Części i regeneracja

ponad rok temu  10.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Brak ładowania w alternatorze? Oto możliwe przyczyny

Schemat budowy alternatora (źródło: AS-PL)

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego i służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd w alternatorze jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest on powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych – ładuje akumulator. Współczesne alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego kontrola ich jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn. Pierwszy alternator skonstruował w 1891 r. i opatentował Nikola Tesla.

Alternator składa się m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia i osłony alternatora. Brak ładowania w alternatorze może być spowodowany różnymi przyczynami.

Zużycie szczotek i pierścieni ślizgowych
Stan ten jest wynikiem nacisku sprężyn i prądu przepływającego do magneśnicy.

Zwarcie stojana
Przyczyną może być przekroczenie wartości prądu płynącego przez uzwojenie. Może być to spowodowane np. zwarciem celi akumulatora, przeciążeniem lub zwarciem w instalacji pojazdu, przedostaniem się przez żebrowaną obudowę twardego materiału lub rzadziej z powodu drgań/przetarcia mechanicznego izolacji uzwojenia stojana.

Uszkodzenie mostka diodowego
Przyczyny są podobne do już opisanych. Należy pamiętać, że elementy półprzewodnikowe (zwłaszcza wysokoprądowe) mają ograniczony czas pracy – ok. 100 tys. godzin i mogą ulec uszkodzeniu nawet przy przepuszczaniu niewielkich prądów.

Uszkodzenie regulatora napięcia
Moduł elektroniczny jest elementem złożonym. W zasadzie jest to sterownik mikroprocesorowy z końcowym elementem PWM, więc możliwości uszkodzeń jest wiele. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych).

– Każda z możliwych usterek uniemożliwia dalszą eksploatację pojazdu i oznacza konieczność wizyty w warsztacie samochodowym. Jako alternatywę dla dość drogiego zakupu nowego alternatora można rozważyć produkt tańszy, regenerowany, który nie odbiega jakością od produktu nowego – podkreśla Leszek Moritz, inżynier produkcji w AS-PL Sp. z o.o.

Leszek Moritz, inżynier produkcji w AS-PL Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony