Nowa seria chłodzonych cieczą chłodnic powietrza doładowanego (Liquid-Cooled Charge Air Cooler – LCCAC), opracowana przez Delphi Corp., pomoże producentom samochodów na całym świecie wykorzystującym zarówno silniki benzynowe, jak i silniki Diesla, w tworzeniu pojazdów, które będą bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego i które będą charakteryzować się lepszymi osiągami. W porównaniu z obecnie stosowanymi wymiennikami ciepła chłodzonymi powietrzem, nowe chłodnice powietrza doładowanego to projekt lepszy pod względem ilości zajmowanego miejsca, poprawiający czas reakcji silnika, zapewniający szybsze nagrzewanie się układu i redukujący straty.
- Nowa generacja naszych chłodnic powietrza doładowanego pomoże producentom samochodów w spełnieniu wymogów wprowadzanych w przyszłości norm emisji spalin i poprawi ekonomikę spalania, przy jednoczesnym zapewnieniu, że jazda samochodem nadal pozostanie przyjemnością – stwierdził Steve Kiefer, dyrektor ds. inżynierii działu Thermal Systems w Delphi.
W przeciwieństwie do chłodnic powietrza doładowanego chłodzonych powietrzem, system LCCAC nie wymaga stosowania elastomerowych przewodów o dużych średnicach, wykorzystywanych do kierowania powietrza ze sprężarki do chłodnicy i z chłodnicy do silnika, co w dalszym stopniu usprawnia aranżację komory silnika i eliminuje konieczność stosowania przyłączy o dużych średnicach, co może być potencjalną przyczyną wystąpienia problemów w okresie gwarancji samochodu. Reakcja silnika na gwałtowne otwarcie przepustnicy jest szybsza, ponieważ w systemach chłodzonych cieczą objętość powietrza doładowanego pomiędzy sprężarką a silnikiem jest znacznie mniejsza niż w systemach tradycyjnych. Ponadto, powietrze doładowane pozostaje chłodniejsze podczas procesu przyspieszania, ponieważ chłodzone cieczą chłodnice nagrzewają się wolniej. Ta większa efektywność wymiany ciepła pomaga również zredukować szczytowe poziomy emisji NOx w trakcie zmiennych trybów jazdy poprzez utrzymywanie niższych temperatur powietrza wlotowego. Dalsze obniżenie poziomów emisji spalin jest osiągane podczas rozruchu zimnego silnika, ponieważ przepływ cieczy chłodzącej w systemach LCCAC może zostać dla tego trybu pracy ograniczony, co umożliwia szybsze nagrzewanie się silnika. W silnikach benzynowych, w sytuacji częściowego obciążenia, kiedy sprawność silnika spada z uwagi na straty dławienia powietrza wlotowego, przepływ cieczy chłodzącej może również zostać wyregulowany tak, by ogrzewać powietrze wlotowe, redukując jego gęstość i umożliwiając większe otwarcie przepustnicy, a tym samym ograniczając straty.
- Oczekujemy, że pierwsze chłodzone cieczą chłodnice powietrza doładowanego Delphi wejdą do produkcji w 2011 roku – dodał Kiefer.
Komentarze (0)