z liderów w Europie.
Bosch chce wykorzystać zalety płynące z AI między innymi w obszarze wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy. Choć rozkwit tego rynku jeszcze przed nami, firma nie ma wątpliwości, że zautomatyzowana jazda to temat przyszłości. Koncern już teraz oferuje odpowiednie rozwiązania, a według prognoz do połowy przyszłej dekady sprzedaż oprogramowania, technologii czujników, komputerów o wysokiej wydajności i komponentów sieciowych podwoi się, osiągając wartość ponad 10 mld euro. AI wykorzystywana jest w zautomatyzowanej jeździe do wizualizacji otoczenia wokół pojazdu i planowania trasy. Dzięki temu system przewiduje zachowanie innych uczestników ruchu i podpowiada kolejne działania, aby pasażerowie bezpiecznie dotarli do celu. Algorytmy nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także znacząco skracają czas opracowania nowych produktów.
Bosch gromadzi dane z czujników w unikatowej bazie, dzięki czemu możliwe jest szybsze i bardziej efektywne szkolenie generatywnej sztucznej inteligencji. To z kolei przyczynia się do tworzenia bardziej niezawodnych asystentów jazdy i funkcji zautomatyzowanego prowadzenia w przyszłości.

Gdy AI rozmawia z AI
Bosch już koncentruje się na kolejnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji: agentach AI (agentic AI), czyli asystentach zdolnych do podejmowania decyzji i działań. – Agenci mogą dać AI impuls podobny do tego, jaki smartfon dał internetowi – komentuje Tanja Rueckert, członkini zarządu Bosch.
Rewolucyjna technologia pozwala na równoległe działanie różnych procesów. Kilku agentów AI może tworzyć zespół, system wieloagentowy nadzorowany przez ludzi lub agenta koordynującego. Bosch już korzysta z tej możliwości w swoich zakładach – systemy wieloagentowe monitorują urządzenia produkcyjne, prognozują konieczność konserwacji oraz optymalizują planowanie pracy personelu. – Osiągnęliśmy kolejny poziom. Rezultatem jest redukcja nieplanowanych przestojów i ogólny wzrost produktywności – zaznacza Rueckert.
Bosch wykorzystuje wiedzę z zakresu agentów AI nie tylko we własnych zakładach, dzieli się nią także z innymi firmami. Koncern opracowuje platformę, która pozwoli na tworzenie własnych systemów wieloagentowych, nawet przy minimalnej wiedzy programistycznej. Celem jest zwiększenie efektywności produkcji, obniżenie kosztów oraz umożliwienie elastycznego dostosowywania się do wymagań rynkowych. Takie zintegrowane i skoordynowane podejście może przynieść oszczędności sięgające milionów euro. Rozwiązanie będzie dostępne jesienią 2025 r.
Bosch przygotowany na erę AI
Warto dodać, że firma inwestuje także w rozwój własnych pracowników i przeprowadza szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji. Od 2019 r. przeszkolono ponad 65 000 osób, a obecnie blisko 5000 specjalistów AI pracuje nad inteligentnymi rozwiązaniami w firmie.
– Już teraz widzimy, że społeczeństwa, które nie mają kompetencji w zakresie AI, zostaną wyprzedzone przez globalną konkurencję – twierdzi Stefan Hartung. – Wielu ludzi już dostrzega znaczenie AI: według Bosch Tech Compass 80% respondentów na świecie zamierza przejść szkolenia z AI, a około 2/3 popiera wprowadzenie nauki o sztucznej inteligencji jako przedmiotu szkolnego. W Polsce 66% osób wierzy, że w nadchodzącej dekadzie AI stanie się technologią dominującą. Bosch jest dobrze przygotowany na tę erę.
Technologia „bliżej nas”
Bosch korzysta z AI podczas wdrażania innowacji w wielu innych obszarach poza produkcją przemysłową czy zautomatyzowaną jazdą. Stworzył np. inteligentną kołyskę Bosch Revol, która monitoruje funkcje życiowe dziecka, takie jak tętno i oddech, rower elektryczny AI z kontrolującą zasięg funkcją Range Control, a także rozwiązanie kuchenne – piekarnik Bosch Series 8, który rozpoznaje około 80 potraw, po czym automatycznie dobiera optymalną metodę gotowania i temperaturę. Teraz sztuczna inteligencja ułatwi także prace remontowe: skaner ścian pozwoli zajrzeć do ich wnętrza i wykryje przewody elektryczne, metalowe belki oraz puste przestrzenie.





Komentarze (0)