
Prawie 6 mln euro – tyle zainwestowała firma Bosch w nowoczesne centrum druku 3D z wykorzystaniem metalu. Nowa drukarka Nikon SLM Solutions NXG XII 600 pozwala na szybkie, precyzyjne i energooszczędne tworzenie skomplikowanych metalowych części. Technologia druku 3D zrewolucjonizuje produkcję komponentów, takich jak obudowy i bloki silników, skracając cykl produkcyjny.
Sam rozmiar i możliwości techniczne obiektu w Norymberdze otwierają drogę do wielu zastosowań. Na podstawie zdigitalizowanego projektu 12 laserów precyzyjnie tworzy złożone kształty z topionego warstwa po warstwie metalicznego proszku. Nowa drukarka 3D do metalu działa do 5 razy szybciej niż wcześniejsze systemy. Pozwala na produkcję skomplikowanych elementów, takich jak wewnętrzne czy zakrzywione kanały, których nie da się wykonać, stosując tradycyjne frezowanie.
Drukowanie 3D znajduje zastosowanie tam, gdzie konwencjonalne metody zawodzą, na przykład przy wierceniu w narożnikach. System umożliwia produkcję części na żądanie i bez potrzeby wykorzystania dodatkowych narzędzi. Druk 3D pozwala też na oszczędność materiałów, gdyż w jego wyniku odpady surowcowe prawie nie powstają.
Niemal nieskończone możliwości tej technologii bardzo wyraźnie widać na przykładzie produkcji bloków silnika. W przypadku konwencjonalnego procesu przejście od pierwszego projektu do produkcji seryjnej trwa nawet 3 lata. Samo wykonanie formy odlewniczej bloku silnika może zająć 18 miesięcy. Dzięki drukowi 3D pomija się ten etap – dane projektowe są przesyłane bezpośrednio do drukarki, więc nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych form. Może ona wyprodukować gotowy blok silnika w ciągu zaledwie kilku dni, co znacząco skraca całkowity czas opracowywania produktu.
Przy pełnej wydajności zakład jest w stanie produkować metalowe części o łącznej masie około 10 tys. kg w mniej niż rok, z prędkością do 1000 cm³/h.
– Chcemy działać szybciej niż z wykorzystaniem tradycyjnych metod produkcji, by błyskawicznie wprowadzać produkty na rynek – podsumowuje Jörg Luntz, kierownik techniczny w Bosch.
fot. Bosch
Komentarze (0)