
Przedstawiamy budowę sprężarki tłokowej osiowej z tarczą wychylną o płynnie zmiennej pojemności skokowej.
Budowa kompresora/sprężarki do klimatyzacji w samochodach:
1. Port ssania
2. Pokrywa tylna
3. Port wydechu
4. Tłok
5. Korbowód
6. Tarcza wychylna
7. Łożysko igiełkowe wzdłużne
8. Bieżnia łożyska oporowego
9. Wodzik
10. Sworzeń wodzika
11. Wtyczka cewki elektromagnetycznej sprzęgła
12. Zabierak, tarcza sprzęgła
13. Dławica, uszczelniacz czołowy
14. Łożysko sprzęgła
15. Koło pasowe sprzęgła elektromagnetycznego
16. Cewka elektromagnetyczna sprzęgła
17. Sworzeń prowadzący tarczy wychylnej (6)
18. Łożysko igiełkowe
19. Ramię wodzika
20. Wał sprężarki
21. Sprężyna dociskowa wału
22. Łożysko poprzeczne
23. Zawór sterujący
Kompresor/sprężarka tłokowa osiowa z tarczą wychylną o płynnie zmiennej pojemności skokowej jest bardzo popularną sprężarką na rynku europejskim. Stosowana przez firmę Sanden w swoim modelu SD7V16 (jest to model w którym pracuje 7 tłoków). Sprężarka załączana jest sprzęgłem elektromagnetycznym. Sterowana poprzez zmianę konta nachylenia tarczy wychylnej, co ma wpływ na wydajność kompresora. Całym układem klimatyzacji steruje zawór sterujący, który zmniejsza lub zwiększa wydajność sprężarki w zależności od zapotrzebowania na schładzanie samochodu. Rozwiązanie to pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz optymalne wykorzystanie sprawności całego układu klimatyzacji samochodowej. Kompresor ten ma zastosowanie w samochodach Citroen, Ford, Peugeot, Renault i Volkswagen.
Na drugim miejscu pod względem popularności jest kompresor 5-tłokowy V5, produkowany przez firmę Harrison. Firma Opel chętnie stosuje go w sowich układach klimatyzacji – w Europie, oraz Pontiac, GMC, Buick – w USA. Kompresor ten jest załączany sprzęgłem elektromagnetycznym, a sterowany zaworem sterującym.
W ostatnich czasach pojawił się nowy model kompresora PXE16 wyprodukowany przez firmę Sanden oraz 7SEU17C firmy Nippondenso. Sprężarka ta jest na stałe połączona paskiem klinowym z silnikiem poprzez sprzęgło stałe, które ma na celu ochronę sprężarki przed zniszczeniem.
Cały układ klimatyzacji jest sterowany komputerowo. W tym rozwiązaniu mamy elektrozawór, który po otrzymaniu sygnału z komputera uruchamia cały system klimatyzacji i nim steruje. Sprężarki te posiadają zwykle 7 tłoków, co sprawia, że są bardziej wydajne, a sterowanie elektrozaworem wpływa na mniejsze zużycie paliwa i bardziej efektywną pracę całego systemu klimatyzacji.
Źródło: www.laser-sinex.pl
Komentarze (1)