Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2020 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające 20% w niemal wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon motocyklowych wzrosła o 7%, a w samym III kwartale o 57%. W III kwartale zwiększyła się też sprzedaż opon ciężarowych (+15%) i rolniczych (+11%), co ograniczyło spadki w tych segmentach od stycznia odpowiednio do 3% i 17%. Sytuacja na rynku opon jest podobna w całej Europie, co potwierdzają dane Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
– Rynek opon w Polsce został bardzo dotkliwie doświadczony przez pandemię, co było szczególnie widoczne w pierwszym półroczu bieżącego roku – mówi Andrzej Włodarczyk, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Wiele zakładów musiało przerwać produkcję z powodu spadku zamówień zarówno z rynku pierwszego wyposażenia, jak i wymiany. Dynamika sprzedaży w III kwartale pozwoliła zmniejszyć spadki z pierwszego półrocza praktycznie we wszystkich segmentach, ale obserwując dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w ostatnich tygodniach i biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą, możemy założyć, że rok 2020 będzie bardzo trudny.
– Drugie półrocze w przemyśle oponiarskim zapowiada się jedynie trochę lepiej niż pierwsze – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. – Obawiamy się, że zamknięcie gospodarki znów mocno uderzy w branżę motoryzacyjną i oponiarską. Pozytywne sygnały w sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w III kwartale są raczej sezonowym wyłomem niż trwałym trendem. Nawet zakupy opon przed sezonem zimowym nie zrekompensują tak głębokich spadków. Budujący jest najmniejszy ubytek – tylko o 7% – zakupów opon w segmencie premium oraz wzrost o 3% sprzedaży opon rolniczych radialnych. To ważne, że użytkownicy inwestują w opony dobrej jakości.
Europejski rynek opon
II kwartał 2020 roku pokazał wyraźne spowolnienie sprzedaży spowodowane przez Covid-19, ale po trzech kwartałach jest ono jeszcze bardziej widoczne. Wszystkie segmenty sprzedaży opon w 2020 roku notują spadki, a można oczekiwać dalszego pogorszenia sprzedaży ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się w całej Europie, a także zredukowany tranzyt towarów. Niewielkim pozytywnym sygnałem jest – podobnie jak w Polsce – wzrost sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w III kwartale.
– Jak pokazują liczby, kryzys uderza w naszą branżę dość mocno, a sytuacja nie ma perspektyw na polepszenie – mówi Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA). – Najbardziej dotknięty sektor opon do samochodów osobowych (konsumencki) spadł jak dotychczas o 14,4% w porównaniu z III kwartałem 2019 roku w segmencie wymiany ogumienia przez użytkowników aut. Natomiast w obszarze zamówień do nowych aut spadek wyniósł aż 30,4%. Mamy nadzieję, że sytuacja zdrowotna ulegnie poprawie, jednak wyraźna jest pilna potrzeba wsparcia przemysłu oponiarskiego w celu zachowania miejsc pracy w tym sektorze. Perspektywy na koniec roku pozostają złe, z dwucyfrowym spadkiem sprzedaży spodziewanym we wszystkich segmentach.
Komentarze (0)