W ubiegłym tygodniu odbyły się targi Consumer Electronics Show 2015 (CES) w Las Vegas. Jednym z wystawców była firma Continental, która zaprezentowała inteligentne rozwiązania zwiększające świadomość i bezpieczeństwo kierowcy.
Najważniejszą z nowości jest dynamiczny horyzont elektroniczny. Powstały we współpracy z firmą IBM tzw. e-Horyzont wykorzystuje technologię chmury lokalizacyjnej HERE. System opiera się na przekształceniu mapy cyfrowej w precyzyjny i zbierający aktualne informacje czujnik. Pozwala on na uwzględnienie takich zmiennych, jak pogoda, natężenie ruchu, czy roboty drogowe, a także na przekazywanie tych informacji do podzespołów elektronicznych pojazdu. Dane zbierane są z wielu źródeł, z wykorzystaniem techniki crowdsourcingu.
Udział w targach CES był również okazją do zaprezentowania, w jaki sposób można wykorzystać zegarek kierowcy jako wygodne urządzenie sterujące – zdalny kluczyk. Inteligentny zegarek Continental łączy się z najnowszym modelem zdalnego kluczyka dwukierunkowego, wykorzystując technologię Bluetooth. Pozwala on na przesyłanie danych dotyczących pojazdu, danych diagnostycznych i informacji o użytkowniku bezpośrednio do auta. Korzystając z odpowiedniej aplikacji kierowca może np. otwierać lub zamykać samochód.
Kolejna innowacja – „Connected Technician”, to rozwiązanie wykorzystujące aplikację na tablety, umożliwiającą nawiązanie łączności z pojazdem za pomocą rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki niej serwisant w warsztacie jest prowadzony krok po kroku przez cały proces określania przyczyn usterek i wykonywania napraw. W ten sposób ma on zawsze pod ręką wszystkie instrukcje robocze, dane o uszkodzonych podzespołach lub zalecenia. Profesjonalny system diagnostyczny pozwala na automatyczne rozpoznanie modelu i typu pojazdu, wykrycie problemów oraz udostępnienie pełnych informacji technicznych o aucie.
W 2014 roku amerykańska agencja NHTSA wydała rozporządzenie, zgodnie z którym do 2018 roku wszystkie samochody osobowe będą musiały zostać wyposażone w rozwiązania zapewniające widoczność z tyłu pojazdu (kamery tylne), stosowane dodatkowo jako rozwiązania awaryjne. Celem rozwoju tej technologii jest umożliwienie jazdy całkowicie zautomatyzowanej. Służy temu również zintegrowany system czujników i kamer System Surround View od Continental, zapewniający pełny, 360-stopniowy widok wokół całego pojazdu. Połączenie tej technologii z aktywnym rozwiązaniem w zakresie hamowania (Advanced Driver Assistance System) może istotnie przyczynić się do obniżenia liczby ofiar wypadków w trakcie cofania.
Od niemal dwudziestu lat Continental pracuje nad rozwiązaniami, które umożliwiają internetową wymianę danych na temat pojazdu. Jeszcze w tym roku pojazdy sprzedawane na amerykańskim rynku będą wyposażane w najnowszy moduł telematyczny koncernu. Zapewnia on przesył danych w standardzie LTE i pozwala na korzystanie z szeregu usług łączności z użyciem systemu STARLINK, wykorzystywanym przez Subaru. Właściciele samochodów Subaru będą mogli korzystać z usług automatycznego powiadamiania o kolizji, zdalnego sterowania pojazdem (np. otwieranie i zamykanie za pomocą smartfona), a także będą dostawać miesięczne raporty na temat stanu pojazdu i jego kluczowych parametrów.
Komentarze (0)