Od debiutu w Formule 1 z zespołem Ferrari, po historyczne zwycięstwa w MotoGP i Le Mans - Brembo upamiętnia 50-lecie swoich osiągnięć technologicznych i sportowych w najbardziej prestiżowych zawodach na świecie. Z okazji okrągłej rocznicy zaangażowania firmy w świat wyścigów powstało specjalne logo.
Firma Brembo, świętując 50 lat sukcesów i innowacji w sportach motorowych, zaplanowała na cały roku serię specjalnych wydarzeń i przedsięwzięć. Będą one przypominały wyjątkowe momenty pokazujące historię wielkiej pasji i wielu innowacji oraz ciągłego dążenia do doskonałości w zawodach pojazdów dwukołowych i czterokołowych.
- Jesteśmy dumni, że możemy świętować tę rocznicę wyścigów. Dzięki naszemu 50-letniemu doświadczeniu, dziś wszystkie zespoły Formuły 1 i MotoGP wybierają rozwiązania Brembo. Dane zebrane przez inżynierów pokazują, że zwycięzcą często nie jest ten, kto jedzie najszybciej, ale ten, kto najlepiej hamuje - podkreśla Matteo Tiraboschi, Executive Chairman Grupy Brembo.
50 lat sukcesów w sportach motorowych
Historię Brembo w sportach motorowych możne opowiedzieć w 50 fascynujących odcinkach. Najważniejszym rokiem był 1975, kiedy firma dostarczyła pierwsze żeliwne tarcze hamulcowe w Formule 1 dla Scuderia Ferrari. W tym samym roku Niki Lauda, prowadząc historyczny model 312 T, ponownie zdobył tytuł mistrzowski dla Maranello po 11 latach przerwy. W 1976 roku firma włączyła się również w rywalizację pojazdów dwukołowych, dostarczając zaciski hamulcowe dla zespołu Suzuki-Gallina, który wygrał pierwszy wyścig już w 1978 roku w klasie 500 cm³, później przekształconej w zawody MotoGP.
W latach 90. inżynierowie Brembo dalej wprowadzali nowe rozwiązania technologiczne. Dla motocykli zaprojektowali pierwszy zacisk monoblokowy - wykonany z jednego bloku aluminium - dla zespołu Hondy w klasie 500 cm³ i opracowali obsługiwaną kciukiem tylną pompę hamulcową, stworzoną specjalnie dla Micka Doohana, a później wykorzystywaną przez innych świetnych kierowców. Od 1995 roku Brembo zdominowało wyścigi motocyklowe, wygrywając w klasie 500 cm³, a następnie w MotoGP. Natomiast pod koniec dekady Brembo wprowadziło na rynek pierwsze tarcze z włókna węglowego w Formule 1, tym samym umacniając swoją pozycję lidera.
Nowe tysiąclecie
W nowym tysiącleciu Brembo kontynuowało wprowadzanie innowacji i dalszy rozwój. Firma stała się kluczowym graczem w takich zawodach jak Mistrzostwa Świata w Motocrossie i Enduro, a w 2014 roku wprowadziła system Brake by Wire w Formule 1. Dodatkowo, od 2011 roku została wyłącznym dostawcą wyposażenia dla IndyCar, od 2016 roku dla wszystkich zespołów MotoGP, a od 2022 roku dla wszystkich dziesięciu zespołów Formuły 1 - dziewięć zacisków hamulcowych jest dostarczanych bezpośrednio przez Brembo, a jeden przez AP Racing, brytyjską firmę należącą do Grupy Brembo. W latach 2018-2019 Brembo stało się wyłącznym producentem układów hamulcowych dla dwóch mistrzostw pojazdów elektrycznych - Formuły E i Moto E. W 2024 roku firma świętowała bezprecedensowy rekord: ponad 700 tytułów mistrzowskich zdobytych w najważniejszych zawodach.
Brembo i wielcy mistrzowie
Przez lata Brembo towarzyszyło wielu kierowcom i zespołom w ich historycznych osiągnięciach. Do wielu wyjątkowych momentów należą daty 15 maja 2016 roku, kiedy Max Verstappen został najmłodszym zwycięzcą Grand Prix Formuły 1 z hamulcami Brembo, oraz 21 kwietnia 2013 roku, kiedy Marc Marquez odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP na motocyklu wyposażonym w hamulce Brembo. Z kolei wcześniej, Valentino Rossi zdobył 9 tytułów mistrza świata z pomocą układu hamulcowego Brembo, a w październiku 2000 roku Michael Schumacher zdobył dla zespołu Ferrari tytuł mistrza świata Formuły 1 po 21 latach przerwy, korzystając z układu hamulcowego Brembo. Od sześciu kolejnych tytułów mistrza świata Jonathana Rea w WorldSBK, po dziewięć Tonyego Cairoli w Motocrossie i dwa kolejne zwycięstwa w kategorii Hypercar w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2023 i 2024 roku - Brembo pozostaje główny graczem odnoszącym najwyższą liczbę sukcesów w różnych zawodach motorowych na dwóch i czterech kołach.
Oprócz historii sportowych triumfów, Brembo rozwinęło się jako globalna grupa biznesowa, przejmując uznane firmy, takie jak Marchesini, AP Racing, SBS Friction, J.Juan i ostatnio również Öhlins, lidera w dziedzinie zawieszeń wyścigowych oraz produktów na pierwszy montaż i na rynek aftermarket do pojazdów dwukołowych i czterokołowych.
Fot. Brembo
Komentarze (0)