Wydarzenia

ponad rok temu  21.11.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Co robi producent aut na rynku wtórnym?

To pierwszy koncern samochodowy, który tak mocno wchodzi w aftermarket. Francuska Groupe PSA, właściciel takich marek, jak Peugeot, Citroën, DS czy Opel, buduje sieć warsztatów niezależnych, wprowadza własną gamę części zamiennych i tworzy sieć dystrybucji części. Skąd tak duże zainteresowanie rynkiem wtórnym u producenta aut?

– Ponad 90% aut na polskim rynku ma więcej niż 2 lata. Bez mocnej obecności na rynku wtórnym nie da się zbudować wysokiej pozycji – mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Groupe PSA w Polsce. Potwierdzają to wyniki badań GiPA z maja tego roku. Niezależne warsztaty naprawcze są odwiedzane prawie 5 razy częściej niż serwisy autoryzowane.
Na początku października w Warszawie odbyło się spotkanie członków należącej do Groupe PSA sieci warsztatów Eurorepar Car Service. Mieliśmy więc okazję poznać strategię i plany rozwojowe nowych marek należących do Groupe PSA. Czy faktycznie są to marki nowe? Wszak Distrigo (dystrybucja części), Eurorepar (gama części zamiennych) i Eurorepar Car Service (sieć warsztatów) zadebiutowały w 2017 roku.
Dystrybucja części – Distrigo
System dystrybucji części zamiennych Distrigo działa w Europie, ale też m.in. w Ameryce Łacińskiej czy Chinach. Jednak nie wszędzie lokalne rynki dystrybucji są tak zorganizowane jak u nas.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, jak wygląda rynek dystrybucji części w Polsce. Wiemy, kto jest głównym aktorem i jaki serwis logistyczny jest prowadzony. Jesteśmy w pewnym sensie pokorni – mówi w rozmowie z „Nowoczesnym Warsztatem” Piotr Karaszewicz, dyrektor serwisu i części zamiennych Groupe PSA w Polsce. – Widzimy nasze mocne strony, a nawet naszą przewagę w niektórych obszarach. Dystrybutorzy części zamiennych w Polsce nie mają w takiej cenie, gamie i dostępności oferty części oryginalnych, jak my w Distrigo. Tylko my na całym rynku obsługi posprzedażnej oferujemy pełną paletę gamy części PSA, co jest znaczące, bo 20% aut jeżdżących w naszym kraju to pojazdy należące do Groupe PSA. Do tej pory warsztaty miały ograniczony dostęp do oryginalnych części mechanicznych czy blacharskich. Co nie mniej ważne, za produktami idzie nasza wiedza techniczna dotycząca technologii napraw i wsparcie dla warsztatów.
Distrigo to pełna oferta części zamiennych obejmująca, oprócz oryginalnych części zamiennych do samochodów produkcji Groupe PSA, wielomarkową gamę Eurorepar i wkrótce wielomarkową ofertę części producentów wyposażenia samochodowego. Oferta ta pozwala zaspokoić niemal w całości potrzeby warsztatów naprawczych.
W Polsce obsługa odbywa się za pomocą jednej platformy dystrybucyjnej, w której na powierzchni 16 000 metrów kwadratowych przechowuje się ponad 38 000 pozycji katalogowych części i innych produktów. Platforma oferuje realizację zamówień w trzech trybach: zwykłym i pilnym, a w wybranych regionach także „turbo-pro”. Pilne złożone do godziny 16:00 docierają do odbiorców następnego dnia do 10:30, a „turbo-pro” to druga dostawa, która dociera do warsztatu do godziny 15:00 pod warunkiem złożenia zamówienia do 11:00 tego samego dnia (obowiązuje w strefie obejmującej m.in. Warszawę i Łódź). System uzupełniają zamówienia zwykłe – wykorzystywane przez autoryzowane stacje obsługi marek Groupe PSA do odbudowy zapasów podstawowych części zamiennych.
Filozofią Distrigo jest być swoistym „one stop shop”, a więc oferować w jednym miejscu wszystko, co jest potrzebne do sprawnego działania współczesnego warsztatu samochodowego, czyli bardzo szeroki wachlarz oryginalnych części zamiennych, regenerowanych, produktów uzupełniających i produktów z własnej gamy – Eurorepar przy solidnym wsparciu logistycznym, technicznym i handlowym.
Distrigo, będąc niezwykle konkurencyjnym systemem logistycznym, może pochwalić się współczynnikiem terminowości realizacji zamówień na poziomie 96%. Wykorzystuje nowe narzędzia, które umożliwiają ustawiczne doskonalenie jakości usług oferowanych klientom.
Marka własna – Eurorepar
60 grup towarowych, 12 000 numerów katalogowych – to na dziś oferta części zamiennych dostępnych pod marką Eurorepar. Jej produkty dostępne są w 50 krajach. Ale to nie te liczby mają przekonać klientów.
– W projektowaniu części Eurorepar uczestniczą eksperci Groupe PSA. Ci sami ludzie projektują oryginalne części producentów – mówi Krzysztof Otto, Eurorepar product manager Groupe PSA w Polsce.
Części dostępne są z dwuletnią gwarancją. Przedstawiciele marki informują o różnorakich testach, którym są one poddawane i z których wychodzą zwycięsko. Części uzyskują aprobatę działów konstrukcyjnych Groupe PSA. W ofercie Eurorepar są części mechaniczne do układów rozrządu, kierowniczego, hamulcowego, wydechowego, zapłonowego, ale też zawieszenia. Są elementy osprzętu silnika, filtry, części do klimatyzacji, nadwozia. Eurorepar to także produkowane – jak nas zapewniano na konferencji – w fabrykach producentów klasy premium opony i oleje. Skoro jesteśmy przy olejach, warto zaznaczyć, że rynek przyjął je bardzo dobrze. W tym roku w porównaniu do ubiegłego odnotowano trzykrotny wzrost sprzedaży olejów silnikowych i do skrzyni biegów z logo Eurorepar. Na dedykowanej stronie www.eurorepar.com wszystkie dostępne produkty są szczegółowo opisane. Znajdziemy tam też karty produktowe, zdjęcia i tabele zastosowań.

Alternatywa dla ASO – sieć Eurorepar Car Service
To trzeci element ofensywy Groupe PSA na aftermarket. Na dziś do sieci warsztatów Eurorepar Car Service w Polsce należy ponad 50 serwisów, ale plany rozwoju mówią o 100 warsztatach na koniec przyszłego roku. W skali świata to ok. 4000 serwisów dzisiaj i 10 000 w 2023 roku.
– Żaden producent samochodów na świecie tego nie robił. Budujemy sieć niezależnych warsztatów samochodowych – mówi Mirosław Drej, manager rozwoju sieci Eurorepar Car Service. – Stoi za nami potężna wiedza, bo równolegle jesteśmy organizatorem sieci autoryzowanych serwisów dilerskich. Oferujemy liczne szkolenia techniczne dla naszych członków, bo to wiedza jest dziś tym, co zachęca warsztaty do członkostwa w sieciach. Ta sama firma szkoli pracowników z naszych punktów ASO i z sieci warsztatów niezależnych Eurorepar Car Service.
Punkty sieci mają być m.in. uzupełnieniem dla ASO. Mają tu trafiać klienci, których samochody straciły gwarancję, ale ich właściciele nadal chcą być obsługiwani na wysokim poziomie technicznym i w odpowiednich warunkach – z poczekalnią, utwardzonym parkingiem, a wszystko to w atrakcyjnych cenach. To wielomarkowa sieć warsztatów, bynajmniej nieskierowana tylko do właścicieli aut z Groupe PSA. Organizatorzy sieci zapraszają do współpracy warsztaty z minimum trzema stanowiskami, recepcją lub poczekalnią, estetyczną elewacją pozwalającą na zamieszczenie identyfikacji wizualnej obiektu. Oferują w zamian oznakowanie obiektu, urządzenia diagnostyczne, ubrania robocze, bezpośrednie dostawy części, wsparcie koordynatorów terenowych, doradztwo techniczne i udział w szkoleniach techniczno-handlowych. Klienci warsztatów sieci Eurorepar Car Service mogą liczyć m.in. na gwarancję obowiązującą w każdym zrzeszonym warsztacie, możliwość umawiania wizyt online, czyli drogą internetową, a w niedalekiej przyszłości na atrakcyjne pakiety Assistance.

Tekst i zdjęcia: Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

60 grup towarowych, 12 000 numerów katalogowych – to oferta części zamiennych dostępnych pod marką Eurorepar. Jednak to nie te liczby mają przekonać klientów
Mirosław Drej, manager rozwoju sieci Eurorepar Car Service
Piotr Karaszewicz, dyrektor serwisu i części zamiennych Groupe PSA w Polsce

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony