Jak ma się koncern?
Niewiele osób spoza branży zdaje sobie sprawę, że Bosch to największy na świecie producent części motoryzacyjnych, którego odbiorcami jest 62 producentów samochodów. Firma Bosch zatrudnia ponad 300 tysięcy pracowników na całym świecie, z czego 65% w Europie i osiąga 51,5 mld euro rocznego obrotu, więc jej wyniki mogą obrazować kondycję branży przez pryzmat głównego gracza, a co za tym idzie, mieć przełożenie na nas-mniejszych.
- Oprócz produkcji części i rozwiązań technicznych dla motoryzacji Bosch to również światowa sieć niezależnych warsztatów – podkreśla Sławomir Kosek z działu Automotive Aftermarket. - Jest ich aż 15.000 w 150 krajach. Zatrudniają one 82.500 pracowników, którzy obsługują 180.000 samochodów dziennie. W danych za 2011 rok znaleźć można krzepiące liczby, gdyż obrót w polskiej filii koncernu wzrósł o 13,5%, a zatrudnienie o 195 osób i wynosi już prawie 2400 osób w całym kraju.
- Bosch to nie tylko motoryzacja – mówi Krystyna Boczkowska, prezes polskiego oddziału koncernu Bosch. - Dział techniki motoryzacyjnej ma aż 59% udziału w obrotach koncernu. Drugi co do wielkości jest dział dóbr użytkowych i technicznych oraz wyposażenia budynków z 25% udziału. Technika przemysłowa może pochwalić się 16-procentowym udziałem.
Jeśli chodzi o najbardziej interesującą nas branżę motoryzacyjną, koncern Bosch stawia na rozwój elektryfikacji. Nie chodzi tylko o komponenty do samochodów hybrydowych i elektrycznych, ale również o całe zaplecze serwisowe, kształcenie mechaników i wyposażenie warsztatowe oraz infrastrukturę ładowania.
Szkolenia dla polskich mechaników
Już rozpoczął się program szkoleniowy na drugie półrocze 2012 roku. Dotychczasowa oferta szkoleń dla mechaników branży motoryzacyjnej wzbogaciła się o 6 nowych pozycji. Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. Podczas zajęć praktycznych w centrum szkoleniowym Bosch kursanci mają do dyspozycji zarówno samochody, jak i silniki szkoleniowe – dwa benzynowe i cztery Diesle.
- Kursanci mają możliwość wyboru tematów z zakresu diagnostyki pojazdów benzynowych i diesla, układów hamulcowych i bezpieczeństwa – mówi Artur Kornaś, kierownik działu technicznego Bosch. - W ofercie pojawiły się nowe szkolenia dotyczące układów oczyszczania spalin nowoczesnych silników Diesla, diagnostyki automatycznych skrzyń biegów i geometrii zawieszenia pojazdów. Każde szkolenie jest podzielone na dwie części – teoretyczną i praktyczną. Podczas części praktycznej kursanci mają za zadanie zlokalizować usterkę w silniku lub samochodzie szkoleniowym, korzystając z dostępnych urządzeń diagnostycznych i wiedzy zdobytej podczas części teoretycznej.
Nowość dla warsztatów
Około 25% warsztatów w Polsce korzysta z dostarczanego przez Boscha oprogramowania serwisowego ESI. Oprogramowanie zawiera dane diagnostyczne, instrukcje serwisowe, wartości kontrolne, robocze, schematy połączeń, dane techniczne i plany konserwacyjne. Jest to narzędzie – to czy inne, podobne, od innego dostawcy – które na stałe zagościło w większości współczesnych warsztatów. Nowa wersja tego udogodnienia już jest dostępna.
- Firma Bosch wprowadzana na rynek kolejną wersję wiodącego na świecie oprogramowania warsztatowego ESI[tronic] 2.0 – mówi Grzegorz Dąbrowski, szkoleniowiec z Boscha. - Koncepcja obsługowa oprogramowania została uproszczona i zorganizowana w bardziej przejrzysty sposób. Dzięki nowemu interfejsowi obsługowemu użytkownik może za pomocą paru kliknięć odnaleźć informację, której poszukuje. Obecnie specjaliści Boscha pracują nad wersją internetową pakietu oprogramowania warsztatowego, która pojawi się na rynku już w przyszłym roku. Subskrybenci pakietu ESI[tronic] 2.0 będą mogli aktualizować dane za pośrednictwem Internetu i dzięki temu zawsze być na bieżąco. Nowa, internetowa wersja oprogramowania zostanie rozszerzona o nowe funkcje. Dodatkowo nowe urządzenia obsługujące zawierać będą przenośny tablet, który można będzie bezprzewodowo nosić ze sobą, nie rozłączając się z komputerem. Interfejs, jak to w tablecie, obsługujemy dotykowo, podobno w bardzo prosty sposób.
Artur Ostaszewski
Komentarze (0)