Części i regeneracja

5 godzin temu  15.01.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Brak mocy mimo nowej turbosprężarki? To może być przyczyna

W przypadku przeciążonego filtra DPF spaliny przechodzą przez turbosprężarkę; od wirnika turbiny (1) do obudowy łożyska (2) i dalej przez spust oleju (3) do przewodu powrotnego (4)

Jeśli pojazd nie działa z pełną mocą mimo nowo zainstalowanej turbosprężarki lub jeśli po krótkim czasie dochodzi do uszkodzenia tego elementu, należy koniecznie skontrolować stan obciążenia filtra cząstek stałych (DPF).

Tekst przygotowany przez ekspertów Mahle

Filtr cząstek stałych w silniku wysokoprężnym zatrzymuje najdrobniejsze cząstki sadzy ze spalin, które są wytwarzane podczas spalania paliwa w silniku. Jednak w przeciwieństwie do katalizatora, filtr cząstek stałych ma ograniczoną pojemność – dlatego należy go okresowo regenerować lub wymieniać. W przeciwnym razie filtr DPF może osiągnąć lub nawet przekroczyć swój limit obciążenia. Efektem jest wzrost ciśnienia różnicowego, który może prowadzić nie tylko do utraty mocy i usterek, ale również do całkowitej awarii turbosprężarki.

Konsekwencje pracy przeciążonego filtra DPF

Zwykle spaliny przepływają z silnika przez turbosprężarkę do filtra cząstek stałych. Jeśli filtr DPF jest przeciążony, spaliny nie mogą już swobodnie przepływać przez ten element ze względu na wysokie przeciwciśnienie. W najgorszym przypadku wnikają one do obudowy łożyska turbosprężarki i przepłukują znajdującą się tam warstwę oleju z łożysk promieniowych (patrz rys. 1). Powoduje to zwiększone zużycie, potencjalnie także wyżarzanie, a następnie pękanie wału wirnika (patrz rys. 2). Nagar w przewodzie powrotnym oleju do miski olejowej jest wyraźnym wskaźnikiem tego rodzaju uszkodzeń (patrz rys. 3).

źródło: Mahle Technical Messenger

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony