W ostatnim wydaniu NW opublikowaliśmy pierwszy odcinek artykułu pt. „Common Rail w serwisie samochodowym”. Od tego numeru będziemy regularnie podejmować tematykę Common Rail. Będziemy pisać na temat urządzeń, przedstawiać problemy z jakimi borykają się mechanicy, a także zamieszczać uwagi i sugestie naszych Czytelników na ten temat.
Możliwości warsztatu samochodowego w zakresie diagnostyki i naprawy samochodów z układem Common Rail są bezpośrednio związane z ich wyposażeniem w urządzenia diagnostyczne, pomiarowe, i probiercze oraz specjalistyczne narzędzia. Urządzenia można podzielić umownie na trzy grupy zgodnie z etapami diagnostyki: urządzenia do diagnostyki wstępnej, zasadniczej oraz do testowania podzespołów. Należy zaznaczyć, że pod pojęciem “testowanie” rozumie się sprawdzenie pomp CR i wtryskiwaczy pod względem spełnienia warunków technicznych producenta. Zadaniem diagnostyki wstępnej jest identyfikacja usterki z układem Common Rail oraz rozgraniczenie usterki na dwa obszary: pompa CR + wtryskiwacze oraz pozostałe elementy układu. Do najprostszych urządzeń, stosowanych w tym celu w warsztacie, zaliczają się manometry wysokiego ciśnienia oraz zestawy menzurek pomiarowych. Rozpatrzmy taki zestaw na przykładzie skrzynki diagnostycznej YDT278 firmy Delphi. Zestaw pozwala wykonać czynności diagnostyczne w samochodach z najbardziej popularnymi układami CR produkcji firm Delphi, Bosch, Siemens, Denso. W skład zestawu wchodzą: elektroniczny manometr wysokiego ciśnienia, akumulator ciśnienia, symulator obecności elektrozaworu sterującego pompy CR oraz komplet menzurek, przewodów wysokiego ciśnienia, złączek i zaślepek.
Zestaw pozwala na wykonanie pomiarów ciśnienia w układzie CR i wielkości przepływu paliwa przez wtryskiwacze. Pomiary ciśnienia w układzie mogą być wykonane bezpośrednio, w zależności od potrzeb diagnostycznych, z wykorzystaniem czujnika ciśnienia na zasobniku (pompie CR), lub poprzez czujnik w akumulatorze ciśnienia. Pomiar ciśnienia odbywa się w czasie 5 sekund z wyświetleniem odpowiednich komunikatów na wyświetlaczu manometra. Zastosowanie pomiaru czasowego związane jest z bezpieczeństwem diagnostyki przy pomiarze wydajności pompy CR dokonywanym przy maksymalnym ciśnieniu w układzie dochodzącym do 1600 bar. Akumulator ciśnienia poza czujnikiem ciśnienia jest wyposażony w zawór bezpieczeństwa, zawór redukcji ciśnienia po zakończeniu pomiaru oraz króciec do podłączenia menzurki. Komplet przewodów wysokiego ciśnienia daje możliwość podłączenia akumulatora w dowolnym miejscu układu. Sześć menzurek połączonych na jednej listwie pozwala na dokładny pomiar przelewu wtryskiwaczy. Dodatkowa, siódma, może być wykorzystana do pomiaru przelewu samej pompy CR.
Manometr EMWC
W odróżnieniu od manometru Delphi, który dokonuje pomiaru ciśnienia w przeciągu 5sekund, EMWC mierzy w układzie szczytowe chwilowe ciśnienie, czyli ciśnienie odpowiadające momentowi wciśnięcia przycisku pomiarowego na urządzeniu. EMWC wykonuje te same funkcje co manometr Delphi, ale przy wykorzystaniu akumulatora ciśnienia zestawu YDT278 oraz przewodów wysokiego ciśnienia, pozwala na nowe możliwości diagnostyczne. Tymi możliwościami są pomiary szczelności układu CR bezpośrednio na samochodzie zarówno całego układu, jak i jego poszczególnych podzespołów.
Wszystkie pomiary dokonywane w trakcie diagnostyki wstępnej mają charakter pomocniczy, w wielu przypadkach konieczny, pozwalający na redukcję czasu naprawy i obniżenie jej kosztów.
Siergiej Jaroszenko
JR Motor Services G.B.
Komentarze (0)