
Fot. 1 i 2. Próbki ukazujące ten sam kolor polakierowane przy zastosowaniu wysokiego i niskiego ciśnienia.
Na skutek takiego zróżnicowania pigmentów można otrzymać bardzo ciekawe efekty kolorystyczne, jednak konsekwencją jest widoczna zmiana koloru lub przynajmniej jego odcienia, kiedy patrzy się pod różnymi kątami. Co więcej, takie lakiery bazowe są wrażliwe na technikę aplikacji. Istnieje możliwość uzyskania innego koloru lakieru (ciemniejszy, jaśniejszy, bardziej lub mniej nasycony) na skutek nakładania grubszych lub cieńszych warstw (fot. 1 i 2). Również prędkość ruchu ręki w trakcie nakładania lakieru bazowego, model pistoletu (inna atomizacja), wielkość dyszy czy nawet temperatura powietrza mogą mieć bezpośredni wpływ na otrzymany w efekcie kolor.


Fot. 3 i 4. Lakiery bazowe wzbogacone pigmentami perłowymi i metalicznymi.
Lakiery bazowe z dodatkiem pigmentów metalicznych lub perłowych mogą zmieniać swój kolor, nasycenie, być ciemniejsze lub jaśniejsze, kiedy są oglądane pod różnymi kątami. Dobarwianie takich lakierów jest oczywiście możliwe, jednak wymaga sporego doświadczenia i jest czasochłonne. Niemniej jednak, istnieje pewna grupa kolorów, która jest praktycznie niemożliwa do odtworzenia w 100 proc. Biorąc pod uwagę fakt zmiennych warunków pracy w poszczególnych serwisach lakierniczych, różny poziom wyszkolenia personelu lakierni, zastosowanie nieustannie zmieniających się modeli pistoletów natryskowych i bazując na obecnie dostępnych na rynku systemach lakierniczych, praktycznie idealne dopasowanie takiego koloru z pominięciem operacji cieniowania wydaje się niemożliwe. Wątpliwości dotyczące procesu cieniowania potęgują sposoby rozliczania szkód komunikacyjnych przez ubezpieczycieli. Powszechne jest, że organizacje działające na rynku ubezpieczeniowym są skłonne do pokrycia kosztów cieniowania tylko w przypadku naprawy powierzchni pionowych. Szkody lakiernicze, gdzie zakres naprawy, a tym samym proces cieniowania – jest przeniesiony z powierzchni pionowych na poziome lub odwrotnie, nie jest refundowany. Czy takie postępowanie jest w pełni uzasadnione?

Sławomir Bugajski, dyrektor techniczny Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o.
Komentarze (0)