Warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego spalania, zwiększają także żywotność silnika
Zużycie paliwa to podstawowy parametr, który wchodzi w skład kosztów eksploatacyjnych każdego samochodu. Zależy ono od bardzo wielu czynników, począwszy od konstrukcji silnika, przez stan techniczny poszczególnych jego elementów, po styl jazdy kierowcy. Nie bez znaczenia jest także jakość benzyny lub oleju napędowego, która wpływa na efektywność spalania mieszanki, emisję spalin i żywotność wszystkich podzespołów mających styczność z paliwem.
Jeśli chodzi o stan techniczny pojazdu, o problemy ze zbyt wysokim zużyciem paliwa lub brakiem podawania właściwej dawki paliwa na pewno można podejrzewać wszystkie urządzenia, których zadaniem jest dystrybucja paliwa w silniku. W układzie common rail mogą to być pompy wysokiego i niskiego ciśnienia. Elektryczna pompa niskiego ciśnienia w momencie uruchomienia silnika zaczyna tłoczyć paliwo ze zbiornika do pompy wysokiego ciśnienia, która podaje paliwo bezpośrednio do szyny CR, a następnie do wtryskiwaczy. Pompa niskociśnieniowa pracuje w trybie stałym, niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Zaburzenia w pracy któregokolwiek z tych elementów będą skutkować podawaniem niewłaściwych dawek paliwa, a w skrajnych przypadkach doprowadzą do zniszczenia układu zasilającego, np. za sprawą opiłków z pompy wysokiego ciśnienia.
Na zużycie paliwa mają także wpływ takie elementy, jak:
- niedrożny filtr powietrza,
- uszkodzony przepływomierz – brak możliwości monitorowania ilości powietrza zasysanego do silnika uniemożliwia określenie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej,
- niesprawny termostat – często blokuje się w położeniu „otwartym”. Wydłuża to znacząco czas rozgrzewania się zimnego silnika, co z kolei zwiększa zużycie paliwa, ponieważ komputer zwiększa dawki podawanego paliwa, aby ustabilizować pracę zimnego silnika,
- uszkodzona sonda lambda – ten niewielki czujnik mierzy ilość tlenu w spalinach, co pozwala ocenić, jaki powinien być skład (proporcje) mieszanki paliwowo-powietrznej. We wzorowych warunkach na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza (mieszanka stechiometryczna). Jeżeli skład spalin jest „zbyt bogaty”, wówczas ECU przekaże informację do wtryskiwaczy, aby zmniejszyć ilość dozowanego paliwa,
- uszkodzony MAP sensor.
– Jeszcze inną przyczyną zwiększonego zużycia paliwa jest niskie ciśnienie w oponach. Powoduje ono zwiększone opory toczenia, a tym samym wzrost zużycia paliwa, gdyż samochód potrzebuje więcej energii, by pokonać opory wynikające z takich czynników, jak: jego masa, opór aerodynamiczny czy kształt bieżnika. Brak prawidłowego ciśnienia wpływa również na trwałość opon, która spada. Z tego względu powinniśmy pamiętać, by monitorować ciśnienie w kołach naszego samochodu, a w razie potrzeby uzupełnić je do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu – radzi Adam Klimek, ekspert Team Total.
Stan techniczny układów paliwowego, wtryskowego i dolotowego oraz prawidłowe ciśnienie w oponach to jednak nie wszystko. Równie ważny jest styl jazdy. Według różnych badań tzw. ecodriving może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa nawet o 20% w porównaniu do jazdy nieuwzględniającej zasad „eco”. Ekonomiczna jazda to nic innego, jak używanie biegów adekwatnych do sytuacji, wykorzystywanie hamowania silnikiem (w nowszych samochodach wtedy w ogóle nie zużywa on paliwa) oraz obserwacja i przewidywanie sytuacji na drodze, które są podstawą bezpiecznej i oszczędnej jazdy samochodem. Te oszczędności płyną także z wolniejszego zużycia podzespołów pojazdu, np. hamulców, sprzęgła, koła dwumasowego czy elementów skrzyni biegów i zawieszenia. Z rzeczy mniej oczywistych warto pamiętać o zamykaniu okien podczas jazdy, gdyż otwarte zwiększają opór aerodynamiczny, który ma wpływ na zużycie paliwa.
Ostatnim aspektem, który w pewnym stopniu wpływa na „spalanie”, jest jakość tankowanego paliwa. Chociaż paliwo jako takie niekoniecznie przyczynia się do redukcji zapotrzebowania na nie przez silnik, bo to zależy głównie od jego konstrukcji, dobre paliwo zawiera szereg wysokiej jakości dodatków uszlachetniających, które oczyszczają jego wnętrze z osadów. Na przykład dodatki zawarte w paliwie do silników wysokoprężnych Total Excellium obejmują: detergenty, środki antykorozyjne, przeciwutleniacze, emulgatory, modyfikatory tarcia oraz charakterystyczne dla oleju napędowego środki przeciwpienne, poprawiające liczbę cetanową, i środki przeciw zamarzaniu. Zastosowanie paliw Total Excellium umożliwia utrzymanie układu wtryskowego wolnego od osadów węglowych, co pomaga zachować wydajność silnika i optymalny poziom zużycia paliwa. Ilość i rodzaj tych dodatków może się różnić w zależności od producenta paliwa.
– Oczyszczenie z osadów układu dolotowego, wtryskiwaczy i układu tłokowo-cylindrowego spowoduje, że paliwo będzie lepiej rozpylane i mieszane z powietrzem, a zawory zaczną się szczelniej zamykać – dodaje Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w Total Polska. – Nie chodzi zatem o to, że jakieś paliwo powoduje, że silnik będzie zużywał go mniej, a bardziej o fakt, że dzięki wysokiej jakości dodatkom proces spalania będzie efektywniejszy. Nie będą to wielkie różnice, ale na pewno zauważalne – im dłuższy dystans, tym bardziej. Z tego względu warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego spalania, zwiększają żywotność naszego silnika.
Komentarze (0)