Coraz większa liczba pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym znajduje się również w rękach prywatnych. W miastach, gdzie istnieją stacje sprężania gazu ziemnego, użytkownicy prywatni, jak również operatorzy flot samochodowych dostrzegają zalety jakie niesie ze sobą eksploatacja samochodów zasilanych CNG. Niestety, dostrzegają oni tylko aspekt ekonomiczny. Władze, a szkoda, nie zajmują się aktywną promocją tego paliwa w aspekcie szeroko rozumianej ochrony środowiska, szczególnie w centrach dużych miast.
Tania eksploatacja samochodu zasilanego CNG powoduje, że firmy od lat związane z branżą gazowniczą rozszerzają swoją ofertę o usługi i urządzenia dedykowane dla użytkowników takich samochodów. Jedną z nich jest prezentujący swoje możliwości na tegorocznej Stacji Paliw Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa (GZOG). Firma ta oprócz szeroko rozumianej obsługi gazownictwa zajmuje się od jakiegoś czasu również popularyzacją na polskim rynku rozwiązań stosowanych z powodzeniem w innych, bardziej rozwiniętych pod względem popularyzacji CNG jako paliwa silnikowego, państwach. Jest ona przedstawicielem argentyńskiej korporacji Galileo oraz kanadyjskiej firmy FuelMaker – dostawcy przydomowych systemów powolnego tankowania gazu. Ponadto, od marca 2007 roku GZOG ma w swojej ofercie przydomowe stacje tankowania holenderskiej firmy GTC Almere Pressurecontrols.
Wybór nie jest przypadkowy. Egzotyczna dla nas Argentyna jest krajem bogatym w gaz ziemny i jego największym na świecie konsumentem, m.in. poprzez największą liczbę pojazdów zasilanych tym paliwem. Stąd doświadczenia firmy z tamtego rynku mogą być bardzo pouczające. Oczywiście, również na tamtym rynku nie obyło się bez promocji tego paliwa przez państwo. Rząd Argentyny w roku 1983 rozpoczął projekt zwany “Projektem sprężonego gazu ziemnego”. Miejscowa firma Galileo stała się pierwszym kompletnym dostawcą rozwiązań dla tego projektu. Lata doświadczeń spowodowały, że firma stała się uznanym dostawcą również na rynku międzynarodowym. Oferuje ona usługi i produkty na kilku płaszczyznach: systemy sprężania gazu ziemnego, adaptacja pojazdów do zasilania CNG, przemysłowa regulacja ciśnienia gazu oraz bardzo ciekawy system transportu gazu ziemnego Virtual Pipeline. W zakresie systemów sprężania firma oferuje szereg rozwiązań. Pierwszym z nich jest urządzenie Microbox. Jest to modułowa stacja sprężania gazu ziemnego, która wymaga jedynie podłączenia mediów. Microbox zawiera wszystkie niezbędne urządzenia do regulowania, mierzenia, sprężania i dostarczania gazu w sposób najszybszy i najbardziej efektywny. W skład wyposażenia tego urządzenia wchodzą: silnik elektryczny do napędu sprężarki, przeciwwybuchowa obudowa sprężarki, układ bezpieczeństwa, zawór, zbiornik CNG, panel pracy priorytetowej, aktywny system bezpieczeństwa, układ wykrywający ogień wraz z systemem przeciwpożarowym, dotykowy panel sterowania wraz z modemową transmisją danych. W miejscach, gdzie nie jest dostępna energia elektryczna można zastosować Microbox napędzany silnikiem gazowym. Kolejnym oferowanym przez Galileo urządzeniem do sprężania gazu jest Microskid, który oferuje większą wydajność w stosunku do zestawu Microbox. Zarówno Microbox, jak i Microskid wyposażone są w sprężarki Ariel, znane na całym świecie ze swej niezawodności, właściwości eksploatacyjnych i niskich kosztów utrzymania. Niski poziom drgań, niewielka masa wynikająca z braku przeciwwybuchowej obudowy sprężarki, układu pomiarowego i aktywnego systemu bezpieczeństwa powodują, że Microskid może być montowany np. na dachu budynku, w sytuacji gdy ilość miejsca jest ograniczona. Kolejnym systemem do sprężania gazu ziemnego jest Nanobox, integrujący w sobie sprężarkę z akumulatorem ciśnienia oraz dystrybutorem. Jest to nowe opracowanie Galileo, które jest przeznaczone dla flot samochodowych i średniej wielkości stacji CNG. Urządzenie jest wyposażone w dwa pistolety do tankowania. W zależności od warunków i wielkości zbiorników pojazdów można tankować od 30 do 250 samochodów dziennie (przy maksymalnym przepływie do 20 Nm3/minutę – na jeden pistolet). Moduł może być zasilany gazem o ciśnieniu od 0,02 do 60 barów. Galileo dostarcza również dystrybutory gazu ziemnego EM. Są to urządzenia także wyposażone w dwa pistolety do tankowania. Każdy z nich ma oddzielny masowy pomiar przepływu, klawiaturę oraz wyświetlacz elektroniczny (w zależności od wymagań przyszłego użytkownika). Urządzenie jest wyposażone w szereg systemów zabezpieczających. Wyłącza się automatycznie przy pełnym zatankowaniu, w przypadku wykrycia nadmiernego przepływu gazu lub jego ciśnienia, w przypadku zerwania węża. Za pośrednictwem interfejsu z komputerem PC można uzyskać wszelkiego rodzaju metody pobierania należności, wydruki i statystyki dotyczące sprzedaży. Z urządzeniem mogą współpracować również specjalne czytniki kart wykorzystywanych w programach lojalnościowych. Dystrybutory mogą być również rozbudowane o dodatkowe moduły: zestawy węży z wodą, olejem i sprężonym powietrzem.
W zakresie dostaw kompletnych kitów montażowych samochodowych instalacji gazowych Galileo ma również wiele do powiedzenia. Dotychczas na świecie zamontowano ponad 140 tys. instalacji CNG firmy Galileo, co czyni ją liderem w tej dziedzinie. Bardzo ciekawy system SIMT jest oferowany w miejscach, gdzie nie ma możliwości doprowadzenia stacjonarnego gazociągu. Jest to system drogowego transportu gazu ziemnego do użytkowników, w sytuacji gdy duże odległości i stosunkowo niewielki popyt nie uzasadniają znacznych inwestycji w budowę gazociągu. Virtual Pipeline jest na tyle elastyczny, że można go dostosować do zmiennego zapotrzebowania na gaz i różnej lokalizacji. W skład SIMT wchodzą następujące elementy: sprężarki systemów Microbox lub Microskid, platformy PAC i MAT w miejscu sprężania gazu, takie same platformy w miejscu przeznaczenia, małe sprężarki typu “booster”, stojaki magazynowe do zbiorników MAT, urządzenie przeładunkowe do zbiorników MAT, będące integralną częścią naczepy do ich transportu, stacja dekompresji oraz cały system logistyki dostaw.
System dostaw gazu ziemnego z wykorzystaniem zbiorników MAT działa następująco. Zbiorniki napełniane są gazem z wykorzystaniem modułów Microbox lub Microskid na stacji tankowania przy głównym rurociągu gazu. Opatentowany mechanizm przeładunkowy umieszcza zbiorniki MAT na naczepie. W każdym z nich mieści się do 1500 m3 sprężonego gazu. Zbiorniki te mieszczą w sobie baterię połączonych stalowych butli gazowych, w których gaz jest sprężany do ciśnienia 200 barów. Na jednej naczepie można umieścić do czterech takich zbiorników, czyli 6000 m3 gazu. Zestaw drogowy przewozi gaz w miejsce przeznaczenia, dostarczając go do miast, dla przemysłu lub satelitarnych stacji CNG. Kierowca za pomocą wymienionego wcześniej systemu przeładunkowego zamienia zbiorniki pełne na puste w ciągu kilku minut. W miejscu przeznaczenia ciśnienie gazu jest obniżane do poziomu wymaganego przez użytkownika. W przypadku stacji CNG ciśnienia oczywiście nie obniża się. Przy tankowaniu pojazdów używa się małych urządzeń wspomagających wraz z układem kaskadowym, tak aby nie ponosić dodatkowych kosztów związanych z ponowną koniecznością sprężania gazu.
Komentarze (0)