Amerykańska firma Chief Automotive Systems już od ponad 25 lat zajmuje jedno z czołowych miejsc na świecie w produkcji i sprzedaży urządzeń do napraw powypadkowych samochodów osobowych i ciężarowych.
W swojej ofercie handlowej Chief posiada cztery rodzaje ram naprawczych dostępnych na rynku polskim. Każda z nich ma swoje specjalistyczne przeznaczenie.
Najmniejszym, choć wcale nie najmniej efektywnym urządzeniem, jest kompletne stanowisko do drobnych napraw powypadkowych pod nazwą „Express Bench” – fot. 1.
Rama ta posiada stelażową konstrukcję, która dzięki wbudowanemu w niej podnośnikowi nożycowemu jest w stanie podnieść pojazd o masie 2,3 tony na jedną z 8 wysokości roboczych (od 165 mm do 705 mm) – fot. 2.
Dodatkowo urządzenie to dzięki swojej małej masie własnej (544 kg w stanie złożonym), niewielkim wymiarom (3,81 m dł., 1,97 m szer.) oraz możliwości zamontowania zestawu przejezdnego pozwala na swobodne jej przemieszczanie na dowolnym obszarze warsztatu. Urządzenie posiada własną pompę elektryczno-hydrauliczną, która obsługuje zarówno podnośnik, jak i wieżę naciągową (siła naciągu 5 ton). Dużą zaletą urządzenia Express Bench jest również to, że po wyposażeniu go w opcjonalne ramiona do szybkiego montażu rama przekształca się w podnośnik nożycowy, na którym z powodzeniem można dokonywać napraw mechanicznych, jak i czynności związanych z rozbrojeniem pojazdu do naprawy, bądź uzbrajaniem po naprawie – fot. 3
Flagowym urządzeniem Chief jest „Series 20”, nowa wersja popularnej ramy „EZ Liner S21” – fot. 4.
Tak jak poprzednio produkowana ma konstrukcję płytową o wymiarach 6,6 m x 2,2 m z wykonanymi na całej powierzchni kwadratowymi otworami (250 sztuk), pozwalającymi na nieograniczone możliwości mocowania pojazdu, elementów blokujących i ciągnących. Sam proces ciagnięcia jest realizowany poprzez dwie (Seria 20) lub trzy (seria 30) pionowe wieże umieszczone współśrodkowo w przedniej części ramy – fot. 5.
Wieże te posiadają ruchome wysuwane głowice sprzężone z siłownikami hydraulicznymi rozciągająco-ściągającymi dające siłę równą 10 t na jedną wieżę. Opatentowane rozwiązania konstrukcyjne gwarantują stały kąt ciągniecia, błyskawiczną zmianę kierunku, wysokości oraz długości łańcucha naciągowego. Wjazd pojazdu na ramę nie nastręcza jakichkolwiek trudności dzięki jej pochylnej konstrukcji (podobnie jak w lawetach transportowych). Udźwig o wartości 3 ton czyni ramę idealną do naprawy tzw. „van’ów” czy „bus’ów”.
Podobnym gabarytowo (5,5 m x 2 m) jest inny produkt amerykańskiego producenta „Impulse” – fot. 6.
Tak jak „Series 20” ma konstrukcję płytową, jest pochylna i posiada 178 otworów. Zasadniczą jednak różnicą jest sposób w jaki wieże zostały zintegrowane z ramą naprawczą. W ”Impulse” wieże poruszają się wokół ramy za pomocą systemu rolek – fot. 7.
Takie rozwiązanie pozwala na ustawienie wież (dwóch lub trzech) w dowolnym miejscu na całym obwodzie ramy. Siła ciągnięcia w tym urządzeniu wynosi 5 t na wieżę
– fot. 8.
Optymalna wysokość robocza (670 mm) zapewnia wygodny dostęp do pojazdu umieszczonego na ramie.
Oprócz urządzeń do napraw powypadkowych samochodów osobowych i dostawczych Chief posiada w swojej ofercie ramę naprawczą skonstruowaną specjalnie dla samochodów ciężarowych. Jest to rama płytowa na stałe zagłębiona i zamocowana w posadzce. Całość waży 11,5 tony i wyposażona jest w 10 wież (4 x 25 ton i 6 x 10 ton) – fot. 9.
Płyta naprawcza ma długość 9,4 m, szerokość 2,5 m oraz 361 otworów mocujących wykonanych na całej powierzchni płyty. Jej „słuszne” wymiary i ogromna siła ciągnięcia pozwala szybko doprowadzić „wielki pociąg drogowy” do stanu sprzed kolizji.
Michał Lorkowski
Komentarze (0)