Ogumienie

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Budowa opon

do samochodów ciężarowych

Przed oponami stawia się coraz większe wymagania techniczne. Muszą one spełniać bardzo wiele funkcji. Dzięki nowoczesnym materiałom i technologiom używanym do ich produkcji opony stają się coraz bardziej wyrafinowanymi konstrukcjami. Poniżej zaprezentujemy budowę opony ciężarowej na podstawie opony firmy Michelin.

Opona jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią i od budowy opony zależy wiele własności jezdnych. Do podstawowych funkcji ogumienia należy przenoszenie obciążeń i siły napędowej, amortyzowanie drgań, zapewnienie odpowiedniej przyczepności i kierowalności pojazdem. Bezpośrednio opona wpływa także na poziom bezpieczeństwa czynnego, uczestnicząc m.in. w hamowaniu. W efekcie pracy konstruktorów z Michelin, przeprowadzenia szeregu badań i testów, zastosowania najnowszych technologii oraz ogromnych nakładów finansowych, opony Michelin do samochodów ciężarowych są zaawansowanymi technicznie konstrukcjami, które są w stanie spełnić wszystkie wymagania przewoźników. O podstawowym podziale opon do samochodów ciężarowych stanowi budowa diagonalna lub radialna. “Radialność” opony polega na tym, że jej osnowa przebiega równolegle do promienia, a w oponie o budowie diagonalnej pod pewnym kątem. Radialna opona została wynaleziona przez inżynierów Michelin w 1946 roku i od tamtej pory stała się światowym standardem. Stało się tak dlatego, ponieważ opony o konstrukcji radialnej w stosunku do diagonalnych charakteryzują się znacznie lepszymi właściwościami jezdnymi i eksploatacyjnymi. Zapewniają lepszą przyczepność do podłoża, co owocuje skuteczniejszym przenoszeniem siły napędowej, lepszą kierowalnością oraz skróceniem drogi hamowania. Mniejsze opory toczenia przekładają się natomiast na redukcję zużycia paliwa. Podstawową jednak zaletą opon o konstrukcji radialnej jest ich duża bezawaryjność i wysoki przebieg.
Obecnie wszystkie opony Michelin do samochodów ciężarowych mają konstrukcję radialną, co symbolizuje oznaczenie X®.
Karkas opon radialnych może mieć opasanie tekstylne lub nowocześniejsze całostalowe. Obecnie większość opon Michelin do samochodów ciężarowych ma opasanie całostalowe, co znacznie podnosi ich jakość i trwałość. Rozwiązanie to przekłada się na większą odporność czoła bieżnika na przebicia i uszkodzenia mechaniczne. W konstrukcji opony do samochodów ciężarowych możemy wyróżnić trzy główne elementy konstrukcyjne: bieżnik, bok opony oraz stopkę.

Bieżnik opony ma najbardziej zróżnicowaną konstrukcję w odniesieniu do pozostałych elementów. Zależy od tego, na której osi zestawu pojazdu ciężarowego opona jest montowana i od rodzaju aktywności transportowej. Nadrzędną funkcją bieżnika jest przyczepność, która przyczynia się bezpośrednio do skuteczności przenoszenia siły napędowej, przyspieszania i hamowania oraz kierowalności. Odpowiednia konstrukcja bieżnika ułatwia odprowadzanie wody oraz błota pośniegowego, co ma zdecydowany wpływ na przyczepność ogumienia. Podstawowymi funkcjami boku opony są przenoszenie obciążenia, przenoszenie poprzez bieżnik ruchu koła oraz amortyzowanie drgań. Opony stosowane w samochodach ciężarowych muszą mieć zdolność do przenoszenia bardzo dużych obciążeń i jednocześnie zachowywać dobre właściwości jezdne. Boki opon radialnych posiadają tylko jedną warstwę osnowy. Są przez to elastyczne, co czyni je bardzo komfortowymi. Wysoka wytrzymałość, dzięki stalowej konstrukcji osnowy, przekłada się na dużą żywotność ogumienia i wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa.

Bok w oponach o budowie radialnej jest cieńszy w stosunku do opon diagonalnych, w efekcie czego opona mniej nagrzewa się podczas przejazdów na długich odcinkach. Tym samym ogumienie pochłania mniej energii, przez co maleją opory toczenia i zmniejsza się zużycie paliwa. W zależności od warunków, w których używane są opony do samochodów ciężarowych, ich boki posiadają specjalną konstrukcję.

Opony pojazdów poruszających się w mieście, takich jak autobusy, pojazdy dystrybucyjne, śmieciarki narażone są na uszkodzenia mechaniczne spowodowane ocieraniem o krawężniki. Dlatego opony Michelin posiadają dodatkowe warstwy gumy na bokach oraz specjalne wskaźniki pokazujące poziom zużycia boku. Dzięki temu można w porę wymienić oponę, zapobiegając nieodwracalnemu uszkodzeniu karkasu. Boki radialnych opon Michelin cechują się dużą elastycznością, co przekłada się na bardzo dobre amortyzowanie drgań i w konsekwencji komfortową jazdę. Elementem, który utrzymuje oponę na feldze jest stopka opony. Wspiera ona także precyzję kierowania oraz zapewnia przenoszenie sił dynamicznych występujących podczas przyspieszania i hamowania. Inną ważną funkcją stopki jest zapewnienie szczelności (w przypadku opon bezdętkowych).
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony