
Artykuł ten zapozna cię ze sposobami konserwacji i serwisu oraz ewentualnych usterek, jakie mogą się pojawić w systemie klimatyzacji samochodowej.
Usterki parownika
Usterki parownika można generalnie podsumować jednym słowem – wyciek.
Wycieki mogą wynikać z kilku powodów. Zwykle wywołują je wady spoin, spawów, korozja, uszkodzenia wywołane elementami z zewnątrz. Dzieje się tak, gdy do obudowy parownika dostaną się jakieś elementy obce, materiały organiczne, i będą one miały kontakt z jego powierzchnią. Wilgoć zewnętrzna dostająca się do parownika wywołuje rozkład materiałów organicznych, jakie mogły się w nim zebrać. Tworzą się ogniska korozji. Może to też skutkować wydobywaniem się nieprzyjemnego zapachu do wnętrza pojazdu, gdy system auto klimatyzacji jest uruchamiany. By temu zapobiegać, dostępne są odpowiednie środki. Może też dochodzić do zapychania się żeberek przez obce cząstki, jakie dostały się do systemu.
Niezależnie jakiej usterce ulegnie parownik, to musi on być wymieniony. Mimo że sam parownik nie jest drogi, jego umiejscowienie (z reguły głęboko poniżej panelu sterującego) powoduje, że jego wymiana zajmuje sporo czasu i staje się przez to kosztowna.
Usterki kompresora klimatyzacji
Sprężarki to generalnie te elementy, na których można polegać ale mogą totalnie zawieść, gdy mają niewystarczającą ilość płynów eksploatacyjnych, tak samo jak to jest w przypadku silnika samochodu. Olej może wydostać się (wyciekać) z systemu klimatyzacji, gdy pojawi się jakiś wyciek, jakim wydostaje się też czynnik chłodzący, który może zawierać w sobie olej. Może to doprowadzić do zatarcia pompy lub jej wcześniejszego zużycia. Większa awaria kompresora może też spowodować, że do systemu, głównie skraplacza, dostaną się elementy obce, cząstki metalowe.
Awarię sprężarki może też wywołać zbyt duża ilość oleju w układzie klimatyzacji, co może spowodować uszkodzenie jego wewnętrznego zaworu. Sprężarka też sama w sobie może wywołać wyciek czynnika chłodzącego i wtedy musi zostać wymieniona.
Uszkodzenie może też wywołać zbyt duże tłoczenie do niego czynnika chłodzącego, za duża ilość powietrza w systemie, użycie niewłaściwego oleju lub czynnika chłodzącego, nieadekwatny przepływ powietrza w skraplaczu, a nawet problemy w systemie chłodzenia silnika. I tak jak jest w przypadku innych elementów z ruchomymi częściami, sprężarka może zwyczajnie się zużyć (coś pęknie, zużyje się).
W przeciwieństwie do dawnych lat, obecnie, poza wymianą sprzęgła sprężarki, nie jest stosowany serwis kompresorów.
Usterki skraplacza
Tak jak parownik i skraplacz można podejrzewać o blokowanie się pod wpływem zewnętrznych czynników – kawałki materiałów, insekty czy nawet pył.
Zwykłe wyczyszczenie wodą z mydłem i miękką gąbką może pomóc. Na pewno usunięcie zbędnych cząsteczek z zewnętrznej część parownika da pożądany efekt. Niemniej, jak już wspomniano, i wewnętrzne uszkodzenia (blokowanie się) mogą się też pojawić ze względu np. na wadliwie działający kompresor. Metalowe odłamki, cząstki zabrudzenia dostają się do parownika razem z czynnikiem chłodzącym z kompresora i bardzo szybko mogą one zablokować niewielkie kanały przelotowe w skraplaczu. Czasem da się takie ciała obce wypłukać ze skraplacza za pomocą specjalistycznych urządzeń, ale z reguły jednak trzeba go wymienić na nowy.
Tak samo jak i przy parowniku, tak i w skraplaczu można mieć do czynienia z wadliwymi spoinami i spawami, co wywołuje wycieki. Skraplacz może też ucierpieć w wyniku kolizji drogowej czy od poderwanych przez inne auta na drodze małych kamyczków, gdyż umiejscowiony jest na froncie samochodu. W pewnych określonych przypadkach, gdy dojdzie do wycieków, zapchania czy uszkodzenia skraplacza, nie da się go naprawić, tylko trzeba wymienić.
Usterki osuszacza i akumulatora
Osuszacze i akumulatory rzadko psują się „same z siebie”. Niemniej, jak już wspomniano wcześniej, muszą być zawsze wymienione na nowe, gdy system jest otwierany, np. celem dokonania czynności serwisowych lub montażu nowych elementów.
Gdy pojawi się awaria osuszacza lub akumulatora, to z reguły wywołane jest to zanieczyszczeniem lub pęknięciem pojemnika z substancją pochłaniającą wilgoć, która dostaje się do systemu z czynnikiem chłodzącym i olejem. Substancja pochłaniająca wilgoć może też ulec dezintegracji na małe cząsteczki przypominające ziarnka piasku i te mogą zapchać inne elementy systemu.
Usterki zaworów rozprężnych i dysz dławiących w systemach auto klimatyzacji
Zwór rozprężny może przestać działać właściwie z trzech powodów:
- zapchanie i zablokowanie,
- utkwienie w pozycji otwartej, zamkniętej, częściowo otwartej, częściowo zamkniętej,
- utrata zdolności prawidłowego dozowania czynnika z powodu zużycia lub wewnętrznego uszkodzenia.
Oczywiście każdy z ww. powodów może skutkować dozowaniem niewłaściwej ilości czynnika chłodzącego do parownika, co może spowodować niewłaściwą pracę całego systemu klimatyzacji samochodowej.
Każdy z tych wymienionych powodów skutkuje potrzebą wymiany zaworu rozprężnego na nowy.
Dysze dławiące to prosty komponent nie posiadający elementów ruchomych. Jedyny problem, jaki może się pojawić, to zapchanie cząstkami obcymi. Zawsze to wymaga wymiany tych dysz na nowe podczas serwisu układu klimatyzacji samochodowej.
Komentarze (1)